Trimma tvåtaktare?

Forum Övrigt Allmänt Trimma tvåtaktare?

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-12-01 03:27.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #451842

    Senapsburk
    Deltagare

    Hej!
    1) Tycker att jag har sökt överdrivet mycket senaste dagarna om separata expansionskammare till tvåtaktarna, men har kommit fram till alldeles för lite information. Är det verkligen så pass ovanligt? Den som är mest känd är självklart 96:an med ZRT-800 motorn på 250 hästar. Den enda utöver det, som jag vet har separata expansionskammare, är någon amerikan på youtube med en Sonett som trycker 112hk. Förvisso har thundercaten 250cc större volym (efter ”justering”), men i övrigt är väl förutsättningarna för en saabmotor relativt likadan? Hur kommer det sig att man inte läser om en saabmotor med en liknande effekt och hur pass stor skillnad bidrar separata kammare jämfört med ex XP-kona?

    2) Vet inte om jag ska fortsätta babbla på eller göra ytterligare en tråd, men varför är det även så pass få (i princip ingen) som hänger på en turbo eller åtminstone kompressor på en Saab TT? Jag förstår naturligtvis att det inte är bara att smacka på men någon måste ju ha lyckats (vissa snöskotrar har ju det!). Har läst lite om att man bör ha 0,2 bar som mottryck från konan osv, borde inte det vara iallafall med kompressor att designa en kona med högre mottryck? Verkningsgraden blir troligtvis lägre än hos en 4-takt men en effektökning är en effektökning!

    Allt gott!

    • Detta ämne redigerades 1 vecka, 3 dagar sedan av .
    • Detta ämne redigerades 1 vecka, 3 dagar sedan av .
    #451863

    John Ahlberg
    Deltagare

    Nu är inte jag vare sig generell trimningsexpert eller Saab TT-expert, men jag är nyfiken på ämnet och skriver lite för att ”brödsmula”. 🙂

    Hade för mig att Tom Donney hade tre expansionskammare i sin 112-hästars Sonett, men nu när jag hittade videon ser jag inga sälungar under huven: https://www.youtube.com/watch?v=etJ3pohjuKI Jag tror mig i alla fall ha sett en Sonett med tre kammare, där en av dem gick iväg i en annan riktning. Vad jag tror mig förstått av tvåtaktstrimning är helt separata expansionskammare överlägset andra lösningar, men jag misstänker det är få som vill ha hela motorrummet fullt av dessa burkar, för de tar onekligen upp en hel del plats, och sedan är det kanske inte helt enkelt att samla ihop avgaserna och leda dem till ställen där de är lagliga att släppa ut med laglig ljudnivå, utan att det stör expansionskamrarnas goda verkan. Så i slutänden kanske ett system med gemensam XP-kona och långt rör till en slutdämpare där bak ändå är en ganska hygglig kompromiss..?

    Nu är ju jag en tokig vilde som inte bryr mig som mycket om originalskick på mina Saabar, utan tvärt om söker det udda och knasiga. Om jag skulle ge mig på mer extrem trimning av en Saab tvåtaktare skulle det nog bli separata expansionskammare med helt separata utlopp på olika ställen, främst för att det blir enklare att ordna så. -Ett rör upp längs vardera A-stolpen med mynningarna rakt upp och ett tredje lite längre rör som får mynna ut åt vänster under golvet mellan förardörren och bakhjulet. Båda placeringarna ska gå att få accepterade av bilprovningen, bara ljudnivån inte blir för hög. Det kommer garanterat behövas absorptionsdämpning efter stinger-piporna men jag misstänker det ändå kan bli svårt att få ner ljudnivån. Tre utblås på olika ställen borde ge ett coolt ”djup” i ljudet.

    En 93:a eller 96:a med kompressormatad TT rullade för en tid sedan omkring i Uppsala. Ägaren/skaparen är om jag inte minns fel en man vid namn Micke som har en facebooksida ”SaabMickes tokiga Saabar”. Jag tror han fick en viss effektökning av kompressorn, men bygget var nog mest menat som en kul gimmick. Jag misstänker att även om det säkert går att få ut mer effekt med kompressor och/eller turbo på en tvåtaktare hyfsat enkelt så är nog den riktigt stora kluringen att få det att lira bättre än traditionell trimning, utan att kopiösa mängder bränsle bara blåser rakt igenom.

    På tal om kompressormatning tycker jag det är spännande med tvåtaktare som har slutet smörjsystem som hos en fyrtaktare, och sedan en kompressor som ersätter vevhuset som spolpump. Ihop med högtrycks bränsleinsprutning direkt i förbränningsrummet efter att avgasporten stängt borde kunna ge både hög effekt och lägre bränsleförbrukning, kanske även utan expansionskammare.

    Största begränsningen i Saabs TT-motorer är vad jag tycker mig se spolkanalerna. På grund av vattenmantlarna är möjligheterna dåliga att både förstora de befintliga kanalerna och att fräsa upp extra boost-portar. Inte heller kan man bredda avgasportarna speciellt mycket då de saknar ”brygga” i mitten som håller kvar kolvringarna. Det mest moderna och avancerade folk ibland gör med saabmotorerna är väl bladventilstyrt insug och elektronisk tändning?

    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 2 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 2 dagar sedan av .
    #452168

    Senapsburk
    Deltagare

    Jo jag tycker att man ser tre expansionskammare på Donneys Sonett. Men jag undrar ju lite varför han ”endast” får ut 112 hk medan jag läst någon annanstans att en snubbe lyckats fått sin trubbnos till 85 hk med XP-pipa och singelförgasare. Andra saker också naturligtvis men att nå den effekten med avsaknaden av trippla kammare och förgasare så vill man ju tro att det finns ännu mer att ta fram.
    Dessutom blir man fundersam om anledningen att det inte är ”vanligt” (i princip omöjligt att hitta bra info) med separata pipor, men det har väl att göra med bland annat smalt register, förbrukning, utrymme etc antar jag då.

    Den kompressormatade Saaben i Uppsala känner jag till, men lite samma fundering där: att det är den enda jag vet om. Men jag kanske är lite väl hetsig och vill veta allt om Saab TT-trimning. Kanske får nöja mig med tanken om att metoderna som finns nu, finns av en anledning.

    • Det här svaret redigerades 1 timme, 52 minuter sedan av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.