Trassel med 95-bakaxel på 96 och kortade fjädrar

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Trassel med 95-bakaxel på 96 och kortade fjädrar

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-10-07 21:00.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #418780
    Profilbild på emlo
    emlo
    Deltagare

    Hej,

    Jag tänkte höra om någon av er råkat ut för något liknande.

    Jag håller som bäst på att sätta ihop min 96 -62 och skulle montera bakaxeln i förra veckan men stötte på patrull. Axeln är från en 95:a och har jag haft liggande i garaget i evigheter men har precis blästrat och lackat den. När jag monterade den var jag liksom tvungen att lirka upp den, alltså positionera ena fjäderstödet i inpressningen på innerskärmen först på ena sidan, sen på andra. Med länkarmar osv monterade kan inte axeln fjädra ut längre än att fjäderstöden tar i inpressningarnas nederkant (se bild).

    Jag antar att axeln helt enkelt är krokig och att ändarna blivit inpressade, för nog borde frigången mot karossen vara större än så?

    Även om det känns surt att ha gjort i ordning en kass axel helt i onödan så har jag i alla fall också en 96-axel som ligger och skräpar, men helst skulle jag fortsätta att använda 95-tapparna från den gamla axeln. Om inte annat så för att jag har spritt nya lager i trummorna till 95-axeln.. Någon som testat att pressa ur tapparna ur en axel och kan säga något om hur jäkligt det är?

    Mitt sista bekymmer gäller nedre fjäderstödet som ju ser lite annorlunda ut på 95 jmf m 96. Jag har kortat bakfjädrarna och då kapat bort det tätlindade sista varvet. Med 95:ans fjäderstöd som inte är helt runt hamnar fjäderns ände utanför stödet och tråden då under själva fjäderstödets undre kant (se bild). Det känns inte särskilt tryggt.. Har någon här i forumet testat att efter liknande manöver t ex värma fjädern med gassvets för att få ihop ändvarvet igen? Det kanske finns något annat smart trick?

    Alla tankar och synpunkter för att komma tillrätta med problemen är välkomna!

    Bästa hälsningar,
    Emil

    20161002_135238_resized

    Fjäderns ände syns under fjäderstödet

    20161002_135312_resized

    Fjäderns ände från andra hållet

    20161002_135342_resized

    Väldans tajt mellan bakaxel och kaross

    Bilagor:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #418813
    Profilbild på sonettlll
    sonettlll
    Deltagare

    Ta hjälp av någon och gör en enkel uppmätning av axeln, camber (hjullutningen) och toe-in är noll på en saabaxel,
    mät mellan utsidan av bromstrummorna med ett långt måttband, det ska bli samma mått överallt.
    Fjäderändar går bra att värma till önskad form.Mats

    #418855
    Profilbild på emlo
    emlo
    Deltagare

    Hej Mats och övriga,

    Tack för ditt svar! Jag har mätt på ett antal ställen runt trummornas omkrets och axeln är absolut helt rak. Nästan löjligt rak faktiskt, så uppenbarligen ligger inte felet där. Länkarmarna är också exakt lika långa så det är ju bra.

    För att undersöka vidare tog jag fram den gamla 96-axeln och mätte utsticket på axelns insida. Skillnaden i utstick mellan 95-och 96-axeln var 15mm per sida (knäppt att jag inte kollat det tidigare), och tydligen skiljer det också i pressningen på karossen mellan 95 och 96. Några snabba snitt med vinkelslipen så var den saken löst. Trist på en axel som man just fått tillbaka från pulverlack – jag borde ha provmonterat innan.

    Jag kollade även med en kille jag känner lite på Lesjöfors om värmning och omformning av fjädrar. Han menade precis som Mats att det borde funka eftersom det nedlagda varvet tar förhållandevis väldigt lite last, men att fjädern kunde sätta sig lite med tiden. Dock är det viktigt att inte kyla fjädern för fort eftersom den då blir spröd. För att undvika fasomvandling till austernitiskt stål ska man även försöka hålla temperaturen under c:a 720 deg C när man värmer.

    Emil

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.