Tvåtakts v4!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 1, 2009 kl. 00:08 #21028

      Ska man åka TT eller v4? Varför inte en kompromiss 😎 : http://www.youtube.com/watch?v=Ceeyrmn2Pj4&feature=fvw

        november 1, 2009 kl. 00:21 #147378

        Visst gjorde väl saab en sån på prov under -60talet?

          november 1, 2009 kl. 06:45 #147380

          Jepp, finns på bild i boken ”SAAB dom första 40 åren”.

            november 1, 2009 kl. 12:09 #147387

            Ja, är det inte den som kallades ”Monster” eller något liknande som står på Saab-muséet? Två stycken normala TT-motorer som satt ihop (i vevaxeln?), fattar inte riktigt hur de lyckades få till synkroniseringen. 🙂 Jag har för mig att det var olika fördelare till de två motorerna dessutom. Jag kommer inte ihåg vad den hade för effekt, men det var väl 96ans flygplansprofil som gjorde att den försökte lyfta som stoppade det hela tror jag? Tillsammans med nytt rallyreglemente har jag för mig. 🙂

              november 1, 2009 kl. 13:27 #147388


              Monstret Foto: Bengt Å på Saabfestivalen 2001

              /B

              bengt@akesson-motorsport.se

                november 1, 2009 kl. 14:18 #147394

                Gillar man att åka båt finns 2-takt V4 där också 🙂

                http://www.youtube.com/watch?v=VUo5m7AsxBs

                  november 1, 2009 kl. 16:34 #147401

                  Finns det ingen film på den där Monster-saaben?
                  Jag skulle vilja veta hur den låter 🙂

                  Hans H

                    november 1, 2009 kl. 17:45 #147403

                    Då vi bytte namn från Saabregistret till Saabklubben hade vi en liten ceremoni.
                    Ceremonin skedde utanför Saabs Bilmuseum. Till tonerna av ett varvande ”Monster” halades Saabregisterflaggan och en Saabklubbenflagga hissades på samma flaggstång.

                    Kanske har jag en snutt på datorn av detta Saabhistoriska ögonblick 😉

                    /Dåvarande ordförande Martin 🙂

                      november 1, 2009 kl. 18:40 #147404

                      ”monstret” Var väl i princip okörbar har läst att den var otroligt framtung,men hade imponerande acceleration 0-100km/h ska ha gått på runt 8s och toppfart var väl 196km om jag minns rätt!

                        november 1, 2009 kl. 18:59 #147407

                        196 var väl snittfarten? Jag har hört att den gick långt över 200.
                        Är det kanske bara en myt?

                        Hans H

                          november 1, 2009 kl. 19:03 #147408

                          Jag har hört Carl-Magnus Skogh (föraren i testet) berätta att han har pappren kvar från testet och dom säger att topphastigheten var 211 km/h.

                          Dessutom var den standard i chassit…

                            november 1, 2009 kl. 20:02 #147411

                            En bit in på den här kan man se och höra monstret:

                              november 1, 2009 kl. 20:55 #147417

                              Ni snackar om två olika saker.
                              ”Monstret” är inte två takts V4’an, den har ju två vanliga trecylindriga motorer som sitter ihop. Men SAAB har byggt testbilar med tvåtakts V4’or också. En med förgasaren mellan topparna och en med avgasportarna i mitten. Även wankelmotor och en tvåtakts V6 var på tal!!
                              Det står om detta på sidan 96 i boken ”SAAB – Bilarna de första 40 åren” av Björn-Erik Lindh.
                              Se bilden nedan.

                                november 1, 2009 kl. 21:14 #147419

                                Medan ”Monstrets” motor ser ut så här:

                                  november 1, 2009 kl. 21:17 #147420

                                  Tack Vinkel4 och Martin för att ni reder ut begreppen! Jag satt och funderade… monstret har väl inte v4 under huven? Och mycket riktigt..

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.