Turbo på V4

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 6, 2013 at 12:40 #8111

      Jag undrar var man kan ta ut oljeledningar till smörjningen till en turbo på en V4.
      behöver man sänka kompet mycket? När man sänker kompet lägger man distans under toppen (vilket borde ställa till en del med insugningsröret) eller finns det material i kolvtopparna så man kan sänka kompet genom att ta bort en del där?
      Nån som vet? Finns det nån tråd som behandlar ämnet? Länka gärna isf.
      Jag är dålig på att söka i forumet :sry

        oktober 6, 2013 at 12:54 #59951

        Här har du en trevlig sida http://www.topplocksverkstan.se/projekt.html

        Med vänlig hälsning
        DanS

          oktober 6, 2013 at 13:29 #59952

          @DanS wrote:

          Här har du en trevlig sida http://www.topplocksverkstan.se/projekt.html

          Med vänlig hälsning
          DanS

          Tack! fin och kul sida. Synd bara att V4-projektet slutade just innan “mina frågor” besvarades 😥
          Fler tips? 🙂

            oktober 6, 2013 at 22:47 #58238

            Hör med den här killen.. :TY

            viewtopic.php?f=19&t=5270

              oktober 7, 2013 at 08:25 #59961

              Dom använde 99an turbokolvar och det var väl frågan tror inte att man kan svarva av kolven nåt utan att försvaga den annars hitta ett lågkompblock eller tjockare packningar men det ställer mer till det tror jag

              Med vänlig hälsning
              DanS

                oktober 7, 2013 at 08:58 #59962

                @DanS wrote:

                Dom använde 99an turbokolvar och det var väl frågan tror inte att man kan svarva av kolven nåt utan att försvaga den annars hitta ett lågkompblock eller tjockare packningar men det ställer mer till det tror jag

                Med vänlig hälsning
                DanS

                Ja det har du helt rätt i 🙂
                Jag funderade på var man får ut oljeledningar för smörjningen till turbon åxå.
                nån som vet?

                  oktober 7, 2013 at 09:12 #59963

                  Vanligt att ta ut den vid oljetryckskontakten via ett T.

                  /Anders

                    oktober 7, 2013 at 10:06 #59968

                    @Anders Jensen wrote:

                    Vanligt att ta ut den vid oljetryckskontakten via ett T.

                    /Anders

                    Ah….så enkelt!
                    Tackar!

                      oktober 7, 2013 at 11:22 #59970

                      Flyttas till rätt forumdel, så vitt jag förstår är det inte ett projekt än… // Emil

                        oktober 7, 2013 at 12:52 #59971

                        @emul wrote:

                        Flyttas till rätt forumdel, så vitt jag förstår är det inte ett projekt än… // Emil

                        Tack,
                        Helt rätt, ännu inte ett projekt.
                        Bara en “bra” tanke 🙂

                        /S

                          oktober 7, 2013 at 18:20 #59975

                          Kul tanke, ser fram emot att se det fortskrida i projekttrådarna senare;)

                            januari 23, 2014 at 23:01 #97144

                            Har faktiskt en kompis som byggde en V4a turbo.
                            Även kallad växellåds Jörgen och bor i Erikstad strax utanför Mellerud.
                            Vet att han sprängde nån motor och så innan han hade ordning på tryck
                            Och bränsle .

                            Skickas från min iPad via Tapatalk

                              februari 4, 2014 at 11:35 #75370

                              T-rör vid oljetryckskontakten ska absolut fungera. Minst lika viktigt är oljereturen! Efter att ha piskats i de snabbgående lagren kan oljan skumma rejält och det är viktigt att ta till diametern på returröret. Detta rör får inte mynna ut i tråget nedanför dess oljenivå då det kan ge mottryck. På en liten fiatmotor jag turbokonverterade för 20-talet år sedan gjorde jag flera fel men till oljereturen byggde jag en uppsamlingsburk med avluftning så att returoljan fick lugna ner sig innan den gick tillbaka till tråget via en befintlig koppling UNDER oljenivån.

                              Nog gick den lilla Fiat 126:ans 1050cc fyrcylindriga abarthmotor som en stucken gris, men det hade förmodligen inte blivit sämre om jag haft mycket större diameter på avgasröret den första halvmetern efter turbon. Ganska mycket mer än turbinutloppets diameter är klokt för att minska mottrycket på de snurrande avgaserna.

                              Ett annat förmodat misstag var att jag kompressionssänkte genom att gröpa ur toppen över HELA kolvytan, vilket helt tog bort “squishen”. Att lägga i en tjock packning eller en hel planbricka mellan två packningar kan vara en smidig lösning (fast kanske inte på en V4 då förstås) men även då sabbar man squishkanten. Hur stor betydelse det har i praktiken vet jag inte, men en väl fungerande squish ska ju både ge bättre förbränning och mindre knackningsrisk.

                              På fiatmotorn tryckte jag genom förgasaren, vilket kändes som ett klokt val när jag senare kompletterade med intercooler. Dessutom kan en del turbos läcka olja om de suger genom förgasaren. För att trycka genom förgasare behöver man täta spjällaxeln, vilket enklast fixas genom att leda in laddtryck i dessa genom en fräst/borrad kanal i axelhålen. Bränsletrycket försökte jag först klara med laddtryck på baksidan av den mekaniska originalpumpens membran men det fungerade dåligt. Fick istället bli elpump med regulator från GIK. Deras katalog blev min bibel.

                                februari 4, 2014 at 11:39 #75390

                                Till V4:n borde väl egentligen en liten snurra till vardera toppen passa bättre än en stor turbo någonstans via två långa rör? Har jag fattat rätt är det bra att ha turbinen nära avgasportarna eftersom heta avgaser innehåller mer energi än när de kallnat i långa rör.

                                  februari 4, 2014 at 11:46 #75396

                                  Om man vågar försvaga kolven genom att svarva den antar jag att man då bör göra de som en urgröpning med mjuk radie så att man får kvar en squishkant längst ut. Hur många mm den bör vara vet jag dock inte. Poängen med en stor mjuk radie är den minskar materialspänningarna, och därmed risken att kolven spricker. Aningen bättre värmeledning borde man också få, samt att skarpa innerhörn kan bidra till knackning.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.