Underredsbehandling

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Underredsbehandling

Detta ämne innehåller 16 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-11-13 19:40.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13329

    v4_petter
    Deltagare

    Hejsan,

    Underredet på saaben min fint och utan rost men nu börjar den gamla underredsbehandlingen att lossna.
    Hur går man tillväga för att sätta dit ny? Bäst att ta tag i det inann snö, slask o salt kommer åt.

    Vad behöver jag köpa? tillvägagångssätt? och sist hur lång tid behöver man hyra en gördetsjälvhall (för det räcker väl inte med domkraften)?

    Letade i forumet men hittade ingen tidigare tråd om detta.

    Tackar alla snälla mennskor!

    #89839

    anp624
    Deltagare

    Beror lite på hur fint skick bilen är i och hur rädd du är om den
    Redan Erik Carlsson rullade sina bilar ur leran på de afrikanska savannerna på sextiotalet och faktum är att Saab 96:orna rullas både fint och lätt (gissar att det handlar om en V4:a av signaturen att döma). Jag gjorde så här med min -66:a (detta var på åttiotalet innan de nått så hög kultstatus som nu): Skruva loss backspegeln på den sida du ska rulla upp den på, hitta lämplig grässlänt (ska luta lite mot bilen(ej ifrån ) hissa bilens ena sida så högt du kan med domkraft, lägg ut lite madrasser i grässlänten som den kan ligga på och anlita några vänner att rulla upp bilen på sidan. Säkra den där med spännband eller dylikt. Nu behöver du ingen ”gör det själv hall”. Skruva gärna ur batteriet först, rulla så tanklocket hamnar uppåt. min var en TT så jag behövde inte tänka på motorolja, kan inte garantera något vad avser en V4.a. Sedan behöver du färgskrapa, varmluftspistol. Skrapa loss det som sitter löst och skrapa kanterna av den massa som sitter kvar medans du värmer med varmluftspistolen. Borde ge en fräsch, lite kladdig yta. Beroende på hur noga du vill vara så kan du ju ta bort all massa men den som sitter brukar sitta bra. Själv behövde jag svetsa lite och det gick utmärkt när bilen låg på sidan. Därefter på med ”Hagmanit” underredsmassa där det saknas, går med pensel och spackel, den hårdnar efter ett tag. Hagmaniten är ju ett varumärke och jag har inte använt den sedan åttiotalet, kan inte lova att den finns kvar, du får kolla. När det är klart är det bara att rulla tillbaka bilen på hjulen igen. Du bör kolla plåten där massan har släppt, ofta släpper den för att det finns rost under.
    OM DU PÅ ALLVAR TÄNKER RULLA BILEN!!! Se till att tänka ordentligt på säkerheten, säkra av ordentligt med grova spännband och håll barn och obehöriga på säkert avstånd. Var extremt noga när du släpper ned den igen. Rätt genomfört funkar det bra, men är du osäker, låt bli!
    /H

    #89840

    v4_petter
    Deltagare

    Tack ANP624,
    visserligen inte den finaste V4 som jag äger men att rulla den vågar jag inte

    Någon sa nån gång till mig att använda avfettningsmedel och högtrycktvätt.. behövs inte detta för att rengöra ordentligt?
    kanske räcker det fint med skrapan och varmluftspistolen.

    Nu är det ju lite fuktigt och så ute.. hur viktigt är det att bilen är ordentligt torr innan man kletar på ny massa?

    #89841

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Bilen skall vara torr annars bygger du in fukten med massan.

    /B

    #89842

    v4_petter
    Deltagare

    Tack.
    Varmluftspistol verkar de inte ha på de gör det själv hallar jag nu varit i kontakt med.. duger en hårtork eller en ”luftblås”? eller finns det andra smarta verktyg?

    #89843

    Jonathan
    Deltagare

    Varmluftspistol kan du hitta för ett par hundra spänn på Clas Ohlson, Jula eller liknande… Kan ju va bra att ha om du ska bängla på med något annat nån gång.

    #89844

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Tänk också på att fukten oftast ”sätter sig” i plåtskarvar och liknande och är svårt att torka. Bäst är att låta bilen stå i avfuktat utrymme eller åtminsone i uppvärmt garage där fukten torkar. Att torka hela hela bottenplattan med varmluftspistol tar ett tag.

    Att rulla in i en gör det självhall, tvätta underredet och sedan lägga på massa samma dag är INTE bra enligt min mening i alla fall.

