Träslag i träratt??
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2006-03-14 07:46 av Dicst.
-
FörfattareInlägg
-
Vet någon vilket träslag det är i träratten?
Jag håller på och slipar på kvällarna efter att lilleman somnat och arbetar hårt med gammal lack. Det luktar lite speciellt, plus att träet känns lite “segt”. Papperet läggs igen fort med kletigt trä även nu när lacken är borta, så jag hinner slipa en liten stund innan jag stålborstar papperet i pausen.Iht denne tråden er skal det være laget av valnøtt.
http://www.saabklubben.com/ubb/ultimatebb.php?/topic/1/2107.html#000000
Selv brukte jeg en skarp kniv og skrapet forsiktig av all gammel lakk, før jeg behandlet det på nytt. Jeg har brukt Benar-olje på mitt ratt.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidVet någon vilket träslag det är i träratten?
Jag håller på och slipar på kvällarna efter att lilleman somnat och arbetar hårt med gammal lack. Det luktar lite speciellt, plus att träet känns lite “segt”. Papperet läggs igen fort med kletigt trä även nu när lacken är borta, så jag hinner slipa en liten stund innan jag stålborstar papperet i pausen.Det är bättre med matolja,det blir för varmt av friktionen så papperet sätts igen.Lite matolja gör susen
november 24, 2005 at 11:56 #90240Den lilla trevliga trekantsskrapan från Bahco/Sandvik är som gjord för detta. Glöm inte att olja ordentligt innan du lägger på ny lack. Polyurethanlack är mycket trevlig att jobba med tänk bara på att torka av överskottsolja innan du lackar. Jag hörde om en person som använde varmluftspistol på ratten för att få bort den gamla fernissan. Dålig idé eftersom limmet i fanéret släppte. Resulterade i att 15 meter fanér frigjordes. Nåja inter riktigt men i alla fall ingen bra idé.
///HaraldMotoroljor innehåller en massa saker som kan bidra till att bindningarna (lignin) i trät tar skada. Dessutom kan både motorolja och matolja som finns kvar i trät “ånga” när det utsätts för värmen som kan bli i en parkerad bil, när solen ligger på, med blåsor i lacken som följd. Linoljar härdar ju och stelnar och ångar därför inte av sej på samma sätt. (Jo, rå linolja gör det men inte kokt). Här är en annan tråd i ämnet. Som naturligtvis också spårar ur efter en stund…
Pelle
Kanske skall återgå till den ursprungliga frågan innan den här tråden är helt förstörd….
Jahaja, valnöt.
Det är bara träet som fastnar i papperet, men det får väl bli linolja som smörja då.
Enligt min erfarenhet är det sällan trät som fastnar i pappret utan det beror i princip alltid på att det finns olje-/lackrester kvar i trät. Prova att slipa med ett grövre papper tills du har fått fram rent och fint trä, t ex 120-papper.
Ta sedan ett finare papper, t ex 320-papper, eller stålull.Pelle
Ja! Det är stor skillnad på olika träslag, men det är också stor skillnad på olika slippapper om rester skall fastna eller inte…. Man får prova lite olika sorter och fabrikat. Det handlar nog om hur tätt kornen sitter i pappret och hur långa fibrer olika träslag har. Många så kallade ädelträ är ju dessutom feta i sig. Limmet i ratten kan kanske också vara boven…
Sedan är ju värme ett problem men det brukar man inte drabbas av om man handslipar, utan det är vanligast när man använder slipmaskin.Jag hittade ett bra papper på Beijer till maskin, men kommer inte ihåg fabrikatet, det var gult… Jag ska kolla om jag har något märke jag kan hitta… Eventuellt såldes det som BBM, alltså Beijers eget märke.
Har du provar att smörja pappret med lite olja?
Pelle
november 25, 2005 at 20:59 #90248Skulle också rekommendera att tvätta ratten mellan slipningar med vanlig tvål, varmt vatten och en svamp. Detta för att få bort vegetabiliskt fett och skit från svettiga förare. Låt sedan torka ordentligt innan nästa slipomgång.
Sedan är det en smaksak om du vill oljebehandla ratten eller lacka den. Jag föredrar olja i flera omgångar. Tar tid att dra in och torka; men sedan behåller den kulören hur svettig du än är. Lackering är halkig, slits och måste förnyas.
Jag tror nog att du måste förnya oljningen också… Skulle rekomendera att man stryker en omgång olja både vår och höst efter att man har mättat ratten med olja första gången. Inte håller du väl på att lackar om dina lackade möbler hemma så väldigt ofta??? Men oljade möbler måste man ju faktiskt olja någon gång varje eller vart annat år.
Ett spännande alternativ som jag skulle vilja prova är att behandla en ratt med Ovatrol. Det är ett Norskt fabrikat som består av D1 som man först impregnerar med och D2 som ger viss yta. Men det verkar lite dyrt att köpa en träratt bara för att prova…
Jag tvättar med T-sprit. Det löser smuts och oljerester bra och torkar snabbt utan att lämna rester.
Ta en titt på träbåtsakuten.nu om ni vill fördjupa er mer i tråbehandlingens hemliga hokuspokusvärld!
Kram
Pelle -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.