Tvåtaktständstiftsproblem?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Tvåtaktständstiftsproblem?

  • Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2005-01-02 13:29 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11254
    berth
    Deltagare

    Är det ngn som vet anledningen till att tändstift till tvåtaktare ofta slutar att fungera? Detta händer mig på både bilar och snöskotrar: de slutar att tända på ngn cylinder, men byter man till nytt stift så tänder det. Och det gamla blir inte bättre av att ”ligga till sig”.

    #78902
    sakariassen
    Deltagare

    Hei!
    Vet ikke om du finner svar på det du lurer på, men under denne linken står det iallefall noen forslag til hva det kan være:

    http://www.saabklubben.com/ubb/ultimatebb.php?/topic/1/4318.html#000000

    M.v.h. Vidar

    #78903
    stefan
    Deltagare

    Många stift är besvärliga att få igång om de har blivit sura en gång och många gånger hjälper bara byte även om de ser okej ut. Fråga mig inte varför det är så och många påstår att det skiljer med fabrikat också. Viktigt som vanligt är att ha ett friskt batteri, njuttar man med nåt halvdant så kanske strömmen bara räcker till startmotorn.

    #78904
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!

    Det där har jag också funderat på! Jag roar mig med att åka på en Puch Racing emellanåt, och nästan varje gång får jag problem! Inte loppa, inte sot, men ändå börjar det misstända och tappa ork utan synbar anledning. Ibland har jag fått för mig att problemet ökar om man stått med motorn på tomgång en stund.

    Jag har samma erfarenhet att vissa stift dör för gott, medan andra kan ”ligga till sig”. Detta gäller oavsett om stiften varit nya eller begagnade, och oavsett fabrikat! Jag fick mycket myror i huvudet, och tändsystemet åkte ur ett antal gånger, tills jag kom på att det räckte med att byta stift.

    Kan det vara sämre stift nu för tiden? Jag minns inte att någon hade sådana här problem när jag åkte moppe! Att det blev surt, visst, men det räckte oftast att blåsa ur det, och så var det ju lopporna då. Är det något i den moderna soppan kanske?? Eller i tvåtaktsoljan?? Nä, nåt lurt är det! Kanske man skulle lägga frågan hos en moppesajt också! Där finns ju också ett gäng människor som åkt tvåtakt både förr och nu.

    ”Tobbe”

    #78905
    matthias r
    Deltagare

    Gubbkörningsproblem!!?

    Skämt åtsido, de här problemen kan ni lätt komma ifrån bara tändsystemet i övrigt är i 100%-ig kondition och rätt inställt.

    Dåliga tändkablar t ex orsakar helt naturligt spänningsfall, och då hänger inte stiftet med att antända tillfört bränsle. Det surar.

    Jag har åkt över 15 000 bruksmil med tvåtaktssaab på 90-talet. Stiftloppor var ett ytterst sällsynt problem. Vanligare var fuktiga fördelarlock; vilket kunde ”släcka” en cylinder.
    Efter urblåsning av locket och torkning av något blött stift gick det som det skulle igen.

    Tändstift och tvåtaktsoljor vill jag bestämt hävda att de utvecklats till det bättre i modern tid! Enorma nedsotningsproblem förekom på Saabarna förr i tiden gällande hela, och då menar jag hela, avgassystemet. Från avgasportar och bakåt. Idag märks det endast på en och annan igensatt bakre ljuddämpare.

    Betr stiften pratades det om maxlivslängd på c:a 1000 mil förr i tiden. Har själv kört över 1500 på en omgång begagnade, så vi pratar 1500 +…

    Har alltid haft filosofin att använda beg. grejor i största möjliga utsträckning…så även med stift. Köpte för 15 år sedan på mig ett 20-tal nya 2-t stift (Champion) på en marknad för framtida behov.. de ligger fortfarande ouppackade…

    Har aldrig monterat ett nytt stift i ngn av mina egna 2-t Saabar!