    Lycka till!

    /B

    #89845

    hakandurhem
    Deltagare

    Hej

    Jag skulle ha oljesprutat underredet med sågkedjeolja. Gör man det vår och höst, då rostar det aldrig.
    lika under skärmar, fjädersäten och dyligt…funkar kanon…
    och om det skulle råka finnas fukt på underredet så tränger oljan ut fukten. Men för miljöns skull ska du använda biologiskt nedbrytbar olja. oljespruta kan du göra upphissat med domkraft och kompressor med tektylspruta. enkelt och billigt. man bör inte spruta nyare bilar med kedjeolja, då kan befintligt rostskydd lösas upp.
    MVH/
    Håkan C

    #89846

    Dicst
    Deltagare

    Tänk nu på att det finns olika underredsmassor beroende på årsmodell, bitumen (tidiga) och plast (senare). Plasten tål INTE behandling av för varm värmepistol, eftersom PVC lätt kan fälla ut saltsyra, så där gäller bara mekanisk bearbetning.

    Tidigare tråd: Underredsmassa ny vs. gammal

    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…true#Post301045

    #89847

    v4_petter
    Deltagare

    Låter som att jag i vilket fall som helst borde gjort detta innan det nu blev höst o fuktigt då jag inte har nånstans att ställa bilen på tork.
    ingen som har en bra plats i sthlm för detta? =)

    annars hoppas jag det inte rostar alltför mycket på en vinter.. det börjar flagna undertill och vissa fläckar börjar kanske få lite rost..

    Tack Dicst för länken till tidigare tråd. och tack alla andra.
    Jag har en 73a, vet man vilken massa den årsmodellen hade? massan idag är hård, svart och flagar gärna i kanterna.

    Det verkar som om man vill behandla med olja av olika slag så behöver man göra det oftare. underredsmassa är kanske mera beständigt? isf tar jag nog det.

    Hagmans massa är det många som nämnt, är det någon som har något dåligt att säga om den? annars kör jag på den.

    #89848

    v4_petter
    Deltagare

    en fråga till. Hur går jag tillväga med ev smårost? Kan jag bara skrapa bort o sen dra på underredsmassa ovanpå?

    #89849

    gammsaaben
    Deltagare

    Det är inget jag rekommenderar, men lättast är om du lägger tunnflytande massa eller linolja på rosten, det ska tränga in och stoppa så det inte rostar mer än vad det redan gjort. Låt det torka och lägg tjockflytande massa ovanpå.

    Men det är naturligtiv bäst om du slipar bort rosten först. Det är rätt lättsamt med ”grovrengörare” från tex Claes Ohlsson. Finns för både rondell och borrmaskin.

    Parentes:
    För ett tag sen läste jag ett test av olika tunnflytande underredsbehandlingsmedel och Biltemas fick faktiskt riktigt bra betyg, andra plats om jag minns rätt. Trängde in bra och stoppade befintlig rost. Bäst var rå linolja, men det är lite besvärligt att hantera då trasor och dylikt med linolja på bör blötläggas då de annars kan självantända!

    #89850

    v4_petter
    Deltagare

    jag kör på det till våren när fukten är borta.
    grovrengöraren mot rost, biltemas tunnflytande och sist hagmansmassan.

    tack alla!

    #89851

    Dicst
    Deltagare

    Den massa du beskriver liknar mer plast. Bitumenmassan är seeeg och tuggummiliknande och krullar sig inte på samma sätt vid uppvärmning.

    Linoljetestet som gammsaben skriver om fanns med i Classic motor för typ året sedan.

    Blanda inte de olika rostskyddslösningarna med varann nu bara, utan håll dig till en linje/system. Att spruta linolja i en modern bil med vaxbehandling kan bli bara skit, eftersom dessa inte tål varann riktigt beroende på fabrikat. Fråga någon på en V.A.G-verkstad får du höra…
    I en gammal ”obehandlad” bil är nog som testet säger linolja bäst, eftersom det dricker in lättare mellan fogar och plåtar än ett tjockare ”tunnflytande” medel gör.

    #89852

    v4_petter
    Deltagare

    Då får jag leta upp ny plastmassa då. Men den går utmärkt att lägga på plastmassan efter linoljan då?

    Jag vill ha nåt som håller länge,, det som sitter på nu har ju suttit där i över 30år och inte mycket som rammlat. Oftare än så kan man ju göra det men bara inte varje år.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng