turbo

Detta ämne innehåller 10 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-06 15:01.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25092

    saabas
    Deltagare

    Morrsning å god fortsättning på er alla 🙂

    Funderar på att byta min turbo framöver men de finns ju en hel del olika å välja på samt prisklasser…
    Är trim60 den turbon de flesta använder när bytet från org turbo mot en med mer mos sker?
    Nån som har nån rek på nån annan och vad skilljer en trim60 mot org`?
    Va sitter de för fläns på 900s?

    Tackar 🙂

    #180846

    saabaero
    Deltagare

    Alla og900 har T3 fläns på grenröret. (dock finns det ett antal prototypgrenrör med T25 fläns men chansen att snubbla över ett sånt är nog ganska liten)

    TB03 Trim60 känns spontant som ett stenåldersaggregat.
    Jag tycker TD04 i lämplig storlek med avgashus från Volvo är ett betydligt bättre val.

    #180848

    M.Broberg
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Alla og900 har T3 fläns på grenröret. (dock finns det ett antal prototypgrenrör med T25 fläns men chansen att snubbla över ett sånt är nog ganska liten)

    TB03 Trim60 känns spontant som ett stenåldersaggregat.
    Jag tycker TD04 i lämplig storlek med avgashus från Volvo är ett betydligt bättre val.

    Trim60 är förvisso ett ”stenåldersaggregat” men det är mkt ketchup effekt vilket många gillar (det ÄR ju faktiskt så og900 karaktären är) dessutom är det snällare mot lådan än ett TD04

    #180845

    saabaero
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    dessutom är det snällare mot lådan än ett TD04

    Njae, det beror helt på laddtrycksstyrningen 😉 och till viss del även på storleken på TD04:an

    @M.broberg wrote:

    Trim60 är förvisso ett ”stenåldersaggregat” men det är mkt ketchup effekt vilket många gillar (det ÄR ju faktiskt så og900 karaktären är)

    Visst gillar man ketchupeffekten och seg gasrespons så är det ett vettigt val.

    #180850

    M.Broberg
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    @M.broberg wrote:

    dessutom är det snällare mot lådan än ett TD04

    Njae, det beror helt på laddtrycksstyrningen 😉 och till viss del även på storleken på TD04:an

    Jo, men dom flesta här kör med APC eller pystrim, kör man med T5.5 är det ju en helt annan femma då styrsystemet kan anpassas på ett annant sätt, men med orginalsystem så får du mkt mer vrid på låga varv vilket är sådär lagom bra för lådan.

    #180862

    saabaero
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    med orginalsystem så får du mkt mer vrid på låga varv vilket är sådär lagom bra för lådan.

    Nja, nog funkar TD04 på en originalbil men felet dom flesta gör är att kräma på för högt laddtryck och på det sättet dödar man lådorna även med originalturbon.
    Kör man en TD04 med vettigt laddtryck så håller även lådan.

    #180863

    joh900
    Deltagare

    Fast nog skulle vridmomentkurvan mellan TB03 och TD04 på lägre varv skilja sig ganska mycket? Det faktum att TD04 börjar bygga laddtryck vid lägre varvtal än en TB03 kvarstår ju.

    Låt säga att man kör med APC, och 1bar i maxladd. Maximalt vridmoment borde hamna på ett lägre varvtal med en TD04 än med ett TB03-aggregat? Samma visa bör det rimligtvis vara om man åker runt på grundladd? Dvs oavsett vad man kör med för maximalt laddtryck så kommer maxvridet hamna på lägre varvtal med ett TD04-aggregat. Går ju till en viss del att laborera lite med laddtrycksstigningen även med APC, fast det är ju inte i närheten lika goda justermöjligheter som med T5.

    I slutändan är det nog som vanligt körstilen som bestämmer hur bra lådorna vill hålla (samt tidigare skötsel/körstil, är ju inga nya bilar längre) 🙂 Men med T5 så kan man ju som sagt anpassa laddtryckskurvan lite mer ”lådvänligt”, oavsett vilket aggregat man väljer att köra med. 😉

    MVH

    #180865

    dresen
    Deltagare

    Kör på originalsnurra…
    hade det i min Aero o den pumpade ut ca 250hk utan problem…:)

    #180866

    top
    Deltagare

    för dem med mål högre över 300hk, vilken turbo bör man kolla på?

