Turbo på V4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Turbo på V4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Turbo på V4
- Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-05 19:57 av turrbogam.
-
FörfattareInlägg
-
Jag undrar var man kan ta ut oljeledningar till smörjningen till en turbo på en V4.
behöver man sänka kompet mycket? När man sänker kompet lägger man distans under toppen (vilket borde ställa till en del med insugningsröret) eller finns det material i kolvtopparna så man kan sänka kompet genom att ta bort en del där?
Nån som vet? Finns det nån tråd som behandlar ämnet? Länka gärna isf.
Jag är dålig på att söka i forumet :sry@DanS wrote:
Här har du en trevlig sida http://www.topplocksverkstan.se/projekt.html
Med vänlig hälsning
DanSTack! fin och kul sida. Synd bara att V4-projektet slutade just innan “mina frågor” besvarades 😥
Fler tips? 🙂@DanS wrote:
Dom använde 99an turbokolvar och det var väl frågan tror inte att man kan svarva av kolven nåt utan att försvaga den annars hitta ett lågkompblock eller tjockare packningar men det ställer mer till det tror jag
Med vänlig hälsning
DanSJa det har du helt rätt i 🙂
Jag funderade på var man får ut oljeledningar för smörjningen till turbon åxå.
nån som vet?oktober 7, 2013 at 18:20 #59975Kul tanke, ser fram emot att se det fortskrida i projekttrådarna senare;)
februari 4, 2014 at 11:35 #75370T-rör vid oljetryckskontakten ska absolut fungera. Minst lika viktigt är oljereturen! Efter att ha piskats i de snabbgående lagren kan oljan skumma rejält och det är viktigt att ta till diametern på returröret. Detta rör får inte mynna ut i tråget nedanför dess oljenivå då det kan ge mottryck. På en liten fiatmotor jag turbokonverterade för 20-talet år sedan gjorde jag flera fel men till oljereturen byggde jag en uppsamlingsburk med avluftning så att returoljan fick lugna ner sig innan den gick tillbaka till tråget via en befintlig koppling UNDER oljenivån.
Nog gick den lilla Fiat 126:ans 1050cc fyrcylindriga abarthmotor som en stucken gris, men det hade förmodligen inte blivit sämre om jag haft mycket större diameter på avgasröret den första halvmetern efter turbon. Ganska mycket mer än turbinutloppets diameter är klokt för att minska mottrycket på de snurrande avgaserna.
Ett annat förmodat misstag var att jag kompressionssänkte genom att gröpa ur toppen över HELA kolvytan, vilket helt tog bort “squishen”. Att lägga i en tjock packning eller en hel planbricka mellan två packningar kan vara en smidig lösning (fast kanske inte på en V4 då förstås) men även då sabbar man squishkanten. Hur stor betydelse det har i praktiken vet jag inte, men en väl fungerande squish ska ju både ge bättre förbränning och mindre knackningsrisk.
På fiatmotorn tryckte jag genom förgasaren, vilket kändes som ett klokt val när jag senare kompletterade med intercooler. Dessutom kan en del turbos läcka olja om de suger genom förgasaren. För att trycka genom förgasare behöver man täta spjällaxeln, vilket enklast fixas genom att leda in laddtryck i dessa genom en fräst/borrad kanal i axelhålen. Bränsletrycket försökte jag först klara med laddtryck på baksidan av den mekaniska originalpumpens membran men det fungerade dåligt. Fick istället bli elpump med regulator från GIK. Deras katalog blev min bibel.
februari 4, 2014 at 11:39 #75390Till V4:n borde väl egentligen en liten snurra till vardera toppen passa bättre än en stor turbo någonstans via två långa rör? Har jag fattat rätt är det bra att ha turbinen nära avgasportarna eftersom heta avgaser innehåller mer energi än när de kallnat i långa rör.
februari 4, 2014 at 11:46 #75396Om man vågar försvaga kolven genom att svarva den antar jag att man då bör göra de som en urgröpning med mjuk radie så att man får kvar en squishkant längst ut. Hur många mm den bör vara vet jag dock inte. Poängen med en stor mjuk radie är den minskar materialspänningarna, och därmed risken att kolven spricker. Aningen bättre värmeledning borde man också få, samt att skarpa innerhörn kan bidra till knackning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.