    Tvättade runt 1994 en massa beg stift som följt med div inköpta delpartier. Badades i avfettning över natten, blåstes rent med tryckluft, las i ugnen hemma.. tejpades ihop 3 om 3…

    Sedan användes de och varje omgång fungerade klanderfritt minst 1000 mil, ofta mer. Och då handlade det inte om lite stillsam landsvägskörning i jämn fart, utan såväl kärrdragning som tidningsdistribution. Min -63:a resp -66:a var väl vid dnna tid landets kanske äldsta tidningsbilar, tänk körförhållandena; ettan-tomgång, ettan-tomgång gånger 300 brevlådor.. aldrig en loppa eller överhettad motor. Enda problemet var att generatorn inte hängde med för denna sortens körning i -66:an, det blev batteribyte under passet…

    Fabrikaten: NGK A7:or, helt outstanding vilket bör gälla än idag!

    Tvättade även div Bosch o ND, vilka inte funkade lika bra.

    Men andra bra fabrikat var Champion, Hitachi och
    Beru; en överraskning var även en omgång AC-stift (C82 Commercial hette de!) som suttit i en 93-motor sedan tidigt sjuttiotal) Tvätt och de fungerade väl!

    Gångegenskaper o bränsleförbrukning påverkades ej negativt av att använda stiften så länge.

    Summa summarum; Åk med bästa möjliga fabrikat, överdosera ej oljeinblandningen och se till att tändsystem+ avgas är i bra skick resp har rätt genomsläpp.

    En annan viktig sak är kolla så tändstiftsisolatorn inte uppvisar missfärgning av rost. I så fall är det otätt mellan isolator och metallkropp, och där kan fukten lägga sig med överslag som följd. Kassera ett sådant stift.

    Ett blött stift som gått lite räddas med härovan beskriven metod; avfettningsbad, blås rent, lägg i ugnen—det funkar!

    Och givetvis– glöm inte ställa in elektrodavståndet på stiften! Superviktigt! Skall vara 0,7 mm.! / Matte R

    #78906
    fredrik
    Deltagare

    Mattias! Johan Brusewitz delade ut tidningar under hela 90talet med sin Topolino årsmodell runt 1950. han varvade med någon utav sina Saabar & med sin B11!

    Överdosera???? Jag ringer Micke Bergman & undrar vad han rekomenderar???
    Sist jag hörde åkte han på 1,2% & då rasades det friskt

    /Fredrik

    #78907

    Var det bättre förr?

    [image]http://www.perstorp.seths.se/pp18164a/Sparks.jpg[/image]

    Dessa Lodge-pluggar LH3 har varit med om en del OT-tävlingar i Saab 93 på på 50-talet. Som synes kan de tas isär för rengöring. Har elektroder av platina (tror jag), sidoelektroderna är 3 stycken. Inga problem med att bli av med ”loppor” och annan skit!

    #78908
    stefan
    Deltagare

    Jag har en förpackning med AC C82 om någon är väldigt sugen…….Förpackningen är som ett konstverk dock så det är nästan synd att använda dem……..
    / Stefan

    #78909
    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    När vi var på svenska med busbilen för två år sedan så började den gå på två, hade med lite tändkablar så jag började kolla vilken burk den inte gick på och bytte kabel men icke, fick åka på två burkar från Oforsen till Uddeholm, ca 7,5 mil.
    Vi var fyra vuxna, varav tre fullvuxna(100kg).
    Till det hela hör att från Oforsen och hem är det MYCKET uppför.
    Då kändes det att den 1/3 som fattades gör ruskigt mycket, och vad bensin den tog.

    När jag kom hem prövade jag att byta fördelarlock, och vips så gick den på alla, hade inte ens ur stiftet, detta tycker jag att det var konstigt när jag åkt så långt utan förbräning på stiftet.
    Så nu har jag lock, kablar, brytare och stift med på långtur.

    #78910
    matthias r
    Deltagare

    OK Fredrik, erkänner mig slagen av Brusewitz– han körde ju som du säger en o annan runda med 2-t Saab också– 93-57 om jag inte minns fel!

    Överdosera?? Bergmannivå är väl lite väl våghalsigt. Själv har jag hållt mig kring 2 till 2,75% i otrimmade tvåtaktare (utan några ras relaterade till detta!).

    De förut rådande 3 %-iga rekommendationen gäller än idag om man vill vara på den absolut säkra sidan. Man bör i alla fall inte gå över den med dagens fina oljor, dessutom är överdosering oschysst mot miljön. OBS att vi nu pratar otrimmat och redan inkört./ Matte R

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng