Tråkit jobb på framhjuls driven bil.

Forum Övrigt Allmänt Tråkit jobb på framhjuls driven bil.

Detta ämne innehåller 4 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-07 18:24.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15836

    kalle .p
    Deltagare

    På började idag jobbet med att byta yttre drivknuts damask på min Saab. Detta måste var ett av dom tråkigaste jobben som finns på en fram hjuls driven bil.

    Men det finns roliga saker med detta jobbet också för jag byter fram fjädrer samtidigt. Får bara se hur den går med kapade 13mm fjäder iställer för dom 12mm som satt där.

    #104994

    stefan w
    Deltagare

    Det är ett kletgöra utan like, det håller jag med om. Sist jag bytte sån damask fick jag inte loss centrummuttern, saxpinnen satt som berget. Jag fick plocka bort hela navet. Sen gick det inte att dela knuten heller, jag provade banka på både nav och inre knut men icke. Det blev till att kränga gummit över inre knuten och det var lite marigt. Jag lät tilloch med lagren vara kvar för att inte skära sönder gummit.

    När vi pratar tråkiga jobb så vill jag nämna byte av övre spindelled och vattenpump (V4).

    #104998

    kalle .p
    Deltagare

    Ja det finns många tråkiga jobb som måste göras på våra bilar så att man kan köra med dom.

    Stefan W en fråga bara varför bytte du drivaxel damas ute från det är ju så mycket att lossa då. Enklast är ju att lossa fjäden och fjäder fästet på över bärarmen. sedan så klipper man lossa den gamala och trär på den nya inne från på drivaxelen.

    Bifogar några bilder.

    #104999

    stefan w
    Deltagare

    Det var en V4 jag bytte på, när jag inte kunde få loss yttre knuten ur navet så såg jag ingen annan råd än att demontera hela navet med drivaxel. Förutom övre spindelled som du nämner så tillkom endast demontering av bromsok och nedre spindelled. För att jag skulle kunna kränga yttre damasken över inre knuten så måste först inre damasken bort, och sen tillbaks igen. Det kändes enklare att göra det på arbetsbänken än i motorrummet.

    Jag tror jag fattar vad du menar, hade det varit 2T inredrivknut så hade det nog gått enklare att bara dra ur axeln ur knuten och skjuta på damasken den vägen. Jag kollade på dina bilder, var det så du gjorde?

    #105007

    kalle .p
    Deltagare

    Ja det var så jag gjorde.

    Se det finns alltid en för del att köra tvåtaktare 😀

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng