Uppstart 96 1960

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Uppstart 96 1960

• Detta ämne är tomt.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Stefan
    Deltagare

Till slut kom dagen då det skulle provas att starta min 96:a 1960. Tyvärr nötte bara startmotorn runt och när jag kikade så såg jag ingen gnista på stiften. Jag har mätt tändspolens båda spolar och de verkar stämma bra med den resistans jag hittat på nätet för den tändspolen. Kan jag testa tändspolen på något enkelt sätt?

Tändkablarna har nog sett sina bästa dagar och behöver bytas, likaså fördelarlocket. Stiften kommer att bytas, kan man köra med Biltemas om man hittar motsvarande modell? Skulle vilja handla grejer i butik för att kunna testa snart.

Har inte bytt kondensatorn än men har en ny sådan. Vad händer om den är dålig? Har det någon betydelse i detta sammanhang?

Jag körde inte bränslepumpen utan kopplade bort den och hällde bränslet direkt i förgasaren genom att öppna och hälla i för att sedan skruva ihop igen. Bränslepumpens bortkoppling bör väl inte inverka något på tändsystemet? Tänkte att jag ställer frågan så det inte finns någon knasig koppling någonstans.

Var får man tag i tändkablar lättast? Såg att reservdelssidan endast hade kablar passande om man flyttat tändspolen till skärmen.

2mCarlsson
    Deltagare

Hej

Björnäs har tändkabel på metervara, han representerar en firma i Holland. Finns säkert fler firmor men jag är nöjd med det jag köpt där.
    http://www.bjorknassaabdelar.n.nu/nyadelar/motortvatakt
    Har du kollat brytarspetsarna? Fel avstånd blir inte bra. Biltemas tändstift vet jag inget om men SAABklubben har hemma.

Hälsningar
    Jane

Stefan
    Deltagare

Tack för svar och tips. Ska kolla brytarspetsarna igen lite mer noga.

Kan man testa tändspolen genom att koppla direkt mellan tändstift och tändspole och sedan dutta till jordningen från stiftet genom t.ex en startkabel klämd på stiftets gänga och sedan dutta mot jordpunkt? Borde fungera eller tänker jag fel?

Mats Jedmo
    Webbmaster

Nja det blir lite fel
    Om du kopplar en startkabel mellan chasdie /jord och till gängan på tändstiftet. Sedan en ifrån tändspolen till tändstiftet som du sade. Därefter en plus till tändspolen plus. Sedan en mellan chassie och tändspolens anslutning för bryrarspetsarna någon sekund, när du sedan tar bort ”beytarspets sladden” så ska det komma en gnista. Håll fingrarna i styr…….
    Om du vill testa styrkan i gnistan så tar du ett tändstift som fungerar men du kan avvara. Klipp av den böjda elektroden och testa med det. Klarar den inte av att gnistra med det stiftet så gnistrar inte ett riktigt stift i motorn heller pga kompressionen.

SAABoholic

96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    2mCarlsson
    Deltagare

Hej igen

Kondensatorn ska ”äta upp” gnistan som uppstår när brytarspetsarna går isär, om kodningen är dålig så uppstår en ljusbåge mellan kontaktytorna och strömmen bryts inte så snabbt i tändspolens lindning vilket ger sämre gnista. Så har jag fått lärt mig om kondingen. Kanske ide att byta den för säkerhets skull.

Bara ett tips I midsommarvärmen.

/Janne

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Stefan
    Deltagare

Tack Mats, inser att jag inte tänkte klart 😊 Nu förstår jag bättre hur kopplingen till tändspolen fungerar.

Tack också till Janne för förklaringen, känner igen den när jag läser den nu. Var ett tag sedan jag hörde hur det funkar.

Jag gillar inte att rusa och köpa saker innan jag har konstaterat om det behövs.

Stefan
    Deltagare

Mätte och testade igår. Slipade lätt brytarspetsarna så elektrisk kontakt erhölls. Testade tändspolen enligt ovan och fick bara till gnista en gång. Har nu skaffat en ny tändspole att testa.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.