Trasig topplockspackning???

Forum Modellspecifika forum 90/99 Trasig topplockspackning???

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-07-06 16:29.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22426

    rd-retro
    Deltagare

    Hej

    Min 99:a -71 med 1.85 l motor gör mig inte riktigt klok. Jag lyckas inte få den att gå på låga varv(dör under uppskattningsvis 2000 varv), oavsett om den är varm eller kall (oavsett om choken används). Min fundering är om detta symtom kan ha att göra med läckande topplockspackning? Motorn går annars kalas och kjämt på alla cylindrar. Bilen har körförbud så jag har svårt att köra längre sträckor med den och har därför svårt att bedömma om den tar vatten på längre sikt. Stiften ser inte olika ut heller. Om packningen är gången så får jag ju byta den (med pinnbultselände och allt), men jag vill ju ogärna göra detta i onödan. Har ni som har erfarenhet av triumphmotorer varit med om övanstående symtom, och vad har felet varit då?

    mvh

    Anders

    #159777

    morsole
    Deltagare

    Det vanliga på de motorerna, utöver toppackningseländet, är ju kamkedjorna…
    Om kedjan är riktigt ”lång” får du bättre högvarvsegenskaper och inget segdrag/dålig tomgång.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #159908

    rd-retro
    Deltagare

    Tack för infon!

    Kedjan KÄNNS bra (spänd och fin, det som jag ser under ventilkåpan), men det kanske inte är någon garanti för att den inte är lång.

    Kan man byta kedja utan att ta ur motorn (dreven ser fina ut)?

    mvh
    Anders

    #159910

    morsole
    Deltagare

    Att endast byta kedjan är vad man kallar för ”fulbyte”…
    Dessutom så kan du inte återställa spännaren utan att ”komma åt”, har aldrig ens funderat på att byta kedjan i bil.
    Eftersom dessa motorer är så gott som antika så bör man kanske undvika att chansa alldeles för mycket, utan ta ut motorn och gör det RÄTT från början.
    Klubben har både drev och kedja på reservdelsförrådet är jag ganska säker på.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #159915

    97sonett
    Deltagare

    varför inte börja med att ställa motorn i nolläge o kolla så markeringarna stämmer? då ser du direkt om kedjan e slut, stämmer inte markeringarna mellan kamaxel o vevaxel så e den slut.enkelt eller hur?

    #160010

    rd-retro
    Deltagare

    Hej igen

    Har nu kollat vevaxelläge mot kamaxel och de stämmer perfekt(tack för tipset!). Så det är inte problemet.

    Någon som har andra ideér om vad felet kan vara? Finns det lågfartsmunstycke i förgasaren som då kan var felaktigt/igensatt? Tändningen står rätt.

    mvh
    Anders

    #160021

    lsoderlund
    Deltagare

    Du har inte kollat fördelaren då? Att den står i ”rätt” läge? Igensatta bränslefilter är kanske en longshoot?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng