Trött Turbo?

Forum Modellspecifika forum OG900 Trött Turbo?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-18 07:20.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4211

    cac
    Deltagare

    Hej,
    Jag har en 900 T16-86 som har gått 28000 och fungerar i det mest mycket bra. Turbon har dock blivit svagare hela tiden jag och undrar om någon här vet hur jag ska kunna felsöka eller har några ideer om vad felet är?

    Till för ca 3000 mil sedan så gick turbon för fullt, APC mellan oranget och rött. Sedan dess har den halkat ned, för 2 månader sedan fick jag ibland fullt utslag men sedan sjönk den snabbt till hälften av det orange fältet.

    Nu har det blivit värre, kommer knappt upp till hälften av APCn och jag hör ett ”väsande” ljud, låter som det kommer från bakom instrument panelen / under bilen.

    Kan det vara ett läckage runt kompressorn eller är turbon slut? Kan det vara övertrycks ventilen som har gett up?

    Om någon har lite ideer på vad jag kan göra är jag mycket tacksam!

    Tack & mvh
    CAC

    #28543

    porsche944
    Deltagare

    Vaccumslangarna är hela och täta?

    Ta bort slangen mellan magnetventil och wastegate, har du fullt turbotryck nu så är turbon ok.
    I det läget skulle jag bytt magnetventil, men innan dess skulle jag kollat ALLA vaccumslangar.
    Gummi har en tendens att torka med åldern.

    #28544

    turbocab
    Deltagare

    Du har ett pysande ljud – det får du ju börja fixa. Under instrumentpanelen sitter två grejor som har med din Turbo att göra, tryckgivaren och tryckvakten. Samt även en koppling upp till mätaren i själva panelen då. Nånstans här läcker det troligen. Du kan pröva blåsa luft manuellt rakt in i tryckvakten samt tryckgivaren, i bägge skall det vara bomtätt. Tryckvakten har ett membran som kan sprungit läck, eller så har bara gamla slangar lossnat. För att komma åt bör du ta ner knäbrädan….

    Vidare är tryckklockan på Turbon ganska misstänkt. Jag har meckat mkt turbo på T16 sedan 2003 nu och aldrig stött på en magnetventil som bråkat, därmed inte sagt att den inte kan gå sönder såklart…. Däremot trycklockan för wastegaten blir matt och håller inte emot trycket efter ett antal år. Typiskt om den blir tröttare och tröttare med åren bilen. Nya finns på alla turbofirmor, inga problem till en Garett som du har. Om du byter den så måste grundladdet ställas genom att justera gängstången på den. För mkt är bättre än för lite…. 😆 Jag har nog ännu inte köpt en 900T16 (ca 10st sen 2003) där GLT vart bra justerat. Värst var nog den cherryröda tokfina Aero 88an jag köpte som gick som en VW Polo. Några magiska varv på GLT-stången och den körde plötsligt jämt med Porsche Boxster istället. :AP Shit om han som sålde hade vetat, han sålde för han vill trimma och ha mer effekt. Sorry offtopic….

    Börja med pysljudet i kupen, T16 är känsliga för alla former av läckage! Hittar du ingen tryckvakt så kan den sonika tas bort, kablarna till den byglas bara ihop. Den skall bara bryta vid för högt tryck, och det är ju urtrist. 🙄

    #28546

    cac
    Deltagare

    Tusen tack för hjälpen!
    Återkommer med resultat när jag meka lite….eller kanske med fler frågor 😉

    #28925

    cac
    Deltagare

    Fick aldrig möjlighet att prova era goda råd…tyvärr! 🙁

    På väg till Västerås så började motorn brinna!! Trist efterom bilen var i fint skick i övrigt, lite rost osv.
    Bilen kommer inte repareras av LF utan jag får en klumpsumma av dom och bilen skrotas.

    Kanske finns det något sätt att ”sälja” bilen som reservdelsbil?
    Har ni några andra råd till nybliven innehavare av en brunnen pärla?

    Tack,
    CAC

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng