Trimma 99 H-motor

Forum Modellspecifika forum 90/99 Trimma 99 H-motor

Detta ämne innehåller 34 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-03-10 22:43.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15331

    aero84
    Deltagare

    Hejsan

    Jag har et Saab 99 H-motor som jag vil trimma.

    Har redan köpt et vass kam och dobla 40mm. Dellorto. behövar insug til dessa.
    Ska bygga ekstraktor grenrör för den ochså.

    Hva ska jag göra mer ?
    Porta topplock, vikt justera alt och plana topplock(hur mycket?)

    Nogan som vet eller har bra uppskift på 150-160hk.

    #101453

    aero84
    Deltagare

    Hejsan

    Ingan som vet nogot alls ??

    #101454

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Stille deg litt. De har kun goed 12 timer mellem dine inlegg o 6 af de timerne sover alle Saabvenner.

    Ta de me ro o svaren kommer.

    /B

    #101455

    aero84
    Deltagare

    Hejsan Bengt

    Helt okay 🙂

    #101456

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    :blush:

    /B

    #101457

    nkro
    Deltagare

    Såg att Timos motor säljer grenrör.
    Finns en annons på blocket.se

    Reijo säljer insug både i plåt och alu.

    Porta är att rekomendera. Samt mira sätena som inte är direkt bra orginal. Går att använda Volvo ventiler till orginal sätena. Större men också längre.
    Har du en slipad kam med stora justerings brickor för ventil spel
    funkar detta bra annars får man korta ventilen. Vanligt sk folkrace trim med andra ord. Som kan bli bättre än många tror.
    Plana toppen är helt ok att göra. 2 mm är inga problem. Ska gå att ta 3 mm. Men kolla att ventilerna går fritt och vilket komp. du får. Planar du mycket måste du kolla upp att kjedjan blir ordentligt spänd samt justera kamdrevet. Slipa också upp spåret igen i oljekanalen (lika som orginal i toppen B motor ?).
    Vikta kolvar gör du själv. Stakar också ?
    Allt annat lämnar du in. Kolvar viktas med lite vett. Har läst folk som har kemi vågar för att vikta. Första start får dom sot på kolven och allt arbete med super våg helt i onödan.

    Ska kolla om jag hittar länkar till lite trim grejer senare idag.

    Niklas

    #101459

    aero84
    Deltagare

    Hejsan Niklas

    Låtar super. Hur högt komp. vil du gå efter 11:1 eller ?
    Har du evt. tlf.nr./web adress/mail på Reijo ?

    #101484

    nkro
    Deltagare

    http://www.blocket.se/vi/9980057.htm?ca=6_s

    Timos grenrör

    http://www.come.to/nyronen
    Reijo

    Tänkte på en sak. Jag skrev vad man gör med 8 ventils motorn.
    Har du 16 ventiler blir det lite mer att göra.

    Niklas

    #101495

    aero84
    Deltagare

    Hejsan Niklas

    Takkar för info.

    Jag vil använda mit 8V topplock, da bygget ska väre et Old School projekt. 🙂

    #101535

    aero84
    Deltagare

    Hejsan

    Nogla tänkar på hva högt kompet ska bli ?? 11:1 eller högra kanske ??

    #101537

    nkro
    Deltagare

    Jag kan fundera på det till imorgon.
    Ska kolla i lite papper jag har.

    Niklas

    #101623

    nkro
    Deltagare

    Hej

    Hitta inte alla papper jag har.
    Men i alla fall är orginal förbrännings rum 48,5 ml.
    Samt packingen är 1,2 mm tjock.
    Ska fundera lite till.

    Niklas

    #101645

    aero84
    Deltagare

    Hejsan Niklas

    Låtar super. Håber du hittar dina papper, lite data kring komp. förhöllat på et trimmat H-motor ville inte våra illa.

    #101714

    aero84
    Deltagare

    Hejsan

    Fik reda på et komplet brytarlöst tänding idag, da går det köra med kraftigare tändspola, så ska skaffa in et MSD Blaster2 tändspola, det skulla gi et 45000 volt gnist häftigt..

    #101803

    aero84
    Deltagare

    Hejsan

    Nogon som vet hvilket för-modstand som krävs på tändspolan til Det brytar-lösa tändsystem på et 99 H-motor.

    3 ohm. eller ???

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng