V4, 115mil & en dag.
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4, 115mil & en dag.
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4, 115mil & en dag.
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-21 21:29 av Dajje.
-
FörfattareInlägg
-
Hejsan!
För några veckor sedan köpte jag en 96 V4-69. Snyggaste årsmodellen av V4:an med nya fronten. Runda kromade mätare osv..
Den var riktigt billig och ganska hyffsad i skicket. Lite rost i bak och välventilerad förardörr. 😀 Sen polerades bilen upp lite och blev ganska okej.Jag fick en lite småtokig idé senare. Varför inte köra upp den till Arjeplog, där jag studerar? Jag flög hem till Laxå och tittade över bilen och bytta olja och filter med mera. Monterade på ett gammalt takräcke, packade väskan och började köra norrut vid halv 10 på lördagsmorgonen. Om 115 mil skulle jag vara framme.
Någonstans i Sverige, kommer inte ihåg vart, stannade vi på en mack. Strax efter kom en liten blå kamrat och parkerade lite längre bort. 🙂
På en bensinstation strax söder om Umeå.
I Skellefteå blev det stopp. Bilen hade börjat gå ryckigt och jag trodde det var nåt skit i bränslefiltret eller något. Bytte till ett nytt och bilen gick bra igen. :jobbar: Några mil senare gick den ryckigt igen. Den gick hyffsat bra i ca 80 & ca 115 km/h. Fattade inte vad det kunde vara och ville inte stanna heller. Mitt ute i ingenstans och det var kolsvart ute. Det var ”bara” drygt 20 mil kvar och det var midnatt. Jag gav järnet och körde den sista sträckan i ca 115 km/h.
Mötte 3 bilar mellan Skellefteå och Arjeplog tror jag. Däremot fanns det gott om små vita harar som inte var rädda om livet. De for som projektiler över vägen och kunde vända direkt efter de passerat. Var nära att klippa några stycken. :crazy:
Jag kom fram till Arjeplog strax före 2 på natten till söndagen. Nu hade jag kört 115 mil själv på en dag. Första premiärturen efter körkortet var tisdagen innan. 🙂
Bilen hade dragit ca 95-98 liter på 115 mil. Alltså ca 0,84 liter/mil. Riktigt bra med tanke på att stora delar av resan gick i över 110 km/h.Nu idag ville bilen inte starta. Bateriet var nästan slut och det var ganska dåligt också, så jag gick till OKQ8 och köpte mig ett nytt. Gick med ett fullt bilbatteri ändå från macken, vilken är ca 1,5-2 km kanske. Var helt slut i armarna. :tired:
Testade igen och det gick några varv, sen dog den. Bytte till nya stift och testade igen. Helt dött… 😥
Det visade sig att det inte fanns någon gnista så det blev till att kolla i fördelaren. Brytarna öppnade sig aldrig…kan ju ha varit felet. :/
Ställde dem enligt ögonmått och vips så startade den och gick som aldrig förr. 😀Så nu kommer det att bli mycket V4-åkande tills det är dags att göra samma procedur fast söderut i början av juni. Känns ju skönt att veta att man har samma resa framför sig. Känner mig formad efter stolarna i bilen. Det fanns inte ens radio i bilen så det blev lite träligt. Ägaren innan var döv så han hade kanske inte så stor nytta av en. 😉
Men, men… i det stora hela var det bara spännande att åka så långt i en gammelsaab.
MVH
DavidBusigt som tusan och med en anda helt i min egen stil :applause:
men varför åka utan musik? En cd-radio hittar du ju för under tusenlappen på rusta eller ÖB. Skitkvalite javist men vad som helst istället för att åka utan. Annars så funkar ju en mp-3 spelare för några hundringar oxå, helt simpelt nerstoppad i fickan.Härlig berättelse dajje ett saabkapitel att berätta för sina barn.
Glömde bort du skulle upp annars hade vi gärna kunnat stämma upp nån miniträff, men det går ju fler tåg! 🙂Skönt du kom upp.
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)Skönt att du kom fram. Det är alltid roligt med historier när man åkt långt i en gammal saab.
Jag gjorde så att jag hade med mig min mp3 och lyssnade på den när jag åkte tvåtaktare från sthlm. Men jag hörde inte så mycket av den för förrardörren gin inte att stänga…
Riktigt roligt att du körde upp den!maj 4, 2008 at 21:56 #121131Lär ju ha vatt en härlig upplevelse o köra 115mil i en v4:D.
verkeligen gött att du kom fram:)
maj 5, 2008 at 15:01 #121162Låter som en rolig tur förutom strulet på slutet.Om brytarna inte håller inställt mått så kolla så nockarna i fördelaren inte är torra de ska ha LITE fett för att förhindra att brytarnas bakelit slits ner!Det är ett specieltfett för fördelare.
Hej!
Trevlig berättelse, jag gjorde en liknande resa i september ifjol. Hade varit på älgjakt i Skellefteå och istället för att flyga hem tog jag bussen till Sundsvall och köpte en Saab 95, -78 som jag körde hem till Skåne med extramotor, 4 vinterdäck och en stor bag i skuffen. I Stockholm hämtade jag Emul och ytterligare 5 fälgar och en stor bag.
Mellanlandning över natten i Linköping innan sista biten hem.Jag hade dock tur och fick inget strul med bilen. På 100 mil fick jag tanka 2 ggr.
Kroppen var som du beskrev formad efter stolen när man kom fram 🙂
Det finns kanske fler som gjort nåt liknande?Mvh
Christer
CCH
maj 6, 2008 at 07:25 #121187Bravo! Skönt att höra att det går alltså. Själv funderar jag på att ta V4:an till Rügen i sommar men är lite nervös för hur det ska gå…
96 V4 -69
maj 6, 2008 at 07:41 #121188Alltid kul att läsa om medlemmar som använder sina bilar. Att ta sin gamla Saab på långtur tycker jag inte man skall vara rädd för. Det gick alldeles utmärkt att åka 2-takt och V4 till kontinenten på 60-talet.
Tror nog dessutom att många av våra bilar är i minst lika bra skick idag som då. Vägarna är i alla fall bättre.Själv har jag åkt 95 V4 -67 på Saabträffar till England, Finland, Belgien och Danmark.
Det enda jag tvingats göra är en kopplingsjustering och fläktremsbyte.
Självklart förbereds turen med en grundlig service och rundsmörjning
I ärlighetens namn skall dock tilläggas att det funnits extra vattenpump, generator och bensinpump i packningen… Reservdelstillgången är ju inte så god längs vägen längre.Kul att det är flera som har gjort långturer med gammelsaabar. Ni som inte har gjort det än, tveka inte… det är skoj, oavsett om man får lite problem eller ej. Kanske inte är kul för stunden, men efteråt. 😀
Bifogar en till bild tagen på berget Galtispouda strax utanför Arjeplog där jag gör en otroligt snygg pose på taket… 🙂
Jag håller med dajje, körde ner kalles 95a (den heter också cut 😀 ) och senast för några veckor sedan tog jag 96an men kom bara till stockholm! 😉 kul i efterhand är det, men köra v4 utan värme var ingen höjdare 🙂
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)Lustgasen wrote:Jag håller med dajje, körde ner kalles 95a (den heter också cut 😀 ) och senast för några veckor sedan tog jag 96an men kom bara till stockholm! 😉 kul i efterhand är det, men köra v4 utan värme var ingen höjdare 🙂Men du får skylla dig själv att du inte satte på värmen i bilen… :duck:
Vajern hade gått av i motorrummet och man var tvungen att byta mellan kallt och varmt i motorrommet. Det hittade inte Anton. 😉 Inte lätt när man aldrig har mekat v4a tidigare. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.