"Tysk" skrotningspremie?
- Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2009-04-08 21:34 av porsche944.
-
FörfattareInlägg
-
april 8, 2009 at 14:26 #19896
Hur skulle bilhobbyn påverkas om svenska regeringen gjorde som den tyska och införde en tillfällig skrotningspremie på 28000:-?
Känns som om många nuvarande och blivande entusiastbilar skulle rensas bort på ett effektivt sätt./Kristian
Är inte upplägget sådant att man måste ha ägt bilen ganska länge, den måste vara i trafik och skrotningspremien utbetalas enbart i samband med nybilssköp ?
Visst kommer många bilar skrotas men någon “masskrotning” lär det knappast bli. Inte många som åker i “billiga skrotbilar” som köper nytt när det ska bytas.
skulle väl vara bra om man gallrade bort alla gamla skorvar
Ibland så kanske forumet skulle behöva en – tänk efter knapp :duck:
Det skulle nog försvinna en rysligt massa fina bilar också och inte
bara skorvar – du anar inte hur många det finns som inte bryr sig /
vet vad deras bilar kan vara värda.Herrn i Linköping som äger en grön 900 1979 med 8000mil på mätaren +
att han är enda ägaren som kanske plötsligt får för sig att byta upp
sig och bilen hamnar då hos vår lokala bilskrot. :crying:Ännu värre Walle – det kunde ha varit en trubbnos AERO 🙂
Gunnarapril 8, 2009 at 17:51 #138411och det är väl tveksamt att dom avsatta pengarna lär räcka så länge i så fall!
GunnarS wrote:skulle väl vara bra om man gallrade bort alla gamla skorvar
Ibland så kanske forumet skulle behöva en – tänk efter knapp :duck:
Det skulle nog försvinna en rysligt massa fina bilar också och inte
bara skorvar – du anar inte hur många det finns som inte bryr sig /
vet vad deras bilar kan vara värda.Herrn i Linköping som äger en grön 900 1979 med 8000mil på mätaren +
att han är enda ägaren som kanske plötsligt får för sig att byta upp
sig och bilen hamnar då hos vår lokala bilskrot. :crying:Ännu värre Walle – det kunde ha varit en trubbnos AERO 🙂
Gunnarjag tänkte efter före jag skrev mitt inlägg!!!
Hum… det här är en intressant frågeställning men rent hypotetiskt. Vem här lägger direkt upp 22 tusen för min riktigt fina V4 från -74 som är helt rostfri med helt i ordningställt motorutrymme, delvis renoverad motor, nybesad och så grejj som den bara kan bli? Kanske får den slanten utomlands men får jag 27 utan prut på skroten… Förlåt mej, men då vette katten om den inte fick gå :sad2:
Sen har jag ju en EMS och den är definitivt INTE ens värd femton som den står idag… 9-5´an har rasat ordentligt i pris men så uselt som bara 27 tror jag inte att jag får men helt klart, Walle/ Det är inte bara urkiga bruksholkar som skulle skrotas bort. Titta bara på hysterin som var för drygt ett år sedan när folk köade för att komma åt den höga skrotningspremien som tog slut på knappt ett dygn. Såg själv ett antal riktigt fina jämtlandkörda “bruksholkar” som definitivt var värda att rädda.
april 8, 2009 at 19:22 #138425Hej!
Jao det här kan ses från olika vinklar,Skodafrabriken går som tåget håller hjulen igång alltså.
Sen kan man ju åxå se det som att om några går till press så blir de få som är kvar ännu mer åtråvärda.Mvh Björn
april 8, 2009 at 19:24 #138426Men allt handlar ju inte om pengar, har man lagt ner en massa jobb och omsorg på till exempel en gammal V4:a så går man väl inte bara och skrotar den även om det är lockande. Skulle inte jag ha hjärta till att göra i alla fall!
Vad gäller den tyska premien gäller den vid nybilsköp.
Troligen gäller den inte avställda bilar.
Jag tror en generös skrotningspremie skulle vara bra för bilhobbyn. Det skulle höja lägstapriset för vettiga objekt. Mycket rat och en del pärlor skulle skrotas, men samtidigt skulle man värdera delar och objekt högre.
april 8, 2009 at 21:34 #138439Tyska skrotpremien gäller för bilar som är 10 år eller äldre, förutsättningen är att man köper en ny bil eller en som är max 1 år, dessutom har jag läst någonstans att bilen skall ha ESP. Man får inte “ut” pengarna utan ett tillgodohavande som man använder hos bilhandlaren vid sitt köp.
Tanken att skrota ut är väl isig rätt när det gäller bruksbilar, man får miljövänligare och säkrare bilar i trafiken på sikt. Jag ser inget problem i att skrota ut dåliga 9000 eller Volvo bilar ur 7 och 900 serien. Dessa blir förmodligen inte entusiastbilar ialla fall. De äldre och lite finare bilarna stannar säkert kvar.
Var i tyskland förra veckan och besökte Tecna classica i Essen, med den prisbilden som fanns på salubilarna där så förstår jag vart alla gamla svenska bilar tar vägen. En sak är säker, det lönar sig inte att köpa bil i Tyskland längre, det är bättre att exportera dit.
Billigaste Porsche 911:an däre var en 78:a som kostade 140.000 SEK, inget överdådigt skick. 993:or på ca 3-400.000 SEK. Volvo PV 544 sport 58:a import från Sverige ej renoverad men i ett gott skick kostade en bra bit över 100.000 SEK.
Äldre Oplar brukar ha låga priser här hemma, där fanns en fint renoverad Kapitän från 1959 som betingade ett pris av ca 120.000 SEK.
Vad man sedan får är ju en annan sak, men den begärda prisnivån låg ialla så här.
Läste i tyska tidningen klassiker att man just hade dessa farhågor med utskrotningen att deras sk “youngtimers” försvann, dvs 1976 och nyare. Än så länge har man skrotat ut 600.000 bilar till enkostnad av ca 1,5 milj Euro. Fortfarande fanns det gott om annonser på billiga bilar i de skiktet där kanske utskrotningen är störst, det är ju inte alla som varken vill eller kan lägga upp mellanskillnaden till en ny bil. Enligt tidningen så är det mindre ny bilar som är sålda, med Opel Corsa i frontlinjen samt de flesta med diesel motorer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.