Trim motor med problem

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Trim motor med problem

Detta ämne innehåller 17 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-11 18:38.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4325

    mellow yellow
    Deltagare

    Har ingen större erfarenhet av trimmade V4 motorer. Köpte en 1855 motor för 3 månader sedan och den är nu monterad.

    Först bygg spec sedan problemen

    V4 motor från ca 1975
    Borrad 1815 eller 1855
    Mahle högkompressionskolvar (finns en yta i kolvens topp som passar in i cylindertoppens form)
    1700 vev
    Okänd vevaxel
    Okänd oljepump
    Standard toppar och ventiler, dock kraftigare fjädrar (varvar lätt till 6700 rpm utan fladder, hade inte väntat att det skulle gå så högt)
    Weber DGV 32/36 utan vakuum platta (blir för högt för att passa in under huven på en Sonett 2-V4)
    Misab sportfilter 30mm
    Vevhus ventilation som går från luftfilter till 2-4 halvan och via en T koppling till 1-3 halvan
    Fördelare med elektronisktändmodul, röd högeffekts spole, nya ränd kablar
    Hårdare/kallare tändstift än standard (kommer ej ihåg NGK beteckning)
    Lättat svänghjul
    Sachs koppling med lamell med 6 fjädrar
    2tums avgassystem som går ihop i ett Y efter en halv meter från motorn
    Kylaren renoverad med nytt cellpaket
    Elfläkt monterad tryckande framför kylaren
    Standard termostat
    Ingen oljekylare
    Original Sonett växellåda

    Användning
    Sonetten brukas som gatfordon i aktiv körning på avskilda Ölandsvägar (företrädesvis på söndagskvällar när turisterna åkt hem), normal körsträcka ca 10mil / en timmes körning.

    Problem
    1. Motorn är svag vid acceleration / gaspådrag (särskilt i början man får nästan lätta lite på gasen för att få igång den) förmodligen beror detta på att vakuumslangen på fördelaren inte är ansluten.

    2. Motorn går snabbt varm och kokar nästan, mätaren ligger i skarven precis mellan det gröna ocg röda, verkar som värmen stannar i motorn och inte följer med avgaserna ut –> felställd tändning? Tändningen var ställd på ”märket” med stroboskop men vi 1200 varv

    Frågor
    A. Vilket gradtal bör tändningen ställs på för en högkompmotor? Gärna ett värde vi högre varvtal tex 3500 rpm
    B. Någon som har en ide hur och var man kan koppla in vakuumslangen på fördelaren?
    C. Skall man ta ur termostaten? och köra utan?
    D. Måste / bör jag komplettera med oljekylare?
    E. Något annat att tänka på?

    #28950

    hotrodder
    Deltagare

    Min första tanke är; För liten förgasare… med den motorspecen.

    #28952

    mellow yellow
    Deltagare

    Glömde att skriva att jag inte känner till förgasare bestyckningen.

    Angående förgasare storlek, skulle mycket väl kunna vara som Hotrodder skriver men varför ger den då mer kraft när man lättar på gasen. Känns som tändnings problem?

    #28964

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag tror också att det delvis blir för klent med den förgasaren, att det beror på fördelarslangen tror jag inte för den ska du inte ha inkopplad på en trimmad motor, den vill nog ha så pass mycket bensin att förgasaren inte riktigt hänger med, det beror väl lite på vilken kam du har också iof, vet du vad som sitter i?

    Ett riktigt gott råd är att bromsa motorn om du tänker fortsätta varva så högt, om förgasaren inte är rätt bestyckad och tändningen inte är 100% och du börjar varva på det sättet så kan det bli tråkigt efter ett tag, på min blev en kolv så varm att det lossnade små bitar av den som smälte fast på cylinderväggen allra högst upp, nästan vid blockplanet, det var med en 36dcd och misabbestyckning, jag varvade den knappt över 6000varv, som tur var så revs motorn för uppgradering innan det hann bli haveri.
    Det kostar kanske 1500-2000, men det är billigare än att fixa ett ev haveri för typ 10-15000.

    Sen ska tändningen inte ställas på 1200varv utan på tomgång,(850-900varv?) eller allra bäst vid kanske 4000varv, min är ställd där nånstans och då har jag 34grader.
    Det går att räkna ut var 34grader blir på remskivan och sen göra ett märke där och sen kolla med stroboskåp så att du hamnar rätt mot öd, jag kan dock inte formeln för uträkningen i huvet.

    Så:
    A:svar finns ovan

    B:lika

    C:kolla vilket gradtal din termostat har, för varm motor kan också bero på snålt bestyckad förgasare+fel tändning och det ska man inte köra motorn hårt med, då kan det bli tråkigt, har du åt helskotta fel tändning så blir grenrören lysande röda/orange=inte bra.

    D:ska väl inte behövas, men varför inte.

    E:måste fundera lite.

