Toppackningar…

Forum Övrigt SSR Toppackningar…

  • Detta ämne har 20 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2003-11-10 17:39 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11619
    mats a
    Deltagare

    Blocket är borrat till 94 mm. En standard toppackning måste alltså putsas – eller måste den det?

    Jag har gjort misstaget att använda kopparringarna som mall och skurit till toppackningarna efter ringarnas utsida. Därigenom uppstår inget tryck mot topparna och motorn har läckt som ett såll. När jag nu måttar in ett par standardpackningar i det borrade blocket passar de nästan exakt. Att stansa bort metallförstärkningen runt packningskanten gör att packningen blir för stor! Ska packningen bli exakt 94 mm tvärsöver ska jag försiktigt kränga av metallringen och sedan skära bort mindre än 2 mm runt om – annars får jag nytt läckage!

    Svara mig nu ärligt: Varför skulle jag inte kunna montera standardtoppackningar i det borrade blocket? Blir det för trångt med både kopparringar och metallförstärkning?

    #81448
    fuling
    Deltagare

    Jag hadde för mig att borr 91 var max vad som går med std topp-packningar.
    Borr 94 utan kopparringer så måste man ha special topp-packningar, har aldrig sätt eller hört talas om att det fanns/finns.
    Med kopparrinagr så behövs ej stålförstärkningen.

    Stålförstärkingen runt kanten MÅSTE vara där för att packningen ska palla cylindertrycket.

    #81449
    mats a
    Deltagare

    Jag har pratat en massa lort i min första fråga. Kopparringen ersätter metallförstärkningen och packningen ska krängas utanpå kopparringen. Dessutom ska inte packningen klämmas fast av ringen eftersom ringen är lika tjock som packningen. Att inte ta bort metallförstärkningen innebär att packningen inte ligger an mot cylinderkanten. Har man inte en otät motor förut får man det nu.

    Jag måste alltså försiktigt kränga av metallförstärkningen på en standardpackning och sedan vidga hålen så att de inte bara rymmer cylinderloppet utan även kopparringen.

    Har någon hört talas om kopparpackningar till V4?

    #81450
    fuling
    Deltagare

    Det trågiga med kopparringar är att att de bara är att kasta när de är använda. Gå med andra ord inte att återanvända, jo i nödfall men då måste de sitta exakt där de satt. Allså rätt cylinder och rätt vridna.
    Sen gäller det att kopparringens tjocklek är avsädd för den topppackning man tänker använda.
    Petit satan är det för att det skall funka just.

    Jag har aldrig hört talas rena kopparpackningar till någon 4-taktsmotor, men jag har inte sätt allt så det är nog möligt att det finns.

    #81451

    hittade detta på amazonklubben

    ”Bästa sättet att O-ringa ett block är genom att MIRA skära ett ringspår som går 1 mm ner i cylinderytan och är 3 mm bred, dvs. man använder ingen rostfri tråd utan en homogen fyrkantig ring gjord av koppar alt. mässing, ringen är 2X3 mm i genomskärning. Till dessa ringar så använder man en konventionell tunn topppackning. På denna packning har man skurit bort den plåtskodda förstärkning som sitter runt cylinderhålen. Detta o-rings förfarande är skottsäkert och tål massor med stryk.

    I Stockholms området så kan Timo och Trend säkert leverera O-ringar. Själva spåren bör vilket firma som helst som borrar block kunna göra. Det finns en speciell tillsats till MIRA fräsen som gör att man kan fräsa dessa spår direkt på plats.
    Jag har själv alltid använt denna tätningsmetod och den är överlägsen alla andra metoder. En av fördelarna är att man kan återanvända toppackningen minst 5 gånger utan att behöva göra något åt den. Så är icke fallet med en kopparpackning…….!”

    Står lite mer på http://pub141.ezboard.com/famazonklubbenmotortrimmad.showMessage?topicID=1034.topic

    #81452
    mats a
    Deltagare

    Enligt en rallykollega med vana av Volvo, både VOC och RC, är kopparpackningar vanligt tillsammans med kopparringar på B20 etc.

    Och visst ska man kunna glödga gamla kopparringar för återbruk? Glödgningen ska tydligen få kopparen att ”svälla” efter ihoppressningen i packningen.

    #81453
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    På sidan:

    http://user.tninet.se/~nsr295t/curings.htm

    beskrivs det hela bra. Jag har använt denna metod på 1815-kubikaren med Mahle högkompkolvar och det har fungerat sedan 70talet. Saab hade så på sina fabriks V4or.

    /B

    #81454
    jezze
    Deltagare

    jag lånar tråden lite. ja har en 1815 motor som ja ska ta å plokka ner i delar, men före de så vill ja ha tag i pakkningar å sånt före ja börjar riva å ja undrar om vart man kan få tag i topp pakningar till 1815 motorn sant domdär koppar ringarna?

    #81455
    fuling
    Deltagare

    JeZZe:
    Ring Ström
    0520-19746

    #81456
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Hör med:

    Ströms Trimservice
    Viksängen
    TROLLHÄTTAN
    Telefon: 0520-19746

    Eftersom du har kopparringar så duger det med en vanlig toppackning UTAN stålringen. Det skall ju inte täta för kompression utan bara för vatten. Kopparringarna tar hand om kompressionstrycket.

    /B

    #81457
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jaha! Där hann Fuling före!!!

    /B

    #81458
    mikael jardstam
    Deltagare

    Jag blir lite förbryllad. Går det verkligen inte att borra 93mm och använda std packning? Jag har fått förklarat för mig att det skall fungera, åtminstone på lägre trimningsgrader.

    Men för all del, jag kan ha fel tralala

    #81459
    fuling
    Deltagare

    Hmm, har faktiskt inte kollat tidigare men packingen håller runt 92,5(stålringen).
    Det är 0,25 radielt för lite, hälst skulle jag vilja ha packningen runt 93,5, så det kan funka.
    Men jag skulle vilja ha stålkanten utanför cyliderväggen. Sen har vi div toleranser så packningen borde nog vara ca 94 om man borrar 93.
    Någom som testat???????

    #81460
    mats jonsson
    Deltagare

    Det är inte cylinderdiametern som är den avgörande faktorn. Skulle du, mot förmodan, finna vanliga packningar som passar 94mm kolvar så kan du använda även dessa så länge kompressionsförhållandet understiger, jag har för mig att det sades, 10.5:1 i Sport&Rally-katalogen.

    #81461
    mikael jardstam
    Deltagare

    Det lär ha varit ganska vanligt i folkrace cirkusen på 80 och halva 90talet att borra v4an till 93mm och använda Garanadakolvar. Jag hade en arbetskamrat en gång som brukade tala om ”dyrmotorn” som var byggd på detta sätt tillsammans med ståldrev, 7.6 kam, portade toppar, Weber 36, samt ett 2″ avgas. Han körde på 13″ hjul och startade på 2an, han brukade ofta ta starten före Volvona. Självklart blev bilen såld ganska omgående.
    En annan folkracehistoria jag kom att tänka på:
    För en fyra-fem år sedan dök en rallycross v4 upp på depåområdet på den lokala folkracebanan för att delta i tävlingen. Det var en bil som var lokalt känd och ganska framgångsrik på sin tid. Den hade 2litersmotor och dubbelblås, 45or, spec2, servostyrning, m.m. Någon hade dock den goda smaken att köpa bilen innan start och den finns fortfarande bevarad. Jag träffade den nuvarande ägaren på en isbana i vintras, han berättade att han hade testat den med OT-däck tidigare men skrämdes av bilen som tydligen gick något ohyggligt!
    Märkligt resonomang

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng