Tvåtakts Karavan till IntSaabträffen 2008

Forum / Klubbinformation / Träffar & andra aktiviteter / Tvåtakts Karavan till IntSaabträffen 2008

Forum / Klubbinformation / Träffar & andra aktiviteter / Tvåtakts Karavan till IntSaabträffen 2008

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 9, 2007 at 14:44 #17149

      Hej, härmed kallas alla sanna Saabentusiaster att sätta fart på sina tvåtaktare!

      Vi är ett gäng som skall åka till Internationella Saab träffen i Lettland augusti 2008.
      Det är dags att börja planera resan som lämnar Frihamnen i Stockholm Torsdagen 7/8 2008 klockan 17.00 med Tallink. Återresan på söndagen 10/8 klockan 17.30 från Riga. Vi räknar med att vi kan få fram en grupprabatt för hela Saabklubben då vi borde bli ett stort antal bilar som skall över, inte enbart tvåtaktare.

      Vi hoppas få med er som kör upp från Danmark och Norge med i denna Karavan!

      Upplägget är:

      -Du bokar färja, (först efter nyår). Boka för bil och dela hytt med någon. (http://www.tallink.se)
      -Du bokar in dig hos Lettiska Saabklubben, deltagande och boende.
      (Länk finns under träffar.)
      -Resan till Frihamnen kommer att ske via uppsamlingsplaster ute i landet, för samåkning. (Dessa platser kommer att utkristallisera sig när folk inkommer med anmälan.)

      Vi kommer att medföra reservdelar och verktyg så vi klarar alla upptänkliga fel hos våra fordon.
      Så sätt fart på din renovering så vi blir ännu fler som styr kosan mot det vackra Riga!
      (Du som inte hinner bli klar med bilen kan nog medåka i någon av bilarna, höra av dig så löser vi det)

      Hör av dig via PM eller mejl!

      OBS! Detta upprop gäller tvåtaktsåkare! Vänligen respektera detta.

      Mvh Lars

        december 10, 2007 at 21:35 #115700

        Kommer med en enkel fråga, varför enbart tvåtaktsåkare?

        /Sann saabentusiast trots att man kör v4

          december 11, 2007 at 16:08 #115740

          Då jag och Lars M. drog igång detta var målet enkelt, få så många tvåtaktare som möjligt att köra till träffen 2008, dvs ej på trailer!,och ville även försöka få med oss många som normalt inte skulle komma på tanken att köra tvåtaktare till festivalen,även dom TT-ägare som inte brukar synas & höras.
          Responsen har varit mkt positiv, flera tycker att det kommer att bli grymt roligt med bara tvåtaktare, vi kanske kan bli nog många “blårökare” för att starta brandlarmet på färjan?
          Det är väl så enkelt att åker man 92:a med 3vxl, så är det kanske inte så kul att ha en 99 Turbo med dumpventil som åker och pyser bakom…..
          Så det handlar inte om någon diskriminering av andra Saabar, bara ett val vi gjorde, bara tvåtaktare…

            december 11, 2007 at 21:48 #115770

            Det är ju jättebra att anordna en samåkning till internationella saabträffen, lite synd att inte självaste klubben har tagit tag i det och ordna nåt. Men jag tycker det även e synd att det bara e tvåtaktare som det ordnas för, jag kommer ändå åka dit men hade hellre gjort det i karavan och representerat sverige och svenska saabklubben och inte bara representera en saabmodell.

            /Syns på vägen

              december 11, 2007 at 22:16 #115775

              Jag tycker det låter som en jättekul ide! Hoppas jag får klart min 95:a tills dess så jag kan vara med.

              Att köra TT i grupp är nog kanske lämpligt med tanke på att marschfarten, serviceintervallerna och prestandan skiljer sig en hel del från fyrtaktarna. Jag förstår iden. Det förhindrar ju inte att andra konstallationer med andra bilar uppstår och samordnas på det sätt som fungerar bäst för dem. Till Saabfestivalen brukar det ju alltid bli olika typer av karavaner med olika reseinriktningar och syften baserat på geografin.

              En sån här sak är lite svår för klubben att hålla samman, eftersom det finns massor av olika ideer och inriktningar på när och hur resan ska genomföras. Vissa ska med bergsäkert, men väljer att hoppa av i sista stund och andra kanske vill förändra fordonsekipaget till att plötsligt gälla med eller utan husvagn osv osv.
              Det är nog lämpligt att vända sig till arrangören för träffen och be dem ordna med ev. rabatter för tex färja, eftersom de har listor på betalande deltagare och vet hur många som ska komma.

                december 11, 2007 at 22:47 #115781

                Anledningen med en klubb är väl just för detta? Sammanhållning och att ta tag i arrangemang. Och bestämma tider och detaljer är väl upp till styrelsen, med hänsyn till ideer och förslag från medlemmar. Klart det inte passar alla, men sånt e ju oundvikligt.

                Jag e lessen men jag förstår inte alls resonemanget om serviceintervaller och prestanda. Så blodigt långt bort ligger inte Riga och dom som vill köra fort tror jag inte överhuvudtaget skulle visat intresse av sammåkning. Men det är min uppfattning.

                  december 11, 2007 at 22:58 #115783

                  Johan! Starta en icke 2-takts caravan då????