    /Anders.c

    #28969

    stefan
    Deltagare

    sen kan man ju fråga sig vad du har för kompressionsförhållande? Det låter bara som du smackat ihop delar utan eftertanke?
    Och nån speciell trimning kan man väl inte prata om så förgasaren i sig räcker nog. Lite borrning och tvåtumsavgas ger nog inga makalösa effekter som kräver nå mer än det du har.
    Om kolvarna i sig ger skapligt med kompression så låter det mer som värmeproblemen kommer sig av det, normalt med kolvar av den karaktären så har man dessutom vassa kamaxlar som tar bort lite av den statiska kompressionen då en del överlapp tar hand om den saken.

    #28978

    William
    Deltagare

    Tändningen kan ju vara lite off om centrifugalregleringen börjat verka när du ställde tändingen (tänker på 1200rpm, minns inte vid vilket varvtal den börjar reglera?)

    #29006

    rallysaaben
    Deltagare

    Ja förgasaren som sådan räcker väl kanske, men den måste ju bestyckas för att passa kam och mer kubik så att den inte går för snålt, men jag såg nu att det stod att det var standardtoppar, då blir det ju nått annat, med det mesta skulle jag tro, det lär ju strypa ner motorn rätt kraftigt.

    Vore det min motor skulle jag slänga dit en 36dcd, portade toppar med större ventiler, sen skulle jag bromsa motorn, då blir allt injusterat.
    Ett kompprov bör man väl också göra, det fixar man ju ganska lätt själv, det finns billiga kompmätare på biltema, och ja, jag har kollat min flera gånger mot en dyr mätare och de visar exakt lika.
    Vill man vara riktigt seriös då skulle man ju riva motorn och verkligen kolla vad det är för grejer, men då är det ju lite mer jobb och då börjar det kosta en del också.

    #29061

    rally
    Deltagare

    Jag kör med en 1855cc med Weber 32/36 DGV, 7/2kam, portade utblås standard toppar för övrigt men med hårda ventilfjädrar.
    Denna motor går kanon på alla sätt. Snål men vrål stark över hela registret.

    Jag tycker att det låter som om att en rullande landsväg behöver besökas omgående!

    /Fredrik

    #29088

    dane
    Deltagare

    Har haft liknande värme problem när jag som 20 åring tog isär å satte ihop min 1:a v4 motor,jag hade satt topplockspackningarna åt fel håll å då blev vattencirkulationen fel. En oljekylare är väl aldrig fel gärna med termostat.

    #29107

    rally
    Deltagare

    Glömde skriva att jag kör med säten för blyfri soppa.

    /Fredrik

    #29247

    mellow yellow
    Deltagare

    Tack för alla ideer. Skall ut och testa en del av dem.

    För info så är motorn byggd för 10-15 år sedan av känd saab man, vilket talar för att det inte är ett hopkok, dock är specen annorlunda, angående förgasare så var grund ideen för 10-15 år sedan att motorn skulle gå med standard solex förgasare!
    Skall se om den Weber 40 idf samt MSS insug som ligger på hyllan kan få plats under Sonett bulan. Jag tror Dan’e kan vara något på spåren angående felaktigt monterade packning/ar.

    Dagens arbete riva toppar och eventuellt få på nya portade samt eventuellt 40 DFI.

    #29290

    rallysaaben
    Deltagare

    Med portade toppar och 40 dfi så tror inte jag att du kommer bli besviken iaf, bromsar du sen motorn så får du några hästar till.

    #29263

    mellow yellow
    Deltagare

    Nu har jag varit ute på lugn testkörning med mycket vrid. Äntligen så är tempen någorlunda under kontroll. Huvud problemen var läckande kylarlock (fick tips i överhettningstråden TACK) samt förmodligen sämre fungerande termostat.

    Rev över delen ner till topparna igår och återmonterande med ett öga i VHB för varje steg. Bytte packningar till topparna till XP 0.5, skall mäta kompressionen nästa helg. Bytte inte till 40 IDF, därför att jag tycker den blir för brutal, spar den till nästa projekt istället. Gick igenom förgasaren en extra gång och hittade ett pluggat uttag för vakuum utgång till fördelaren som försågs med nytt kopparrör och vipps så ger motorn moment även vid gaspådrag på lågt varv, skall dock ställa om tändningen mot mer normala värden nu när fördelaren kompenserar själv för lasten.

    Vad det gäller tempen så åker den fortfarande upp men går därefter snabbt ner, max = 75% på skalan, min = 25% på skalan, har jag hittat en dålig termostat? Den jag kör med nu är på 87grader.

    Har också fixat med kylfläkten och riktat luften.

    En hel del till att fixa men mycket positivare när huvudproblemen släpper!

    Länk till tråd om bilen i gamla forumet http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=10758&Number=159824#Post159824

    #29327

    rally
    Deltagare

    Du måste ha en med 83grader!

    har du satt i Kopparpackningar???? De kommer att läcka! Vet ingen som har fått dessa täta på V4.an.

    /Fredrik

    #29329

    rallysaaben
    Deltagare

    De är gjorda av mässing, det är nog därför de inte tätar, de är väl helt enkelt för hårda.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng