Toppackningar…

Forum / Övrigt / SSR / Toppackningar…

Forum / Övrigt / SSR / Toppackningar…

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 1, 2003 at 22:34 #81462

      Nu hade han ju redan bearbetat block för kopparringar så då blir det väl knepigt med standardpackning med skoning…..

      /B


      Bengt Åkesson
      bengt@akesson-motorsport.se
      Facebook

        juli 2, 2003 at 05:48 #81463

        Roligt att Saabafreakar även hittat till min hemsida (http://user.tninet.se/~nsr295t) 🙂

        Nåja, helt oskyldig är jag väl inte. Saab har alltid,och gör fortfarande, legat mig varmt om hjärtat. Åkt både rally, folkrace, rallycross och bana med Saab.

        Tänkte på det här med cu-ringar. Det går utmärkt att återanvända dem efter värmebehandling.De sväller upp igen och blir samtidigt lite mjukare så ev småskador har inte så stor betydelse.Har själv använt mig av metoden åtskilliga gånger av ekonomiska själ.

        Granadakolvar var ett något billigare alternativ till RIKTIGA smidda kolvar. Funkade också mkt bra.
        Endast en kolv under 5 säsonger i rallycrossens gärdsgårdsserie (rallycrossb) lyckades jag haverera.
        Passar även i Saab99:e vid borrning.

          juli 2, 2003 at 07:13 #81464

          Att koppar/mässing blir mjukar när man glöggar dessa sväljer jag, men att de skulle svälla får jag ej ned. Är väll inte tillräckligt stor i käften
          Men bra att veta att det går att återanvända kopparringar, men man måste ha nogran kolla på att de nya och gamla topppackningeran är lika tjocka. Får inte skilja många hundradelar.

          Kompförhållandet har igentligen inget med om man blåser topppackninagre eller ej. Det är max cylindertryck som avgör om packningen håller eller ej. Ta tex en turbobil där kan man stjuta topppackningen med ett kompförhållande som garanterat är lägre än 10,5:1.
          Så att saab skrev 10,5:1 har förmodligen mer att göra med att trimningsgraden varit högre när man började plana block, toppar och stoppa i högkompskolvar mm.

            juli 2, 2003 at 09:44 #81465

            Citat:


            Ursprungligen postat av Lövet:
            [qb] Roligt att Saabafreakar även hittat till min hemsida (http://user.tninet.se/~nsr295t) 🙂

            [/qb]


            Gamla fina 2002 är ju en kul bil som var populär i skogen på den gamla goda tiden så visst besöker man en sådan sida

            /B


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

              november 10, 2003 at 11:59 #81466

              2,1 blocket som satt på 900 -92 till 94 har 93mm borr.. den packningen kan gå att använda, B212 heter motorn

              annars har rejjo nyrönen packningar till uppborrade block.. billiga oxå..

              http://come.to/nyronen

              //Marcus

                november 10, 2003 at 17:39 #81467

                Har sedan den här tråden startades sålt block, vev och kolvar till 2l. Sysslar nu med oborrade 17M med maxportade toppar, 7,6 och älghorn. Inga kopparringar vilket tillåter standardpackningar. Hållbart och billigt. Dessutom ska man ha små motorer med mycket gjutgods för långa rallysträckor. Tvåliters gör sig bättre på bana, inte i skogen (nu får jag väl däng för det också…)

                Min motorrenoverare pratar annars om att fräsa ett spår och lägga i pianotråd, vilket tydligen är vanligt i moderna tävlingsmotorer. Någon som provat?

              Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.