                  På tal om marschfarten så har den nog ingen större skillnad. Med en 92 så det nog så men med 93-96 2-takt marschar man lätt 80-110kmh om man har ordning på grejerna. Detta gäller standard otrimmade motorer.

                  Denna caravan gäller för 2-taktare som annars oftast går på trailers även när det är kortare bitar som skall averkas. Eller hur Lollo…….

                  /Fredrik

                    december 11, 2007 at 23:13 #115784

                    Sugen på att åka 92:a till INT2008, men från Östersund, finns uppställnings plats i STHLM över natten om jag bestämmer mig för att åka?
                    Vill nog ha en hel dag ner till STHLM och inte åka direkt till färjan, är ändå 56 mil från Östersund till huvudstaden.

                      december 11, 2007 at 23:42 #115785

                      Klubben är dess medlemmar och blir vad vi gör den till.
                      Jag tycker det är bra att det tas sådana här initiativ, och precis som någon skrev tidigare är det ju upp till var och en om de vill starta en egen karavan.
                      Samtidigt tycker jag det är tråkigt med splittring, men man kan ju samarbeta? Ha gemensamma stoppställen, boka färja osv?

                        december 12, 2007 at 02:58 #115786

                        Visst kan jag starta mig en karavan, men det känns lite sådär när det bara e jag som lyft frågan gällande v4… Känns som en tunn karavan. Och återigen gick jag inte med i en klubb för att starta arrangemang utan för att kunna delta, arrangemang och upptåg fyller min vardag så det vore kul att kunna bara haka på när det gäller en hobby man har kär. Men kärleken är ju drivande så jag har inget emot att ta reda på fakta och detaljer för en eventuell karavan, men å andra sidan krävs ju fler än en när det gäller kärlek.

                        Och nån splittring är väl å ta i, delade meningar är det som råder.

                          december 12, 2007 at 06:20 #115787

                          Johan Jäderström, nu räcker det!

                          Jag vill påminna om regel nr 3 gällande inläggens innehåll:
                          “Håll dig till ämnet i tråden. Om diskussionen i en tråd tenderar att övergå till ett helt annat ämne än vad rubriken anger, starta hellre en ny tråd med ny rubrik. Inlägg som är “off topic” inuti en tråd kan raderas utan förvarning, motivering eller liknande.”

                          Tvåtaktskaravanen är ett privat initiativ, inget klubbarrangemang. Det är fritt för var och en att starta träffar, montecarlorallyn för enbart V4:or, tvåtaktskaravaner eller dylikt.

                          V4karavaner, sonett 1-karavaner etc skall avhandlas i en annan tråd.

                          Så det så
                          Pelle S
                          Moderator.

                            december 12, 2007 at 09:51 #115788
                            Fredrik wrote:
                            Denna caravan gäller för 2-taktare som annars oftast går på trailers även när det är kortare bitar som skall averkas. Eller hur Lollo…….

                            /Fredrik

                            Vems trailer har rullat mest iår tror du, inte är det då min:-)

                              december 12, 2007 at 22:11 #115828

                              Uppställningsplats i Stockholm natten till den 7/8 kan förhoppningsvis ordnas, Nordmännen från Bodö vill antagligen göra resan ner dagen innan så det för vi ta och lösa.

                              Lars

                                januari 7, 2008 at 17:42 #116702

                                Hej igen, lite uppdatering. Jag håller på och tittar på logi i Stockholm natten torsdag till fredag, kanske något centralt som af Chapman, om båten nu är tillbaka, annars så har dom rum på land, där borde det gå att finna uppställning, givetvis för alla, oavsett bilmodell. Återkommer med resultat.
                                Vad det gäller färja så skall vi höra med Tallink. Naturligtvis så förhandlar vi för alla Saabklubbsmedlemmar.

                                Hur går det med renoveringarna? Klara snart?

                                  januari 15, 2008 at 13:16 #117056

                                  Har nu pratat med Tallink, de kan erbjuda 10% i storgruppsrabatt på priset som du ser i deras prislista. För att vi skall erhålla rabatten behöver vi komma upp i ca 200 personer, vilket borde vara möjligt. Rabatterbjudandet gäller ALLA som skall till Riga med avresa 7/8 2008 med återresa 10/8, ange bara att du reser med Svenska Saabklubben. Så det går bra att du som åker från Danmark eller Norge att ange detta och du skall erhålla rabatten. Om det går att inkludera de som har ansluter sig till varianter på arragemang (Stockholm-Helsingfors-Tallin-Riga tex) får de som arrangerar dessa tripper kontrollera med Tallink själva. Tallink håller förnärvarande på och köper in en ny båt inför sommaren, varför det inte går att boka något innan maj månad.

                                  Vad det gäller boende har jag pratat med vandrarhemmet af Chapman, som kommer att vara tillbaka vid kaj i sommar, mittemot Stockholm slott. De tar inte emot gruppresor under sommaren, varför du som enskild får boka rum där. Tel +468-4632266. Jag skall prata mer med dom om de kan ordna parkering samlat för bilarna.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.