Utväxlingen ltt vs 2.1l
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Utväxlingen ltt vs 2.1l
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Utväxlingen ltt vs 2.1l
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-05 11:08 av fataren.
-
FörfattareInlägg
-
Hallo alla saabrävar.
Har en undran angående utväxlingen på min ltt vs en 2.1 sug låda jag har.
Mär jag dragit bilen på 3an upp till 5500 och lägger i 4an då är skillnaden föt stor för att jag ska gilla den på banan. Är lådan från en 2.1 tätare mellan 3@ och 4@?
Hir får jag bilen mer tätväxlad. Ya från en t8?
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
@fataren wrote:
Hallo alla saabrävar.
Har en undran angående utväxlingen på min ltt vs en 2.1 sug låda jag har.
Mär jag dragit bilen på 3an upp till 5500 och lägger i 4an då är skillnaden föt stor för att jag ska gilla den på banan. Är lådan från en 2.1 tätare mellan 3@ och 4@?
Hir får jag bilen mer tätväxlad. Ya från en t8?
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Förutsatt att allt är original har du sexans primär på din LTT. Samma sak gäller med lådorna från 2.1. Vill du ha mer varv får du la satsa på en femmans primär, men om du tycker att den inte orkar dra ordentligt med sexans kanske det är motornspecen du ska se över istället. Själv har jag alldeles just bytt till sjuans primär på min LTT för att kunna dra längre på alla växlar och få lägre marschfartsvarv. Har ALDRIG saknat dragvillighet och ett byte uppåt kändes bara rätt. Du lär inte få så hög toppfart dock. 🙂
Primär och slutväxel gör den största skillnaden överlag, men det finns även skillnader på drevsatserna.
Kolla vilka växellådsnummer som du har på dina lådor och kolla i tabellen här http://900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Är det verkligen någon skillnad på drevsatserna ?
Om man granska siffrorna noga hittar man flera konstigheter som kan misstänkas vara felskrivningar/feltryck.
Det är väl tävlingsdrevsatserna som har tätare stegning med lång 1:a ?Generellt ger ett lägre utväxlingsförhållande en tätare stegning.
För bankörning ska man alltså i praktiken välja en utväxling där man kan varva ur på högsta växeln på den aktuella banan för att kunna utnyttja stegningen maximalt. För vardagskörning vill man knappast ha en sån utväxling och man nog inte heller ha en långt 1:a.
Med en skapligt vridstark turbomotor blir behovet av tät stegning mindre.Jag åker nu med 4vxl, 7:ans primär, 9,33 slutväxel och 19T turbo
Helt klart är det en nackdel till vardags och på banan med en långstegad låda och större turbo. Fördelen är låga varv på landsvägen, skaplig hållbarhet och bra tryck på högre varv.
Tror att det blir 6:ans primär vid nästa storservice 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.