Trött Turbo?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Trött Turbo?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Trött Turbo?

  • Författare
    Inlägg
    • juni 6, 2011 at 14:55 #4211

      Hej,
      Jag har en 900 T16-86 som har gått 28000 och fungerar i det mest mycket bra. Turbon har dock blivit svagare hela tiden jag och undrar om någon här vet hur jag ska kunna felsöka eller har några ideer om vad felet är?

      Till för ca 3000 mil sedan så gick turbon för fullt, APC mellan oranget och rött. Sedan dess har den halkat ned, för 2 månader sedan fick jag ibland fullt utslag men sedan sjönk den snabbt till hälften av det orange fältet.

      Nu har det blivit värre, kommer knappt upp till hälften av APCn och jag hör ett “väsande” ljud, låter som det kommer från bakom instrument panelen / under bilen.

      Kan det vara ett läckage runt kompressorn eller är turbon slut? Kan det vara övertrycks ventilen som har gett up?

      Om någon har lite ideer på vad jag kan göra är jag mycket tacksam!

      Tack & mvh
      CAC

        juni 6, 2011 at 15:30 #28543

        Vaccumslangarna är hela och täta?

        Ta bort slangen mellan magnetventil och wastegate, har du fullt turbotryck nu så är turbon ok.
        I det läget skulle jag bytt magnetventil, men innan dess skulle jag kollat ALLA vaccumslangar.
        Gummi har en tendens att torka med åldern.

          juni 6, 2011 at 15:54 #28544

          Du har ett pysande ljud – det får du ju börja fixa. Under instrumentpanelen sitter två grejor som har med din Turbo att göra, tryckgivaren och tryckvakten. Samt även en koppling upp till mätaren i själva panelen då. Nånstans här läcker det troligen. Du kan pröva blåsa luft manuellt rakt in i tryckvakten samt tryckgivaren, i bägge skall det vara bomtätt. Tryckvakten har ett membran som kan sprungit läck, eller så har bara gamla slangar lossnat. För att komma åt bör du ta ner knäbrädan….

          Vidare är tryckklockan på Turbon ganska misstänkt. Jag har meckat mkt turbo på T16 sedan 2003 nu och aldrig stött på en magnetventil som bråkat, därmed inte sagt att den inte kan gå sönder såklart…. Däremot trycklockan för wastegaten blir matt och håller inte emot trycket efter ett antal år. Typiskt om den blir tröttare och tröttare med åren bilen. Nya finns på alla turbofirmor, inga problem till en Garett som du har. Om du byter den så måste grundladdet ställas genom att justera gängstången på den. För mkt är bättre än för lite…. 😆 Jag har nog ännu inte köpt en 900T16 (ca 10st sen 2003) där GLT vart bra justerat. Värst var nog den cherryröda tokfina Aero 88an jag köpte som gick som en VW Polo. Några magiska varv på GLT-stången och den körde plötsligt jämt med Porsche Boxster istället. :AP Shit om han som sålde hade vetat, han sålde för han vill trimma och ha mer effekt. Sorry offtopic….

          Börja med pysljudet i kupen, T16 är känsliga för alla former av läckage! Hittar du ingen tryckvakt så kan den sonika tas bort, kablarna till den byglas bara ihop. Den skall bara bryta vid för högt tryck, och det är ju urtrist. 🙄

            juni 6, 2011 at 16:18 #28546

            Tusen tack för hjälpen!
            Återkommer med resultat när jag meka lite….eller kanske med fler frågor 😉

              juni 18, 2011 at 07:20 #28925

              Fick aldrig möjlighet att prova era goda råd…tyvärr! 🙁

              På väg till Västerås så började motorn brinna!! Trist efterom bilen var i fint skick i övrigt, lite rost osv.
              Bilen kommer inte repareras av LF utan jag får en klumpsumma av dom och bilen skrotas.

              Kanske finns det något sätt att “sälja” bilen som reservdelsbil?
              Har ni några andra råd till nybliven innehavare av en brunnen pärla?

              Tack,
              CAC

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.