Troubleshooting og900S -90 Lucas

Forum Modellspecifika forum OG900 Troubleshooting og900S -90 Lucas

• Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2014-01-07 22:49 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    big nyz
    Deltagare

Kanske lika så bra att jag skapar en separat tråd om det här problemet istället för att skriva om det i projekttråden…

Bilen är en LTT -90 med Lucas. Trimmad med IC, lucaschip, öppet filter, 3″, APC och portad 2.,1-topp. Används som brukis och därmed körs ganska snällt. Tar en hel del olja men inte kylarvätska.

Problemet är alltså att min bil inte vill varken starta eller gå, efter att jag låtit den stå oanvänd en vecka. När jag kom hem från en resa startade jag och körde till butiken ett par kilometer bort, och när jag skulle hem igen var den stendöd.

Några gånger har jag fått igång den efter det, genom bogsering eller som vanligt med startmotorn. Men den går orent, bluddrar, vill dö, och är kraftlös. Den går också sämre och sämre då man kört en bit. Överlag bluddrar den så fort den belastas, men den har också ryckt.

Detta har jag gjort, utan resultat:

Bytt LMM till annan lucas-LMM
    Bytt min 14.1-box till 14-box
    Mätt upp tempgivare både kall och varm, fått rätt värden
    Mätt upp tomgångsmotor och spjällägesgivare, fått rätt värden
    Bytt stift hit och dit, förvärmt stift i annan motor
    Bytt spole
    Testat dra plus direkt till spolen
    Kört startspray längs slangarna
    Putsat fördelare
    Testat plugga ur och i spridarna med motorn igång
    Kopplat in bränsletrycksmätare, visar 3 bar
    Oljan ser bra ut
    Testat sätta olja i cylinderloppen
    Dragit felkoder utan att bli klokare; en gång sa den LMM, som jag böt. Sedan sa den engine running lean, trots att stiften blev sotiga…

Har säkert glömt något. Har hållit på med den i tre dagar nu och börjar så smått misströsta.

På tisdag får jag tändpulsförstärkare och möjligen fördelare från en 9000 -92 turbo. Hjälper inte det vet jag inte vad jag ska hitta på.

En sak som oroar mig är att motorn ibland hugger då man drar på startmotorn. Eftersom jag inte själv kan bedöma vad det är, filmade jag det:

http://www.youtube.com/watch?v=vpUw4QmDOGM&feature=youtu.be

Hoppas någon kan säga om det är något att oroa sig för!

Finns det något jag kan göra i väntan på tisdagen? Jag har ju hela helgen på mig än, och jag gillar inte känslan att inte kunna göra något åt det…

Mvh,
    Mathias

larzzon
    Deltagare

Hallgivaren troligtvis…dvs den som sitter uppe vid fördelaren…eller bakom.fördelaren kanske den sitter.

Hade en og900 som dog plötsligt och sen var omöjligt att starta. Bytte hela fördelarpaketet från en samma och då startade den direkt.

saabaero
    Deltagare

Håller med Larzzon.
    Byt hallgivaren i fördelaren

big nyz
    Deltagare

Ok, jag får ny på tisdag. Får gå i väntan tills dess…

big nyz
    Deltagare

Problemet löst!

Det fanns en liten spricka i fördelarlocket som jag missat… Det är inte lätt då man är gröngöling 😳
    Igår var jag på cirkelträning, och en kompis undrade om jag kollat fördelarlocket. Ja, sa jag, jag har putsat ur det flera gånger. Kolla om det finns några sprickor, sade han. Och banne mig om han inte hade rätt! Nu när jag visste vad jag skulle titta efter såg jag det direkt jag lossade locket. Det såg ut som en svart linje från mittpolen till ett av kontaktstiften ( vad de nu heter) till tändstiften, ungefär som ett blixtnedslag i miniatyr. Jag böt, och bilen gick prima.

Så nu har jag en extra uppsättning LMM, styrbox, tändpulsförstärkare turbofördelare och tändkablar… Lucas. Jag antar att jag kommer att ha glädjhe av dem ännu 😆 .

Tack för hjälpen och god fortsättning!
    Mvh,
    Mathias

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng