topplocks packning

Forum / Övrigt / SSR / topplocks packning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 19, 2012 kl. 19:01 #5664

      Hej

      Jag har satt ihop en motor med koppar packningar till topparna. Det visade sig att kopparpackningarn inte höll
      motorn gick i 30 minuter sedan blev den som en kompressor
      Jag har inte fräst ur för koppar ringar. Det finns packningar av aluminium. Är det någon som har
      erfarenhet av dessa aluminium packningar eller har något bättre förslag hur man kan göra

      Hälsningar Bengt Andersson Krokarn

        mars 21, 2012 kl. 20:20 #41290

        Tråden rensad.
        Reklam är inte tillåtet och dessutom var vissa inlägg väl kritiska mot en part som inte deltog i debatten.

          mars 22, 2012 kl. 10:34 #41311

          Synd att en massa matnyttig information försvann i denna tråd.

          Men jag sammanfattar kort.

          Mässingspackningarna som Bengt hade använt fungerar inte alls som tänkt vilket flera har upptäckt. Bland annat eftersom det är för långt mellan topplocksbultarna och att materialet inte formar sig lika bra som konventionella packningar.

          Vid användande utav så kallade ”Kopparringar” så är det utav yttersta vikt att man mäter in allt mycket noga eftersom materialet idag inte är lika formbart som tidigare. Detta för att slippa problem med spräckta topplock, Läckage osv. Vilket flera har fått erfara den senaste tiden/åren.

          Det finns numera förstärkta typ konventionella packningar att köpa så att man slipper problemen, se under delar säljes

          /Fredrik

            mars 24, 2012 kl. 20:25 #41403

            Jag håller med båda lite, det försvann mycket matnyttigt, synd, men visst den ena parten var inte med och kunde försvara sig, men det känns ändå lite som att det som skrevs var sanningen, det är väl bättre att fakta kommer fram hellre än att ännu fler går och köper grejer som bevisligen öht inte går att få att funka, det krävs ändå lite skruvande för att byta topplockspackningar, och det drar med sig en del annat, så det kan ju vara bra att via tex såna här trådar få lite ”kött på benen” innan man gör nått man får ångra, eller tänker jag fel?

            /Anders

              mars 26, 2012 kl. 10:01 #41452

              Jag trodde, att vi diskutera här för att informera folk som har problemar med sina topplockspackningar.
              Men vad gör Fredrik, han gör fortfarende Bengt Erik Ström dålig, för att säljar sina topplockspackningar.
              Jag har listat upp, B.-E. Ströms erfaringar, hur problemet är uppstatt och hur man kan löser dom.
              Jag trodde det var temat av denna tråden.

              Hubbe

                mars 27, 2012 kl. 08:47 #41505

                jag tror nog de flesta packningar fungerar om man VET vad man håller på med…………….De flesta postordertrimmar nog lite väl mycket och bara köper delar och tror att det ska bli en värsting men i själva verket lär man vara nog så duktig när det gäller toleranser och inmätningar.
                Monterar man solida metallpackningar så måste man slipa både toppar och block för att det ska fungera. Självklart finns det dom som får det att fungera ändå men den som inte gör det och får läckage kan knappast skylla på tillverkaren.

                Man kan dessutom inte förvänta sig att tillverkaren skickar med monteringsanvisningar som steg för steg talar om hur man ska göra utan köper man special motordelar så lär man nog vara ganska så insatt själv vad man köper och vad man förväntar sig av det.

                  mars 27, 2012 kl. 20:00 #38537

                  Helt rätt Stefan.

                  Jag vet dock inte om någon som har fått det att fungera med de helmetall packningar som finns på marknaden. Även de som verkligen kan skruva V4 gick bet.

                  Var jag i de inlägg som nu är skrivna i denna tråd skriver illa om Bengt-Erik & hans kunskaper/Erfarenheter det vete tusan? förstod inte ens det i den förra tråden.

                  Jag skrev bara en sammanfattning utav det viktigaste som vi diskuterade i tråden som sedemera ströks.

                  Det är tur att utvecklingen går framåt och för med sig mindre maskinarbeten, lägre priser samt mindre arbete.

                  /Fredrik

                    mars 30, 2012 kl. 12:09 #41660

                    vad är problemen med ”ströms” packningar ? Ni menar att koppar är för hård material ? eller kanske för högt ? eller ni har bestält kopparringar till ert egna motorblock som är inte exact samma som gamla tider. Bara tänker att om han som beställer backingar från Ström, kan inte själv informera blockets spår djupet tillräckligt exact, kan jag förstora att der kan komma broplemen.

                    Jag har känsla att B-E är en av dom sista som överhuvudtaget kan serva oss som vill att våra 1815 maskinen är så närä 70-tal som möjligt. Det är sant att när man tappar seger för 10 sekunder marginal när man anvander 70-tals methoden, känner det inte så kul.

                    En viktigt fråga: vad är Bästa mät som kopparringar Måste vara över själv packing när ringar och packingar är placerad till blocket, före man sätt topparna ? 0,07 mm ??

                      mars 30, 2012 kl. 13:58 #41667

                      Hej Tikkis,

                      du får en PM av mig.

                      Hälsningar
                      Hubbe

                        mars 30, 2012 kl. 14:23 #41670

                        @tikkis wrote:

                        vad är problemen med ”ströms” packningar ? Ni menar att koppar är för hård material ? eller kanske för högt ? eller ni har bestält kopparringar till ert egna motorblock som är inte exact samma som gamla tider. Bara tänker att om han som beställer backingar från Ström, kan inte själv informera blockets spår djupet tillräckligt exact, kan jag förstora att der kan komma broplemen.

                        Jag har känsla att B-E är en av dom sista som överhuvudtaget kan serva oss som vill att våra 1815 maskinen är så närä 70-tal som möjligt. Det är sant att när man tappar seger för 10 sekunder marginal när man anvander 70-tals methoden, känner det inte så kul.

                        En viktigt fråga: vad är Bästa mät som kopparringar Måste vara över själv packing när ringar och packingar är placerad till blocket, före man sätt topparna ? 0,07 mm ??

                        Jag har för mig att ström sa 0,05mm till mig.

                        /Anders

                          mars 30, 2012 kl. 19:00 #41673

                          Som jag har skrivit tidigare. Ska man använda sig utav så kallade koppar ringar idag så måste man mäta NOGA.

                          Det är inte lika mycket koppar i ringarna idag & jag skulle mer kalla dessa för Mässings ringar. De är mycket hårdare än de var tidigare.

                          Har man koll så ska/borde det inte vara några problem.

                          Men! Det finns alltid ett Men! Det har varit flera som har haft problem med spräckta toppar och liknande beronde på användandet utav dessa.

                          Bygger man nytt så finns det flera olika vägar man kan välja idag. Packningar som finns speciellt framtagna för stort borr. Man kan även köra ännu säkrare genom att fräsa in en pianotråd i blocket för att sedan köra med standard packning om den räcker till för borret. Man kan även använda pianotråden till stor borr packningen men det behövs bara om man har mer än 12-1 i komp.

                          De så kallade kopparringarna var en lösning som man använde sig utav förr i tiden. Utvecklingen går framåt.
                          Det är ingen modern motortrimmare som använder sig utav denna metod idag.

                          Men har du ett block för så kallade ”kopparringar” var inte rädd för att använda det men mät noggrant! Både innan du beställer nya samt efter du har fått hem de nya så att allt är 110% rätt.
                          Använd inte begagnade ringar!!! Även om det kan fungera ibland!

                          Läs Stefans inlägg!

                          /Fredrik

                            april 4, 2012 kl. 08:42 #41850

                            @Rally wrote:

                            Som jag har skrivit tidigare. Ska man använda sig utav så kallade koppar ringar idag så måste man mäta NOGA.

                            Det är inte lika mycket koppar i ringarna idag & jag skulle mer kalla dessa för Mässings ringar. De är mycket hårdare än de var tidigare.

                            Har man koll så ska/borde det inte vara några problem.

                            Men! Det finns alltid ett Men! Det har varit flera som har haft problem med spräckta toppar och liknande beronde på användandet utav dessa.

                            Bygger man nytt så finns det flera olika vägar man kan välja idag. Packningar som finns speciellt framtagna för stort borr. Man kan även köra ännu säkrare genom att fräsa in en pianotråd i blocket för att sedan köra med standard packning om den räcker till för borret. Man kan även använda pianotråden till stor borr packningen men det behövs bara om man har mer än 12-1 i komp.

                            De så kallade kopparringarna var en lösning som man använde sig utav förr i tiden. Utvecklingen går framåt.
                            Det är ingen modern motortrimmare som använder sig utav denna metod idag.

                            Men har du ett block för så kallade ”kopparringar” var inte rädd för att använda det men mät noggrant! Både innan du beställer nya samt efter du har fått hem de nya så att allt är 110% rätt.
                            Använd inte begagnade ringar!!! Även om det kan fungera ibland!

                            Läs Stefans inlägg!

                            /Fredrik

                            Vad tror du om att glödga ringarna? alltså värma upp dom och stoppa dom i vatten för att få dom mjuka, eller finns det en risk för att de istället blir härdade pga att de kanske är gjorda i en legering istället för ren koppar?

                            /Anders

                              april 4, 2012 kl. 08:59 #41852

                              Provat detta men som´sagt så är det väldigt hårt material. Har inte haft tid att åka iväg till någon metallurg ännu.

                              /Fredrik

                                april 4, 2012 kl. 17:42 #41865

                                Hej. Glödgade alltid kopparringarna och återanvände dom förr. Hälsn. Anders

                                  april 5, 2012 kl. 10:28 #41890

                                  Tittade på måtten på ringarna.

                                  ringen var 2,3 mm hög. Packningen var 1,3 mm (använd). Detta har använts på en B motor.
                                  Men jag förstod av ström är det samma ringar.

                                  Niklas

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.