Utväxlingen ltt vs 2.1l

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Utväxlingen ltt vs 2.1l

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Utväxlingen ltt vs 2.1l

  • Författare
    Inlägg
    • juli 3, 2013 at 18:10 #26232

      Hallo alla saabrävar.

      Har en undran angående utväxlingen på min ltt vs en 2.1 sug låda jag har.

      Mär jag dragit bilen på 3an upp till 5500 och lägger i 4an då är skillnaden föt stor för att jag ska gilla den på banan. Är lådan från en 2.1 tätare mellan 3@ och 4@?

      Hir får jag bilen mer tätväxlad. Ya från en t8?

      Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

        juli 3, 2013 at 18:55 #196029

        @fataren wrote:

        Hallo alla saabrävar.

        Har en undran angående utväxlingen på min ltt vs en 2.1 sug låda jag har.

        Mär jag dragit bilen på 3an upp till 5500 och lägger i 4an då är skillnaden föt stor för att jag ska gilla den på banan. Är lådan från en 2.1 tätare mellan 3@ och 4@?

        Hir får jag bilen mer tätväxlad. Ya från en t8?

        Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

        Förutsatt att allt är original har du sexans primär på din LTT. Samma sak gäller med lådorna från 2.1. Vill du ha mer varv får du la satsa på en femmans primär, men om du tycker att den inte orkar dra ordentligt med sexans kanske det är motornspecen du ska se över istället. Själv har jag alldeles just bytt till sjuans primär på min LTT för att kunna dra längre på alla växlar och få lägre marschfartsvarv. Har ALDRIG saknat dragvillighet och ett byte uppåt kändes bara rätt. Du lär inte få så hög toppfart dock. 🙂

          juli 4, 2013 at 08:13 #196030

          Primär och slutväxel gör den största skillnaden överlag, men det finns även skillnader på drevsatserna.

          Kolla vilka växellådsnummer som du har på dina lådor och kolla i tabellen här http://900aero.com/main/tech_main_tranny.htm

            juli 4, 2013 at 09:27 #196031

            Är det verkligen någon skillnad på drevsatserna ?
            Om man granska siffrorna noga hittar man flera konstigheter som kan misstänkas vara felskrivningar/feltryck.
            Det är väl tävlingsdrevsatserna som har tätare stegning med lång 1:a ?

            Generellt ger ett lägre utväxlingsförhållande en tätare stegning.
            För bankörning ska man alltså i praktiken välja en utväxling där man kan varva ur på högsta växeln på den aktuella banan för att kunna utnyttja stegningen maximalt. För vardagskörning vill man knappast ha en sån utväxling och man nog inte heller ha en långt 1:a.
            Med en skapligt vridstark turbomotor blir behovet av tät stegning mindre.

            Jag åker nu med 4vxl, 7:ans primär, 9,33 slutväxel och 19T turbo
            Helt klart är det en nackdel till vardags och på banan med en långstegad låda och större turbo. Fördelen är låga varv på landsvägen, skaplig hållbarhet och bra tryck på högre varv.
            Tror att det blir 6:ans primär vid nästa storservice 🙂

              juli 4, 2013 at 16:31 #196032

              Ja tänkte lite på att den ska få jobba på över 3000 varv för att spara på lådan då man kör på banan. Får nog samla på mig mer prylar innan jag har en låda som är perfekt. Dovk dugen på en fyrpetat sak.

              Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

                juli 5, 2013 at 10:55 #196043

                På dom banor jag kört brukar 2:an och 3:an räcka och önskat varvtal brukar man kunna styra med spaken.

                  juli 5, 2013 at 11:08 #196044

                  ok, jag har ju faktiskt inte kört på bana än så jag bara tror och undrar en massa i onödan kanske 🙂 nåväl en dag på banan lär ju lära mig en hel del, nya bromsar och ny bromsvätska, avo dämpare och kortade fjädrar fram. det får bli en början.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.