Transport av 900 aero

Forum Modellspecifika forum OG900 Transport av 900 aero

• Detta ämne har 19 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2009-03-23 08:44 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare

Hej

Någon som kan komma med förslag eller hjälp till att transpotera en 900 Aero från sösdala till ronneby.

Har tyvärr inte själv BE-kort.

Om jag räknat rätt så behöver man 2000 kg släp och en dragbil på ca 1800 kg och Be kort.

Mvh

Johannes

morsole
    Deltagare

Om du kan hyra en ”dolly” vagn, där du hissar/kör upp framändan, och sen dra hem i 30 km/t, annars får du ställa på den, och sen bogsera eller köra, om den funkar maskinellt. En annan sak är ju begränsningen i sträcka, om det är en automatare som ska bogseras.

Mvh Johannes i Sjöbo

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Tänkte med på det. Men då skulle man väl teoretiskt lika väl kunna köra med en släp och LGF skylt??

Inte sugen på att köra 30 mil i 30 km/H.

Johannes

walle
    Deltagare

låna en volvo 745a de får dra 1830kr på b kort

walle
    Deltagare

låna en volvo 745a de får dra 1830kg på b kort

Dom släp jag hittat att hyra är 1300 kg, lastar 790 kg eller 2000 kg lastar 1430 kg, så den känns jobbigt hur man än gör, Tror det lutar åt, den lilla släpen och sen småvägarna hem. Värst som kan hända är överlast och att man får lasta av.

Johannes

walle
    Deltagare

ställ på den å kör den hem eller ställ på å bogsera lagligt om du skall till verkstad

pettersson
    Deltagare
    walle wrote:
    låna en volvo 745a de får dra 1830kr på b kort

Tycker att 1830 med B-kort låter som en omöjlighet. Jag kollade en 745 som finns på blocket (NNB821) den får dra 1600kg med BE-kort och 1450kg med B-kort
    /Roland

Då bilen ej har fungerande bromsar är släp eller dolly den lösningen som är genomförbar.

Johannes

William
    Deltagare

jag hade nog kört med bilen på släp och precis som du säger, det lilla släpet för att bara få överlast och inte olovlig kombination. Det bästa är om du kan hitta ett stabilt släp som är nertypat, det är inte omöjligt att släpet du hittat är just ett sådant pga den låga lastvikten.

Måste vara så. kan inte vara så att det lilla släpen väger lika mycket som 2000 kg släpet. Får väl säga på macken att jag ska köra en fiat, HI HI.

När jag var liten var jag med om några som hämtade en trakor hos oss på en bilsläp, Vägde säker 4 ton, så min transport känns inte så omöjlig.

Johannes

Det är som William säger 1500 kg kärror är oftast nertypade och man kan säkert men inte lagligt köra dessa. Jag syndade när jag hämtade min 900+toppola med en Jumpy såg lite roligt ut men funkade fint.
    http://toppola.almson.se/Toppola/Foton/Sidor/Renoveringen.html#0
    -Fredrik

Det får bli en tidig söndag morgon. Skulle något gå åt skogen har man dagen på sig att reda upp det.

Åter kommer om det gick bra med bilder på pärlan.

Mvh

Johannes

Marcus Claar
    Deltagare

Känner igen problemet…
    Skulle på något sätt få en obes, oskattad 244 till en plats 6 mil bort.
    Det enda lagliga alternativet skulle varit på ett släp med lastvikt högre än 1450 kg, och med en duktigt tung dragbil. Inget som ett B-kort skull fixa alltså.
    Funderade på bogsering och dolly, men så fort en bil ska framföras på egna hjul på vägen måste den vara påställd och försäkrad. Även om den dras bakom någon annan alltså! Häpp!

Resan blev inställd.

Forskade lite i vad som gäller angånde vikter hit och dit för BE-kort, och det var rena djungeln…

-Marcus-

fredrik.a.
    Deltagare

Du kan väl hyra en minilasstbil för biltransport. Dom brukar man ju klara på B kort!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng