Trög backväxel

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Trög backväxel

  • Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2019-02-17 21:07 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #453721
    Anders
    Deltagare

    Hej.
    Backväxeln är svår att få i på min 9-5 (2003). Vilket är den vanliga orsaken?
    Anders

    #453768
    mr ems
    Deltagare

    Hej har du tur så är det bussningarna i växellänkage som är slitna . Du skriver att du har en 2003a så man får kolla om du har det tidigare eller det senare . Till det senare finns det en repsats att tillgå . Länk till Map tun parts .

    https://www.maptunparts.se/transmission/vaxelmanovrering/6082/bussningssats-vaxellankage-saab-9-5-04-10.html

    Är det inte det så bör man testa att byta olja i växellådan .

    Hjälper inte det så är det backväxelen i växellådan som strular . Det finns en repsats också till denna . Men då skall växellådan ner och skiljas ! Lite mer jobb . Bengt .

    #454366
    Anders
    Deltagare

    Tack,

    #454368
    Regin
    Deltagare

    Och det där ”typiska” fäste mellan ”frame” och vxl-låda –
    det kan inte strula till de lite ….. 🤔

    #455582
    David
    Deltagare

    Hur har det gått?
    I detta fall är inte mässingsbussningarna från Maptun aktuella, brytet mellan gamla och nya växellänkaget är under MY04
    För de nyare gör bussningarna underverk.
    För de äldre finns hjälp att få hos Robban, kika en bit ner på sidan
    https://www.en.nordictuningdalarna.com/product-overview

    New reinforced buschings for new gear linkage Saab 9-5 -05 > Set of 2.
    Price: 450SEK

    New reinforced buschings for old gear linkage Saab 9-3/9-5 > -05 Set of 4 and we modify the linkage, can not be changed easy.
    Price: 1850SEK

    Byte till Redline MTL kan hjälpa men det är nog stor risk att det är slitet i lådan, hur många mil har bilen i fråga?

    #455939
    turbo4ever
    Deltagare
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.