Trimmad 93B

Forum Övrigt SSR Trimmad 93B

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-29 17:00.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14589

    Jag har en filad 850-motor i Miss Piggy som ger mellan 55 o 60 hästar.
    Jag kör fn med tändfördelare där jag kopplat bort vacuumförställningen men inte låst centrifugalreguleringen. Tidigare motorägare åkte med svetsad fördelare. Jag har tillverkat sådan och är rekommenderad att åka med 17graders tändförförställning.

    Vad innebär detta för skillnad? Som jag förstår det hela varierar min nuvarande tändförställning ca 10 grader. Eftersom motorn är ganska trimmad ”tjurar den” under 3000 rpm. Släpper jag ner gasen och motorn kommer ner under 3000 rpm, får den liksom en ”turbolag” när jag ger järnet igen.

    Vad händer när jag sätter dit den helt låsta tändfördelare, då på 17 grader före? Får jag samma fördröjning vid gaspådrag?

    Tacksam för tips innan jag försöker byta.

    Går det bra att ställa tändningen ”statisk” med lampa på 17 grader, eller behöver jag stroboskoplampa?

    Hur många mm gör 17 grader på svänghjulet?

    Får jag ordning på detta, ska ni få se en pigg Miss Piggy på Ljungbyhed!

    #97044

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Skall jag ta med mig stroboskoplampa på söndag?

    /B

    #97045

    Martin Sigge
    Deltagare

    Remskivan på min 850-vevaxel har dia 145 mm.

    (145 mm*3,14)/360°)*17° = 21,5 mm.

    Omkretsen är 145*3,14 = 455,3 mm. Varje grad är således 455,3/360 = 1,264 mm

    17 grader = 1,264*17 = 21,5 mm

    Om det faktiskt är svänghjulet Du avser, ta (diameter*3,14/360)*17

    Vad har Du gjort för att få fram 55 – 60 hk, Sten-Arvid? Jag skulle gärna få lite bättre klös i min Saxomat -57. Taxam för tips!

    Warm regards!

    Martin O

    #97046

    mikael jardstam
    Deltagare

    17 grader motsvarar att kolven är 2mm före övre dödläget.

    Alltså vrid motorn tills du får kolven på tvåans cylinder i övre dödläge, vrid sedan motorn baklänges igen så att kolven går ned 2mm. Detta görs säkrast med indikatorklocka som man kan sätta fast i tändstiftshålet, är man noggrann och tålmodig kan man använda skjutmått. När du har hittat rätt läge så kollar du om remskivans märkning stämmer överens med markeringarna på motorn. Jag har för mig att den yttersta markeringen motsvarar 17grader på stdmotorerna och att det är 16 grader på 66motorn. Jag är inte helt säker, det var längesedan jag pysslade med standardmaskiner nu. Jag kanske borde skaffa en och låta bli att trimma…..
    Nåväl: Om inte markeringarna stämmer överens så får man göra egna märken med hjälp av körnslag eller liknande och gärna förtydliga dem med lite färg.

    #97047

    Martin Sigge
    Deltagare

    Låter kanske petnoga, men visst ska man definiera läget i rotationsriktningen? Alltså: backa drygt 2 mm från öd och sedan vrida framåt tills det är exakt 2 mm kvar. Detta eliminerar fel pga av glapp i systemet. Eller?

    #97048

    mikael jardstam
    Deltagare

    Jovisst, om man ska ställa tändningen statiskt så är det absolut nödvändigt att vrida motorn i rotationsriktningen på grund av glappet i fördelardrivningen. Men om man bara ska faställa var märket på remskivan ska vara spelar det ingen roll. Detta förutsätter ju förstås att remskivan inte glappar eller sitter löst.

    #97049

    Martin; det är inte jag som haft filen framme. Motorn är byggd av ett proffs i Östergötland på 70-talet. Den är byggd runt en sportvev, planat block o topp och filad en hel del. Därjämte större halsring (32) större H-munstycke (160) större snorkel och 2″ ut.

    #97050

    Martin Sigge
    Deltagare

    Intressant info Sten-Arvid,

    jag koncentrerar mig på att få grejorna körbara tills vidare. Nu efter allt trassel med tändningsproblem och kopplingslamell visar det sig att Saxomaten inte kan koppla ur med den nya lamellen eftersom det sitter ett standard urtrampningslager i gaffeln (med vakuumservot vill säga, centrifugaldelen funkar även om den drar lite). Stdlagret funkade sålänge lamellen var sliten och det behövdes kortare slag för att koppla ur, men inte nu med ny tjockare lamell.

    På måndag hoppas jag ha originallagret (av grafit) i brevlådan, och jag ser fram emot den fjärde urmonteringen av motorn på en vecka.

    Håhåjaja, när allting går som tåget ska jag börja få lite mer snurr i moroten. Börjar väl med att plana toppen.

    mvh
    MO

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng