Turboras? 900 aero T16 -87

Forum Modellspecifika forum OG900 Turboras? 900 aero T16 -87

Detta ämne innehåller 14 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-18 18:29.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare

oiboy
    Deltagare

Min 900 aero T16 -87 har börjat dricka vatten…Den ryker också. Mellan turbon och gjutjärnsdownpipen kommer det vatten, vad brukar det vara? kan man plugga vatten anslutningarna eller är det byte som gäller?
    mvh Gjutarn

M.Broberg
    Deltagare

byt.

longjohn61
    Deltagare

Kan det inte vara topplockspackning min 93 kastade ut vatten på samma ställe på den var det packningen som tackade för sig.

Mvh Nisse

turbocab
    Deltagare

En indikation på om det är turbon eller inte kan ju ställas ganska lätt. Ta loss röret för inkommande luft mot Turbon och känn på impellern. Glappar det? Ja – byt turbon. Men jag är nog också mer inne på topplockspackningen. När jag tänker på det – vatten i turbon är ju bara för kylning, den har ingen kontakt med några lagerytor etc, så det vore ju märkligt om det är den. Det är om huset spruckit eller nåt. Men jag hade nog satsat på topp-packning här också…..

oiboy
    Deltagare

Har tagit ur turbon nu den glappade friskt och det var mycket olja i avgasdelen fick tag i en fabriksny tb0339 på blocket ikväll. måste ha vart oljerök som kom ur avgasröret 😕 återstår då vart vattnet tar vägen, topppackning säger ni, hur kan man konstatera det?.
    mvh Gjutarn

joh900
    Deltagare

@Gjutarn wrote:

Har tagit ur turbon nu den glappade friskt och det var mycket olja i avgasdelen fick tag i en fabriksny tb0339 på blocket ikväll. måste ha vart oljerök som kom ur avgasröret 😕 återstår då vart vattnet tar vägen, topppackning säger ni, hur kan man konstatera det?.
    mvh Gjutarn

Hej!

Kika i expansionskärlet om det finns oljerester där, samt kika även om oljan är lite vitgrumlig. Det är isåfall tecken på olja i vattnet/vatten i oljan. Är packningen riktigt dålig borde man nog kunna se det vid ett komptest. Hur stiften ser ut borde nog även kunna bekräfta om det är packningen eller ej, fast då måste den nog sörpla en hel del vatten för att det ska märkas.

Vita avgaser (vattenånga) brukar även vara ett vanligt symptom vid kass toppackning.

MVH

longjohn61
    Deltagare

Det där med glapp i turbon är det inte så att det finns glapp även på en ny? Hade en ny i handen häromdan på Saab och den fanns det glapp i mecken där så att det var normalt.

Mvh Nisse

joh900
    Deltagare

@longjohn61 wrote:

Det där med glapp i turbon är det inte så att det finns glapp även på en ny? Hade en ny i handen häromdan på Saab och den fanns det glapp i mecken där så att det var normalt.

Mvh Nisse

Hej!

Ett litet radiellt glapp är helt normalt, även på ett helt nytt aggregat. Även lite axiellt glapp är helt normalt. Det axiella glappet skall dock vara betydligt mindre än det radiella. Det brukar stå specificerat i databladen från tillverkaren vad som är toleranserna på respektive aggregat. Glappet brukar bli betydligt mindre när aggregatet får sig en dos oljetryck. 🙂

MVH

longjohn61
    Deltagare

@joh900 wrote:

@longjohn61 wrote:

Mvh Nisse

Hej!

Ett litet radiellt glapp är helt normalt, även på ett helt nytt aggregat. Även lite axiellt glapp är helt normalt. Det axiella glappet skall dock vara betydligt mindre än det radiella. Det brukar stå specificerat i databladen från tillverkaren vad som är toleranserna på respektive aggregat. Glappet brukar bli betydligt mindre när aggregatet får sig en dos oljetryck. 🙂

MVH

Det va det jag också tänkte hade nämligen hört att det inte skull finnas nån glapp als ❓ Så jag blev lite osäker.

Mvh Nisse

turbocab
    Deltagare

2cm glapp åt varje håll är för mkt….. (från farsan total-rasade 9-5 nyligen….) Axiellt är det väl inte mkt som tillåts, nån halv millimeter eller? Radiellt, lite mer nån millimeter kanske en ny turbo har. Det kan ju upplevas lite olika det där, men helt stum är den rakt inte.

tojo
    Deltagare

@Gjutarn wrote:

mvh Gjutarn

Det brukar bubla i exp,kärlet om toppackningen läcker, det säkraste är att ta fram en co mätare o hålla ovanförburken utan lock.För att se om avgaser läcker ut den vägen.Samma sak om det är en spricka i toppen.

oiboy
    Deltagare

Tack för alla svar, angående glappet i turbon så var detta ca 2mm radiellt med ett skapligt oljeläck, i nya turbon är det också glapp radiellt men inte alls lika mycket. får nya packningar och pinnbultar på måndag, så då blir det återmontering, då ska jag kolla exp kärlet efter bubblor, återkommer.
    Mvh och trevlig helg Gjutarn

oiboy
    Deltagare

Har monterat Turbon nu, Lite pinsamt men jag hittade vattenläckan 😳 en av slangarna till spjällhuset, som jag också bytte var av till hälften. så provstart imorgon med ny slang, olja och filter nåt annat jag borde tänka på innan provstart? kommer inte på något mer själv.
    mvh Gjutarn

plankan
    Deltagare

@Gjutarn wrote:

Har monterat Turbon nu

Är det en fabr- ny turbo eller en beg ??

Är det en fabr. ny turbo skall man enl regelboken:

Före montering
    Rengör luftrenaren. Byt luftfilter om erforderligt. Kontrollera att inga läckage finns i luftvägarna.

Inspektera och rengör motorns avgas- och insugningsdelar, så att inga lösa fragment lämnas kvar som kan skada turbon.

Rengör oljetrycksledningen noggrant.
    Byt ut den om det har byggts upp koksavlagringar i ledningen. Byt även ut slangar som är nötta, veckade eller värmeskadade.

MOTOROLJA OCH OLJEFILTER SKALL ALLTID BYTAS VID TURBOBYTE!

Montering
    Montera därefter turbon på grenröret. Använd nya packningar. Smörj kopparfett eller dyl. på bultarnas gängor.

Fyll turbon med färsk motorolja genom oljeinloppet. Använd inte tätningsmassa eller gängtejp då oljetrycksledningen monteras.
    Kör runt några varv utan tändning för att få upp oljetrycket INNAN motorn startas.

Uppstart och användning
    Låt motorn gå på tomgång ca. 5 min efter uppstart.

Kontrollera att inga läckage finns.

Låt alltid motorn arbeta på tomgång minst en (1) minut efter start, innan den belastas. Turbinhuset måste svalna något innan motorn stängs av, och detta fordrar 3-5 min tomgång efter hård körning, annars kan oljan i lagerhuset koksa och orsaka turbohaveri. OBS! Speciellt viktigt för bensinmotorer.

Var noggrann med byten av olja, oljefilter och luftfilter. Ren olja och ren luft är nyckeln till långt liv för turbon

oiboy
    Deltagare

Det är en fabriksny. Tack för utförlig instruktion.
    mvh Gjutarn

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng