Uppnådda effekter!

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Uppnådda effekter!

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-12-02 16:54.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #452170

    Senapsburk
    Deltagare

    Hej!
    Min tanke med denna tråd är alltså att man skriver hur man trimmat/vad man har ändrat (ju mer detaljer desto mer roligare) och vilken effekt man uppnått. Nu har nog inte alla möjlighet eller orken till att bänka sin tvåtaktare, men i så fall så kan det ändå vara kul att veta hur pass stor skillnad man upplever jämfört med original.
    Stort som smått, alla förslag och ändringar är av intresse!

    Har eventuella planer på att trimma min tvåtaktare i framtiden. Men innan dess tänkte jag att det skulle vara oerhört intressant vad ni andra har åstadkommit med.

    Förvisso skulle det vara intressant att ha denna tråd på samtliga tvåtaktssidor men aja.

    Allt gott!

    #452219

    Lars Evertsson
    Deltagare

    Ja du bäste senapsburk. Jag är ingen hejare på tvåtaktarna, jag sysslar mestadels med fyrtaktsmotorer. Jag har förvisso ägt en trimmad 96´a motor som jag hade jäkligt kul med. Det här var på sent -60tal och jag hade köpt en väldigt bucklig 96á av en kille som körde en hel del tävlingar på isbanor. Motorn i bilen var så kallat vedbodtrimmad, det vill säga trimmad på hemmaplan med de verktyg man tyckte kunde duga för uppgiften. Den var portad ganska mycket, betydligt mer än vad man kunde göra på en sportmotor som hade sina oljekanaler i vägen där man ville porta lite mera, förklarade killen för mig. Toppen skulle vara planad och det var en större förgasare med en vidgad halsring. Jag måste säga att det var fart i bilen om man jämför med en standardbil och vilket ljud, ståpäls på hela kroppen, helt underbart. Jag lekte också en hel del på grusvägarna och på isbanorna under ett par års tid. Motorn nöp för mig en gång så jag renoverade det lilla som går att renovera på en sådan motor. Jag borrade motorn, rikt planade toppen och stoppade in en GT-axel med norska kolvar som tydligen var det bästa, då i alla fall. På den tiden var prylar ganska billiga så att även en arbetar grabb kunde köpa lite god saker. Efter min renovering blev det faktiskt ännu mer snurr och ljud i motorn. Min beskrivning över min enkla trimning är väl inget att fästa sig vid, men tråden är nu startad så nu önskar jag att de som är duktiga i ämnet kliver fram och berättar. Det är ett roligt ämne samt det är ju bilkultur av högsta grad och det ska vi hjälpas åt att berätta om.

    Var så goda, kör hårt
    Hälsningar
    Lasse Evertson.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.