Usafront 99:a

Forum Modellspecifika forum 90/99 Usafront 99:a

  • Detta ämne har 33 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2004-11-02 08:53 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11055
    Classe
    Deltagare

    Någon som vet vilka stl det är på lamporna till en usafront?
    Eller om det finns något annat bilmärke som kan passa ??

    //Classe :confused:

    #77788
    doppelmayer
    Deltagare

    Tror det är 5 3/4″ (135mm) finns på biltema för 159:-/st. om du inte tycker om den affären så finns det nog på mekonomen. Annars så passar BMW lyktor typ gamla 3-serien storleksmässigt. Men hur det är med kontakterna det vet jag ej.

    #77789
    Classe
    Deltagare

    Okey, man tackar och bockar !

    //Classe

    #77790
    anders dahl
    Deltagare

    BMW strålkastarna funkar INTE, de är alldeles för djupa!

    #77791
    Classe
    Deltagare

    Hej igen !
    Du har möjligtvis inget art nr till dessa som fanns på Biltema ?? Har letat men inte hittat några !!

    //Classe

    #77792
    anders dahl
    Deltagare

    De finns längst ner till höger på sidan 125 i katalogen under texten ”Universal” Artikelnummer 76-008 159:-

    #77793
    Classe
    Deltagare

    Okey, jag har hittat dom, fast det var väl H1 blir inte det svårt att få till hel & halvljus då?
    Men jag tror att det löst sig ändå just nu, polaren har en stor jävla Impala och hade extra insatser till den. Ska kolla på Måndag om dom passar.. Dom var iallafall 5 3/4 sa han !!
    Men tack för hjälpen ändå !!

    //Classe

    #77794
    anders dahl
    Deltagare

    Nej det är inte H1, jag använder dessa strålkastare till min 99:a!

    #77795
    anonymous
    Deltagare

    Kul att det ordnat sig med USA-fronten för dig, Classe! Och detta utan att jag var tvungen att släppa till min…

    Vilket fall passar jänkeinsatserna utmärkt (eftersom det var precis sådana GE-prylar som SAAB-folket konstruerade fronten för). Du behöver två insatser med två anslutningsstift och två insatser med tre stift. Vilken som gör vad faller sig säkert som självklart…

    Men förvänta dig inget större ljusutbyte med Sealed Beam-insatserna. Bättre då att satsa på de europeiska 5 3/4″ utbytesinsatser som finns (Bosch/Hella/Marchall) med H4-lampa. Eftersom de är av god kvalité och tillverkade helt i stål kan man förlusta sig med att montera 90/100W-lampor. Förutom färgtemperaturen blir det då nästan xenon-klass på helljuset! Hellas variant erbjuder dessutom parkeringsljus direkt i insatsen, om man nu är böjd åt det hållet…

    #77798
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!!

    Absolut enklaste sättet är att göra som ovanstående skriver! Med en H4-insats ytterst är det bara att använda originalklossarna för anslutning! Dom inre med H1-lampa kopplas som vanliga extraljus!

    Man kan visserligen använda 80/100 eller 90/130-wattare, men min erfarenhet är att kontaktstyckena sotar och smälter p.g.a den höga strömstyrkan.

    Något som ger större ljusbild framför bilen, är att ha en ren halvljusinsats ytterst och en helljusinsats innerst! Inkopplingen kräver då en del tanke arbete, men ger fördelen att man har både halv och helljus inkopplat på samma gång (vid helljus)

    #77799
    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Har man original pottorna så är detta fördraget, (fick byta en kabelsko har jag för mig)helljuset är skarvat ut ur hel/halv ljus kontakten, behövs inget relä fast detta kanske är att rekomendera på en bil man skall ha som bruksbil, jag som använder min när det oftast är ljust ute så går det bra ändå.
    På original pottorna så passar H4 kontakten i bilen direkt på.

    #77800
    anonymous
    Deltagare

    …eller så skaffar man fyra insatser med H4, och kopplar dessa så att man får dubbla halvljus. Inte lagligt kanske – men man får bra halvljus!

    Bländningsrisken torde inte vara större än med Mercedes dubbelhalvljus.

    Jag undrar dock hur många olika typer av USA-fronter det finns, eftersom jag inte riktigt känner igen mig i beskrivningarna ovan om lamptyp och inkoppling. Min erfarenhet säger att det ”bara” är att koppla in befintligt kontaktstycke i USA-pottan som därifrån fördelar strömmen. Halvjuset (yttre lamporna – H4) är alltid tänt och helljuset (inre lamporna – H4) tänds upp i samband med att de yttre byter till helljusbild när man drar i blinkersspaken. Jag kan inte minnnas att man var tvungen att modifiera eldragningen, alls…

    Sotade och/eller smälta kontakter beror främst på orena anslutningar. Nog pallar ett flatstift för 10 A, alltid…

    Tips kring användning av starkare (s k Rallye-) lampor: Montera med omdömme (alltså inte i t ex Audi:s ellipsoidinsatser av plast – de smälter), se till att ha grova kablar för att minska spänningsförluster (på kvalitetsbilar räcker oftast original), ta inte på glaset till lampan (fettet förgasas och mattar reflektorn), montera endast märkeslampor (omvandlar mer ström till ljus = mindre värmeutveckling) och ha i åtanke att det jämförelsevis varmare lyktglaset lättare repas och får stenskottsskador.

    #77801
    anders dahl
    Deltagare

    Du har helt rätt martin, man använder sig av 4st H4 5 3/4″strålkastare och kopplar in dem med de befintliga kontaktstyckena i strålkastarvaggorna. De inre saknar stift för halvljus och det finns ingen som helst anledning att bygga om någonting. Det är likadant på nya och gamla modellen.

    Varför börja bygga om och använda H1:or?????

    #77802
    Lollo
    Deltagare

    Det satt H1 i mina när jag köpte dem, det borde också vara bättre ljus i dem då avsedda för helljus.

    #77803
    Martin
    Deltagare

    Håller nog med Lollo.
    Jag har inte gjort jämförande ”vetenskapliga” tester, men eftersom H1 är optimerade för en typ av ljusflöde och H4 borde vara en kompromiss mellan hel och halvljus bör H1 vara optimala för helljus.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng