Transit v4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Transit v4

Detta ämne innehåller 9 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-10-19 06:57.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14963

    trionic
    Deltagare

    Hej.Finns det nån som vet något om ford transit v4:an.
    Fick se en på annons den verkade vara större än(den vanliga)
    vilken volym är det på den?,Är det nån som anpassat den till Saab ?
    Häls Mogge

    #99281

    Anonym

    Hej

    En bra Engelsk motor som inte passer i SAAB V4 !!

    Lars

    #99282

    lelle f
    Deltagare

    Är väl på två liter om jag inte minns fel och som sagt passar inte till V4

    #99283

    saab-jonte
    Deltagare

    det var Essex (samma som tillverkade 2,0+2,3+2,6V6 orna som tillverkade ford v4 motorn till transit och den är vanligtvis på 2 liter, i stort sett samma konstruktion för ögat som med en v4 motor men skillnaden ligger största delen på att växellådan inte passar på blocket vad jag har hört vilket är lite undeligt egentligen. har för mig att dom tyska 1,7+ 2,0v6 +2,3v6(tidiga) passar på v4 lådan men dom engelska hade annan inpassning. som synes på bilden så är topplocken olika och har olika form så tyvärr enligt rykten så passar inte dom på v4:an från tyskland, vilket är lite synd då dom har större sammalaggda yta för avgaskanaler genom 2 stycken grenflänsar på varje topp. motorn har även lösa foder.

    #99284

    gammsaaben
    Deltagare

    Inte illa att starta med 2 liter cylindervolym och dubbelblås redan från början! Sämre med lösa foder.

    Det satt ju en växellåda på motorn på bild, bara att bygga adapterkåpa och kasta in!

    #99285

    anders jensen
    Deltagare

    Kan ju även tillägga att vikten på en dylik V4 är 148 kg.
    10 kg mer än en tysk 2.8 V6.

    /Anders

    #99286

    enor
    Deltagare

    Det lär enligt uppgift även ha funnits en liten mängd Transit med Köln-motorn, men den enda sådan jag hört talas om var en version med 2,8-V6 som bland annat ska ha använts av engelska polisen.

    #99287

    saab-jonte
    Deltagare

    2,8 liters 6:an i transit fann som enor säger ofta i polisens tjänst. men även vanlig som spis i förlängda transit bussen som valigtvis användes till husbil, dock ej vanlig här i sverige…

    #99288

    matthias r
    Deltagare

    Hur är det med de mindre engelsk V4-motorerna under 2 liter? Ett sätt att skilja dessa av brittisk härkomst från tysktillverkade lär väl vara lutningen på fördelaren?
    Enligt uppgift, har inte kunnat kolla hur det ligger till, pekar engelska varianten åt vänster jämfört med den tyskas (läs Saabmotorns) lutning åt höger hjulhus. Sant eller ej?

    #99289

    anders jensen
    Deltagare

    Hur är det med de mindre engelsk V4-motorerna under 2 liter? Ett sätt att skilja dessa av brittisk härkomst från tysktillverkade lär väl vara lutningen på fördelaren?
    Enligt uppgift, har inte kunnat kolla hur det ligger till, pekar engelska varianten åt vänster jämfört med den tyskas (läs Saabmotorns) lutning åt höger hjulhus. Sant eller ej?

    1633cc och 1996cc motorerna skiljer nog endast i slag.
    Fördelaren på dessa Essexmotorer satt i motorns framkant och lutade åt höger.

    På Köln V4or lutar den också åt höger men sitter ju som bekant i bakändan.

    Mvh
    Anders

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng