Toppackning i koppar?

Forum / Övrigt / SSR / Toppackning i koppar?

Forum / Övrigt / SSR / Toppackning i koppar?

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 26, 2007 at 05:17 #16609

      Jag lyfter inlägget från “Mjuk 1815-motor?” till en egen tråd.

      Hur gör man idag med nyborrade motorer och toppackningarna? Gamla block har ju spår för kopparring. I en Opel- eller Volvo-motor har jag hört att man fräser ett spår och lägger i någon form av tråd?

      Eller finns det kopparpackningar för V4? En sökning ger ingen träff men jag vet att någon (XP?) pratat om det. Då löser man problemet med bristande täthet hos moddade papptoppackningar med den vikta plåtskoningen, ø90 mm, borttagen. Anyone?

        augusti 26, 2007 at 12:23 #111072

        Om problemet bara handlar om borrningen i sig och att packningen blir fel på det viset så finns det ju dom som gör ringar och sätter i på vilken motor som helst men då måste man ju fräsa spår runt cylindern.
        Har man däremot problem som gör att packningen inte håller så måste man först och främst undersöka vad det beror på. Det är oftast inte cylindertrycket i sig som orsakar haveri utan beror många ggr på spikningar eller annat. Man kan förstärka med tråd och då få en form av skärkantspackning eftersom tråden i sig komprimerar packningen lite till.
        När det gäller trimning då och nu kan man nästan sammanfatta mycket med att då var det vanligt att man monterade saker man kanske inte behövde mest för att alla andra sa att man skulle ha det. Idag är ju toppackningarna så bra att man rimligen först och främst kan fundera på om man verkligen behöver extrema åtgärder som kopparpackningar eller ringar som förstärkning? Om borrningen överskrider hålet i packningen är naturligtvis det en helt annan sak.

          augusti 26, 2007 at 12:43 #111073

          Här handlar det om ett nybygge utifrån std-grejer, alltså ingen reparation efter haveri. Jag har två nya toppackningar i papp (eller vad det är) där den gamla skoningen är bortskuren (Rallyboutiquen har/hade dem). Men dessa förutsätter kopparringar. Dessutom är de för nätt utskurna. Med nyborrad motor utan spårfräsning söker jag andra vägar än kopparringar.

            augusti 27, 2007 at 17:59 #111114

            Jag har inga direkta erfarenheter men om man bara resonerar lite, moderna motorer har väl oftas högre litereffekt än en trimmad V4. En V4 på 1,7 liter och 145 hk är en bra siffra och betyder ca 85 hk/liter och kan jämföras med t.e.x. en 200 hästars saab 9000 vilket skulle betyda ca 87 hk/liter. Jag tror inte att det sitter kopparpackning i den motorn även om jag aldrig kollat upp det. Cylindertrycket är knappast lägre i en turbomotor och packningarna verkar ju hålla även om det givetvis förekommer haverier även i dessa moderna motorer.

            Skulle man inte också kunna tänka sig att man byter till höghållfasthetsbult typ 12.9 med rejäla brickor, samt att man ser till att ytorna är plana. Man kan då kanske öka åtdragningsmomentet men inte så mycket att bultpelaren i toppen kollapsar eller att området kring gängan reser sig. Frågan som jag grunnar på är om man gör sig själv en björntjänst genom att förändra själva flexningen i förbandet så att effekten blir den motsatta.

            Jag har blåst en toppackning på en std motor, det var inte alls svårt. Felställd tändning och inte särskilt mycket heller, ca 10 grader fel räckte för att det skulle bli packningsbyte.
            Trimmad V4 har jag för mig ska ha fast tändning på endera 6 eller 9 grader, nån kanske kan bekräfta eller dementera det.

            Kopparpackningar eller om det är mjukglödgad mässing, tycker jag är bra och de kan återmonteras, där tycker jag att det finns en klar fördel. Vanliga toppackningar från känd tillverkare borde räcka ett tag i alla fall.

              augusti 27, 2007 at 20:27 #111124

              Min motorverkstad tyckte det lät som en bra ide att skaffa Cu-packningar snarare än att fräsa spår och montera kopparring, fra som cylindern borras 94 mm. Och eftersom packningarna är 94 mm som standard behövs ingen ytterligare berabetning. Skönt.

                augusti 29, 2007 at 14:35 #111185

                Hej, kan ju tala om att Cu-packningarna blev färdiga idag! Så nu finns det 0.5mm Cu-packningar för den som så önskar.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.