Trimma 99 H-motor

Forum Modellspecifika forum 90/99 Trimma 99 H-motor

  • Detta ämne har 34 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2008-03-10 22:43 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101804
    urban
    Deltagare

    Förkopplings motståndets motstånd avgörs av vilken tändspole du använder.

    Betr. MSD tändsystem, vill ha mycket kraftfull gnista bör du skaffa dig en box typ MSD 5 eller 6 kopplade till MSD tändspole och MSD tändkablar.

    Jag använder MSD på min 2T med mycket gott resultat.

    #101921
    nkro
    Deltagare

    Bilderna på 2,3 vev i B block.

    MVH

    Niklas

    #102626
    aero84
    Deltagare

    Hejsan

    Jag har kollat litet kring komp. på mit motor.

    Jag har kollat mit förbrändings rummet til 55ml. och topplock packningen til 1,35 mm detta skulle gi med borring på 90,0 og 78,0 slag. et komp. på 8,80:1
    Detta er mycket lägre an hva Saab angir. dom skrivar komp. er 9,2-9,5:1 på H-motor

    Om jag vil ha et komp. på 10,5:1 da ska jeg ta bort 1,85 mm.

    Om jeg gør detta ska jag korta upp kamkedjan da ??

    #102631
    pelleturbo
    Deltagare

    Går det med 2,3l vev i en 99-900 låda tar inte det emot i sumpen(växellådan)??

    #102636
    nkro
    Deltagare

    Vi har kört med vanlig låda på veven ovan.
    Men som man ser har dom slipat veven kraftigt som kanske inte är bra när man ska varva mycket.

    Sen kan man behöva slipa i blocket också. Sen är kolvarna avkapade i under kant, och planade. Gör man på rätt sätt köper man ”lägre” kolvar.

    MVH

    Niklas

    #102675
    aero84
    Deltagare

    Hejsan

    Har litet nyt i projektet.

    Jag har et kompis (jobbar på motor renovering firma) som har fiksat litet större ventiler i mit topplock. 44 mm. insug fra Volvo B21 og sen har han svarvat om mina insug ventilar til 37,5 mm. och monterat dom som avgas ventiler. Mycket snyggt job tycker jag.

    Nu för jag porta toppet för dessa ventilar. ska smygga til förbrändings rummet litet ochså.

    Kolla litet på dessa bilder.

    Förbrändings rummet

    Avgas sätet

    Insug sätet

    Avgas ventil (om svarvat insug ventil 37,5mm)

    Insug ventil (Volvo B21 insug ventil)

    #102775
    aero84
    Deltagare

    Hejsan

    örkar det originale mekaniska bränsle pumpe at levera söppa til 2 stk. dubbla 40 mm. Weber förgassera eller måsta jag montera et el-pumpa ??

    #102776
    Martin
    Deltagare

    Har för mig att det teoretiskt skall klara sig, men jag rekommenderar elpump och tryckregulator.

    Då jag testade med ny originalpump och Dellorto 40:or ville det sig inte riktigt

    #102785
    walle
    Deltagare

    jag har köpt red facet soppa pump å tryckregulator med klocka så man ser trycket på soppan som matas till förgasarna men min motor ska ha dubbla weber 45or
    mvh niklas

    #102804
    aero84
    Deltagare

    Hejsan

    Okay takker, da blir det el-pumpa. ska inte ha för litet bränsle til motorn.

    #115375
    aero84
    Deltagare

    Hejsan Alla

    Jag har inte skrivat länga på mit projekt, hollar på at bytta garage.
    Hoppas at kunna fiksa lite mer på projektet här i vinter.

    #115392
    sabbe
    Deltagare

    Jag skulle inte chansa på insugningsventiler på avgassidan. Det är mycket högre temperatur där när avgaserna passerar. Stor risk att insugningsventilerna förstörs ganska snabbt. Volvos B21:a har 37 mm avgasventiler som är mycket bättre än omslipade org. insugningsventiler.

    Sabbe

    #115666
    aero84
    Deltagare

    Hejsan Sabbe

    Jag vet hva du menar, men jag tror inte at dom omslipade insug-ventiler kommar at gå sönder. Dom har jo mer gods, nu dom er slipad ned i diameter.
    Andra biler kör jo inte med special avgas ventiler.

    Hejsan Planken

    Jag har set på motor fran Axelsson, det er fina delar. Jag vil dog gerna fiksa selva.

    #115741
    ake svantesson
    Deltagare

    tänkte på soppapumpen ..varför inte ta en elpump till en 900 og i eller turbo..de kostar ju en spottstyver på skroten,,vi har använt den pumpen med gummibälgen å allt som locket i en catch tank..funkar hur bra som helst
    mvh Åke

    #115749
    aero84
    Deltagare

    Hej Åke

    Bränsle trycket er väldigt högt med et sprut-pumpa typ 5-6 bar. jag vet at bränsletryck-regulatorn kan regulera bort för mycket bränslet, men trycket bör inte vara på mer an 0,6-1,0 bar til et förgassare.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng