Topplockspackningen (surprise, surprise)
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Topplockspackningen (surprise, surprise)
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Topplockspackningen (surprise, surprise)
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2002-05-05 18:00 av petter.
-
FörfattareInlägg
-
april 9, 2002 at 17:05 #8467
Hallå!
Har nyss varit på Statoil i Timrå, där de bedriver enklare service, för att få topplockspackningen åtgärdad.
Med motorn igång kollade verkastadskillen först avgaserna, men såg inget fel där. Sedan öppnade han locken till kylaren och expasionskärlet och konstaterade att det var topplockspackningen det var fel på. Det bubblade ut vatten ur kylaren med jämna mellanrum.
Sedan kollade han oljan, och eftersom det inte var något missfärgat där, sade han att det egentligen inte var någon fara att köra med bilen, eftersom vattnet inte åker dit. Så länge inte motorn blir för varm. Det räckte med att ha koll på vattnet för att man skulle kunna köra, bara.
Han ville ha 4000-5000 kronor för att byta topplockspackningen (eller för att se om det var någon eventuell spricka någonstans), och det skulle ta två dagar eftersom han skulle vara tvungen att plocka isär motorn. Helt overkligt.
Till Mikael Skogsberg : Om ditt erbjudande fortfarande står kvar, så köper jag mer än gärna de delar som behövs för att byta packning, och tar mig en tur till Gävle. Eftersom jag är arbetslös nu, kan jag åka när som helst, och jag har även en bekant där som jag kan sova hos om det skulle ta längre tid än beräknat.
/Martin
april 9, 2002 at 23:17 #63513Nu på lördag?
Ge mig bara en inköpslista. Har promenadavstånd till Biltema, men de verkar inte ligga särskilt högt i kurs här.
De är inga personliga favoriter här heller, iofs.
Skulle köpa ett nytt luftfilter för några dagar sedan, och de sa att det fanns två olika storlekar. 23 cm respektive 27 cm i diameter.
Eftersom jag inte hade den blekaste aning själv vilken det skulle vara, så lät jag kvinntimmret i informationen välja. Och hon valde 23 cm. Det visade sig självklart vara fel.
Så idag knallade jag ner och skulle byta. I bytesdisken fick jag ett tillgodokvitto på 40:- som luftfiltret kostade, varpå jag knallade in bland reservdelarna för att ta det andra. Och då visade det sig att de inte hade den andra storleken. Den fanns inte ens i deras katalog. Och det var inte heller något de kunde ta hem.
Men inte fick jag några pengar tillbaka för det. Tillgodokvittot kunde inte växlas mot kontanter, hur mycket jag än argumenterade. Helt värdelöst.
Jag får väl ringa Plus, eller något.
Vart kan man förresten få tag på ett luftfilter?
april 10, 2002 at 05:53 #63514Ja på lördag skulle väl kunna gå bra.
Tja det räcker nog med en sotsats. Lite glykol är ju bra att ha.Filtret kan du även köpa på micro, mekonomen och saab själv
april 10, 2002 at 08:23 #63515It’s a date, then.
Tid och plats är kanske lättast att göra upp över telefon, så om du lämnar ditt nummer så hör jag av mig.
april 10, 2002 at 09:52 #63516ringer du under dan så kan du prova 026-178590 eller mobil 070-4140534
Jaha. Då är det dags för dig att knalla tillbaka och undervisa dem lite i Konsumentköplagen (KKL).
Enl denna så har du rätt till att reklamera varan om denna är behäftad med ett fel. Eftersom varan inte passar din bil så är den felaktig enl KKL. Dessutom så verkar det ju som att du har valt den efter rekommendation från säljaren, som i det här fallet får betecknas som sakkunnig.
Vid reklamation har säljaren rätt att reparera eller byta ut varan mot den riktiga, i det här fallet det andra luftfiltret. Detta ska ske inom skälig tid.
Kan inte säljaren göra detta (beställa från en annan butik el likn) så har köparen rätt att häva köpet. I så fall skall (obs “skall”, inte “bör” eller så) säljaren återbetala köpesumman. Som köpare behöver man inte alls godta några tillgodokvitton eller andra “habrovinkler”.
M a o behöver du inte ta till “Plus”, utan det går bra med en anmälan till Konsumentverket för brott mot KKL.
april 11, 2002 at 18:30 #63518Hej Martin,
Jag hoppas att du får ett bättre liv efter Mikaels insatser. Storartat av dig Mikael att hjälpa en kompis i klubben! Det skall bli kul å höra hur det gick efter helgens mekande. Om det är någon specifik del du saknar Martin så kanske jag har nåt. Håller nämligen på och skrotar en 77:a. Förresten, hur gick det med tutan? När var det dags för besiktning?
Lycka till!
///Haraldapril 12, 2002 at 09:53 #63519Hallå, Harald.
Vi får väl se hur det går. Har stämmt träff med Mikael på lördag förmiddag. Ska bli riktigt intressant, eftersom jag inte har så stor koll på bilar själv. Alltid lär man sig något.
Jag saknar väl inte någon del vad jag vet. Efter topplockspackningen är det bara några smådetaljer kvar, och det är främst ett gäng kablar och lampor som behöver bytas, tror jag.
Det som inte fungerar är:
* Bakgrundsbelysningen till tempmätaren. Det tror jag iofs beror på att det inte sitter någon lampa där alls. Har inte hittat någon i alla fall.
* Lampan som indikerar att man inte har bältet på lyser inte heller.
* Eluppvärmning i sätena har jag för mig att det står något om i manualen, men om det nu finns någon sådan, så fungerar den inte.
* Belysningen i kupén. Jag har bytt lampa, men det hjälpte inte. Jag har även bytt säkring, men inte heller det gav någon effekt.
* Belysningen i bakluckan. Där har kablarna gått av, men det skulle inte förvåna mig om lampan också är trasig.
I övrigt kunde man väl kanske önska lite bättre lack, däck och klädsel på förarstolen, men man måste ju vara realistisk.
Vad gäller tutan så fungerar den fortfarande inte. Jag har gjort allt vad jag har kunnat, dvs byta säkring och klämt på de kablar jag har hittat, men det har inte hjälpt. Förhoppningsvis vet Mikael vad det kan vara.
Jo, just det. Det är ju bromsarna också. De är ju inte så bra som de borde vara. Det försvinner bromsvätska, men det ojämna läckaget förbryllar mig. Ibland får jag fylla på efter någon vecka, och ibland kan jag köra kanske tre veckor utan att det händer något. Manualen säger att det inte behöver vara läckage, utan att det lika gärna kan vara frambromsarna som har slitits ner på ett sätt som gör att det kräver mer vätska. Minns inte exakt. Jag hoppas dock verkligen inte att det är någon cylinderhistoria eller liknande som kräver en större reparation, bara.
Jag ska besiktiga bilen den 14:e maj. Jag hoppas verkligen att hon går igenom.
Tack, förresten.
april 12, 2002 at 12:17 #63520Hej Martin,
Låter som det går framåt. Bra! Elfelen verkar vara de vanliga. Varningslampan till bilbältet, troligtvis lampan som gått sönder, kan ju vara den lilla kontakten i bälteshållaren som hängt sig oxå. Eluppvärmingen är ofta lite trasslig, det kan vara slingorna som är trasiga, det mest troliga är att kopplingsplinten som sitter under stolen antingen har gått sönder eller att kontakterna inte sitter ihop ordentligt. Betr innerbelysningen tror jag att felet sitter i brytaren vid dörrgångjärnet. Denna brukar kunna korrodera. Var försiktig om du demonterar kontakten, det är lätt att sladden åker in innanför skärmen.
Hej hopp
///Haraldapril 12, 2002 at 21:11 #63524Har väl inge bättre för mig just nu ändå.
Mitt saab projekt har jag tagit en månads uppehåll på så… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.