Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Utväxlingar 99-1976
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2019-10-02 13:11 av .
- FörfattareInlägg
- 23 september, 2019 kl. 13:37 #463251
90000
DeltagareHej alla Saabvänner!
Jag har en 99 EMS-1976 som jag tycker är för lågt växlad. Är inte helt tillfreds med att det ska varva nästan 3500 rpm i 100 km/h.
Jag undrar därför om det finns drev för att ändra utväxlingen i primären?
Om inte så vilken växellåda med kedjeprimär är lättast att byta till utan att ändra fästen, drivaxlar eller annat?Numret på växellådan som sitter i bilen nu är 711952 om det är till någon hjälp för den som vet?
Jag skulle vilja hamna någonstans kring 3000 rpm i 100 km/h. Vad bör jag i så fall leta för grejor?Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning Roger Karlsson25 september, 2019 kl. 20:46 #463387Saab_ahed
DeltagareHejsan,
Jag har inte sett olika utväxling till kugghjulsprimär, men det kanske finns. Ngn mer erfaren här på forumet?
Kedjeprimär har ju varianter för olika utväxling till både 4-, och 5-växlade.Jag hittade en tabell med 900og’s växellådors utväxling från årsmodell 1981 och framåt, här; http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
4-växlad låda verkar finnas med högsta totala utväxling som 1:3,26 men finns tydligen bara under en årsmodell. 1:3,3 är vanligare, och säkert lättare att hitta.
Om man räknar såhär (vilket jag tror är rätt), skulle en total utväxling på 1:3,3 ge dig en hastighet på 102 km/h vid 3000 rpm motorvarvtal, med angiven däckstorlek.
3000 rpm x (1/3,3) x 1,874 m x 60 / 1000 = 102,2 km/h
3000 är motorvarvtal
(1/3,3) är totalt utväxlingsförhållande
1,874 är omkrets för R15 185 65 däck, enligt http://www.dackhjalp.se/dackomvandlare/
60 är faktor för omvandling från meter/minut till meter/timme, i denna ekvation
1000 är faktor (eller nämnare, eftersom division kanske?) för omvandling från meter/timme till kilometer/timme, i denna ekvation.Växellådor med utväxling enligt ovan har nummer;
GM34506
GM34508
och förekommer på 900 og under årsmodeller;
1984 900 GL
1985 900GL
1986 900GL
1987 900c
1988 900cVänligen beakta att infon är från angivna källor, och det behöver ju inte vara helt exakt säkert… men troligtvis en bra början på din sökning 🙂
25 september, 2019 kl. 21:13 #463391Jan Malmetun
DeltagareTitta på Saab Gearbox parts Facebook.
Jörgen Eriksson kan ge svar!
Mvh Jan25 september, 2019 kl. 22:04 #463393saabaero
DeltagareEnligt en tabell ur verkstadshandboken har primärväxeln 1:1 på dessa med kuggprimär
Hastigheten är ca 30kmh@1000rpm (varierar lite beroende på däckdim)Vill man byta utväxling är nog byte till låda med kedjeprimär det enklaste då har man ju plötsligt en uppsjö av varianter att välja mellan.
Det finns ju 5 olika org primärväxlar + några eftermarknads (8,5 och 9) och dessutom 2 oilka slutväxlar.
Att byta primärväxel på en lös låda är tämligen enkelt så det finns ingen anledning att leta exakt rätt lådnummer.
Just den 4 vxl med slutsiffra 08 har fler fördelar än bara den högre slutväxeln- Det här svaret redigerades för 2 år, 9 månader sedan av .
2 oktober, 2019 kl. 13:11 #46362990000
DeltagareTack för alla svar!
Jag ska nog hålla utkik efter lådorna som du nämner Saab_ahed.
Även om jag nog inte kommer kuska på långvägen i någon större utsträckning så känns det som en god uppgradering.
Tycker det är sanslöst låg utväxling standard måste jag säga.Med vänlig hälsning Roger
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.