Utväxlingen ltt vs 2.1l

Forum Modellspecifika forum OG900 Utväxlingen ltt vs 2.1l

  • Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-05 11:08 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26232
    fataren
    Deltagare

    Hallo alla saabrävar.

    Har en undran angående utväxlingen på min ltt vs en 2.1 sug låda jag har.

    Mär jag dragit bilen på 3an upp till 5500 och lägger i 4an då är skillnaden föt stor för att jag ska gilla den på banan. Är lådan från en 2.1 tätare mellan 3@ och 4@?

    Hir får jag bilen mer tätväxlad. Ya från en t8?

    Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

    #196029
    esak
    Deltagare

    @fataren wrote:

    Hallo alla saabrävar.

    Har en undran angående utväxlingen på min ltt vs en 2.1 sug låda jag har.

    Mär jag dragit bilen på 3an upp till 5500 och lägger i 4an då är skillnaden föt stor för att jag ska gilla den på banan. Är lådan från en 2.1 tätare mellan 3@ och 4@?

    Hir får jag bilen mer tätväxlad. Ya från en t8?

    Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

    Förutsatt att allt är original har du sexans primär på din LTT. Samma sak gäller med lådorna från 2.1. Vill du ha mer varv får du la satsa på en femmans primär, men om du tycker att den inte orkar dra ordentligt med sexans kanske det är motornspecen du ska se över istället. Själv har jag alldeles just bytt till sjuans primär på min LTT för att kunna dra längre på alla växlar och få lägre marschfartsvarv. Har ALDRIG saknat dragvillighet och ett byte uppåt kändes bara rätt. Du lär inte få så hög toppfart dock. 🙂

    #196030
    joh900
    Deltagare

    Primär och slutväxel gör den största skillnaden överlag, men det finns även skillnader på drevsatserna.

    Kolla vilka växellådsnummer som du har på dina lådor och kolla i tabellen här http://900aero.com/main/tech_main_tranny.htm

    #196031
    saabaero
    Deltagare

    Är det verkligen någon skillnad på drevsatserna ?
    Om man granska siffrorna noga hittar man flera konstigheter som kan misstänkas vara felskrivningar/feltryck.
    Det är väl tävlingsdrevsatserna som har tätare stegning med lång 1:a ?

    Generellt ger ett lägre utväxlingsförhållande en tätare stegning.
    För bankörning ska man alltså i praktiken välja en utväxling där man kan varva ur på högsta växeln på den aktuella banan för att kunna utnyttja stegningen maximalt. För vardagskörning vill man knappast ha en sån utväxling och man nog inte heller ha en långt 1:a.
    Med en skapligt vridstark turbomotor blir behovet av tät stegning mindre.

    Jag åker nu med 4vxl, 7:ans primär, 9,33 slutväxel och 19T turbo
    Helt klart är det en nackdel till vardags och på banan med en långstegad låda och större turbo. Fördelen är låga varv på landsvägen, skaplig hållbarhet och bra tryck på högre varv.
    Tror att det blir 6:ans primär vid nästa storservice 🙂

    #196032
    fataren
    Deltagare

    Ja tänkte lite på att den ska få jobba på över 3000 varv för att spara på lådan då man kör på banan. Får nog samla på mig mer prylar innan jag har en låda som är perfekt. Dovk dugen på en fyrpetat sak.

    Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

    #196043
    saabaero
    Deltagare

    På dom banor jag kört brukar 2:an och 3:an räcka och önskat varvtal brukar man kunna styra med spaken.

    #196044
    fataren
    Deltagare

    ok, jag har ju faktiskt inte kört på bana än så jag bara tror och undrar en massa i onödan kanske 🙂 nåväl en dag på banan lär ju lära mig en hel del, nya bromsar och ny bromsvätska, avo dämpare och kortade fjädrar fram. det får bli en början.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng