Trimming av 2T

Forum / Övrigt / SSR / Trimming av 2T

Forum / Övrigt / SSR / Trimming av 2T

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 11, 2006 at 04:18 #93899

      Han heter Fredrik här på forumet och är erkänt duktig på dessa bilar men han trimmar mer som på gamla tider och då orkar man hålla nere priset på det hela lite.(har Xp saker själv också) Hade klubbens 2″ till min Xp pipa= med högt ljud, och klubbens bakre dämpare vill gärna bli fylld med olja så den blir högre med tiden den med sägs det, och kommer nog att bli så med sportdämparen med tyvärr med högre ljud som följden.

        april 11, 2006 at 08:25 #93900

        Hei Ola!
        Lollo har helt rett, det blir en jævla lyd av Xp potten, men hvis du legger noe dempnings materiale som brukes til skips potter og legger inn en ekstra potte under bilen blir lyden helt akseptabel. Jeg kjørte 500 mil i sommer, uten noe problen, ja lyden blir mere “sportslig” men det syns jeg er helt ok.
        Det er ikke noe avgass anlegg som gir bedre efekt, har tittet under nesten alle biler som kjører race, nesten alle har den.
        Fredrik Ekendahl er rå til å trimme disse motorene, har tittet under panseret på hans bil….
        Og de går noe jævlig.
        Jeg bruker en luft drevet fres…da går det fort…dremel går også an å bruke, men da tar det laaang tid.

          Anonym
          april 11, 2006 at 10:42 #93901

          en unversal simmons potte under baksete(koster 300NOK og fås på en vanlig bilrekvisita) så er støy nivået helt akseptabelt med klubben 2″system (dette er et tips fra xp-manualen…)

          Jeg var på 400mils semester til finland med min 95a med xp pipa og klubbens 2″system med en ekstra potte under baksete. var ikke noe problem med de dype samtalene under kjøring. Men når jeg kom over 110 skrudde jeg av stereon for da var det ikke så lett å synge med lengre…

          Lollo: Hvordan filer man på “nye” måten? og hvorfor er dette dyrere enn “gammle” måten?

          Total kostnaden på min filade motor etter xp sina anvisninger:
          halsring:280,-
          Spjelaksel:600,-
          Solfjæder:750,-
          Planing av topp:300,- Hos et lokalt maskin verksted(kompis)
          Holmgren vev m/Kawa lager: 2500,-
          Klubbens 2″+ekstra potte:1300,-
          1mm stål plåt til xp pipan:300,-
          Bryterløs tenning:1500,-

          Den har funket 2000mil uten et felslag. Hva er det som kan gjøres billigere på gammle måten? Renoverat vev måste man jo ha, plane toppen gjorde de i gammle dager også, samme med med pipen, det er ikke billigere å svetsa i hop GR2 konen som de brukte i gammledager som også enkelte bruker idag enn en moderne xp pipe, stål kostnaden er den samme. Og kopplings slip er vel like kjedelig på en motor trimmet på “gammle” måten som en som er trimmat på “nye” måten, eller? Så en solfjæder er vel ok uansett?

          Nøyer man seg med rundt 60hk, trenger ikke trimmingen bli dyr uansett “gammle” eller “nye” måten, virker for meg litt idiotisk og ikke bruke kunnskap og teknologi tilegnet seg etter 1963… verden går heldigvis fremover og hvorfor inte benytte seg av tilgjengelig kunnskap for å få en mest mulig funksjonell motor til sin kjære saab TT?

          //Stian

            april 11, 2006 at 21:04 #93902

            Stian:
            Tänkte på mest på treförgasare med reed ventiler och annan hi tec, ville bara visa på att det finns andra än bara Nicklas som trimmar TT och att Fredrik inte håller på med de allra dyraste sakerna och ändå rör det på sig utav bara den.
            Inget ont om Nicklas och hans saker har som sagt själv delar från honom.

              april 11, 2006 at 21:24 #93903

              Takker for mange bra tips,
              har det meste klart nå tror jeg. Det blir filing av en-forgasser motor (originalmotoren ligger tynt an nå!), og kommer også til å prøve å lage en XP-potte. Kan bli interessant, har knapt tatt i MIG-en siden jeg sveiste rust på bilen for 9 år siden. Får vel også skaffe meg en luftdrevet fres. Et spørsmål til slutt: hvordan kommer man til å file spoleporten? Husker at dette var “umulig” å få til i min karriere som moped-filer for over 20 år siden. Ser for meg at man trenger en fres med 90 grader bøy, finnes det noe sånt?

              – Ola

                april 12, 2006 at 08:00 #93904

                Hei Ola!

                Ja det er vanskelig å file spylerportene, du må bruke en dremel med et 90g hode.
                En annen mulighet er å “jacke” stempelet (du tar av oppe på stempelet utenfor spylerportene) og dermed øker du durasjonen, har selv prøvd det, og det funker.

                  april 12, 2006 at 23:38 #93905

                  Grei oppskrift det der!
                  Trodde ikke jacking var så lurt pga. det gir en senking av kompresjonen. M
                  Her blir det liv rai-rai…

                  – Ola

                    april 12, 2006 at 23:42 #93906

                    Satans bærbar-PC som postet innlegget mitt før jeg var ferdig,
                    det jeg skulle si var at jacking senker kompresjonen men neppe
                    så mye at det har noen betydning!

                    – Ola

                  Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.