    #180867

    saabaero
    Deltagare

    @joh900 wrote:

    Fast nog skulle vridmomentkurvan mellan TB03 och TD04 på lägre varv skilja sig ganska mycket? Det faktum att TD04 börjar bygga laddtryck vid lägre varvtal än en TB03 kvarstår ju.

    Låt säga att man kör med APC, och 1bar i maxladd. Maximalt vridmoment borde hamna på ett lägre varvtal med en TD04 än med ett TB03-aggregat? Samma visa bör det rimligtvis vara om man åker runt på grundladd? Dvs oavsett vad man kör med för maximalt laddtryck så kommer maxvridet hamna på lägre varvtal med ett TD04-aggregat. Går ju till en viss del att laborera lite med laddtrycksstigningen även med APC, fast det är ju inte i närheten lika goda justermöjligheter som med T5.

    Joo, men….
    Visst kommer TD04:an ge högre ladd (och vrid) på lägre varvtal pga den vaknar lite tidigare och har snabb respons. Att man upplever att TB03:an ”vaknar sent” beror till viss del på den sega responsen som i sin tur gör att motorn hinner öka i varv under tiden som turbon varvar upp. En TB03 som varvat upp ger också laddtryck på hyffsat lågt varv men det upplever man sällan utan måste ”provoceras fram”.
    Om man gör ett test med pluggad WG-slang inser man att APC´n och magnetventilen har sina brister som man gärna vill vara utan 😉 Man inser också att det finns fördelar som man gärna har kvar 😀

    Jag vill hävda att det inte har så stor betydelse för hållbarheten på lådan om man når sina 0,85bar vid 2200rpm eller vid 2800rpm. Det gör betydligt för hållbarheten mer att höja maxladdet (vridet) från 0,85 till 1,2 eller nått i den stilen.

    Om man nu är rädd för högt vrid på lågt varv och därför vill flytta upp maxvridet lite tycker jag det är helt fel sätt att ”fixa” det med en bamseturbo som inte vaknar förrän vid önskat varvtal när det egentliga problemet ligger i APC´n som inte klarar att reglera som man vill.
    Ett annat fenomen som dyker upp oavsett turbo är att APC kommer att sänka trycket på högre varv. Kör man då en bamseturbo som vaknar sent kommer man få dieselkaratär på motorn, dvs en rejäl turboknuff när turbon vaknar och sedan ett kort effektspann innan motorn tappar flåset. Nu är väl inte Trim60 en sån bamseturbo att detta är något större problem egentligen.

    Om man absolut vill ha en turbo som vaknar lite senare finns det ju moderna bamseturbos också som trots storleken har bra respons 😉
    Tycker man TD04-15T är för liten kan man alltid välja en 19T istället som räcker klart över 300hk
    Annars har ju är även garrett moderna aggregat som pumpar bra med luft.

    Har kört en sommar med APC/LH och 15T snurra och det blev en riktigt trevlig karaktär.
    Bränslebrist var det stora problemet i det konceptet 😉
    Med pillad APC och ca 0,95 i maxladd gick den ungefär jämnt med en 9-5 Aero automat.

    #180901

    plankan
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Visst gillar man ketchupeffekten och seg gasrespons så är det ett vettigt val.

    Mycket kan man säga om trim 60,men ”stenålders” är väl lite och ta i 🙄

    Jag kör själv med trim 60 i Luvan och upplever det mera som ett agr som ger bilen 2 sidor av att köra OG 900.
    Dela spara det vxl-låda då det laddar senare,fast å andra sidan så laddar det fullt ut på hela registert när det väl jobbar.
    Att det laddar senare ger också en möjligheten att köra bilen som en sugis utan att man får det som många kallar ”stressfläkt” faktorn.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng