Toppeffekt eller Botteneffekt? (Frånåkt)
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2006-07-29 13:46 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Det var ändå intressant att konstatera vilken verkan trimmningen haft. Jag tänker på din gamla biltidning (minns inte vilken av dem) där det stod att den rappa tvåtaktaren var överlägsen V4:an vid samma hästkraftsantal.
Man skall nog kanske inte stirra sig blind på toppeffekten utan sträva efter effekt över hela registret, sen om toppeffekten är högre så kan man ändå vara frånåkt av en med avseende på toppeffekt “svagare” bil för att den hade bättre effekt i mellanregistret.
Jag undrar vad det finns för synpunkter på detta?
Jag inledde denna frågeställning i inlägget “Frånåkt” Denna tråd fick en intressant utveckling och jag vill inte förstöra den så jag gör ett nytt försök här.
Det kan verka som om att det är jag som trimmat motorn men det är det inte, jag har bara justerat tändningen.
Jag är tacksam om det blir en diskussion eller synpunkter på temat
Den bil med mäst medeleffekt axar fortast.
Allså medeleffekten är den yta under effektkurvan som används.
Mao den effekt som ligger mellan det varvtal man hamnar på vid en växling tills man växlar igen.
Det kommer att ge att man kanske skall växla vid olika varvtal på olika växlar.Tack för svaret, det var nåt sådant jag tänkte på men inte kunde uttrycka vettigt.
Att vridmomentet skall vara högt det förstår jag, men vilka egenskaper i en motorkonstruktion är det som ger ett visst vridmoment vid ett särskilt varvtal, och med en toppig eller flack karaktär på kurvan?
Jag tänker då på motorer med ungefär samma slagvolym.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.