V4 från Granada

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 V4 från Granada

  • Detta ämne har 27 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-22 22:19 av .
Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #202887

    Det där dieselryktet dök upp när jag läste om Essex V6: ”Unusually, the Essex V6 was designed so that the same block could serve in both diesel (compression ignition) and petrol applications, although the diesel version never reached production. Traces of its diesel design lie in the very heavy construction using Heron cylinder heads and the necessity for dished pistons to decrease compression for the petrol engine…”

    Lustigt hur både essex- och colognemotorerna tycks ha utvecklats från V4 till V6 på liknande sätt.
    Hmm…. Attans, nu kommer jag fantisera om en tvåliters essex diesel-V4 i Spökplumpen… Således hög tid att gå ner till badrumsbygget och slå mig på tummen med hammaren eller karva i knogarna med tigersågen så jag får bort dessa störande tankar! :ID Hmmm, jag hade chansen att köpa en Deutz lyftkyld V-twindiesel för många år sedan… Ska det vara ett alternativt ”V” i 96:an ska det vara tyskt!

    #202888

    Men oj, nu läser jag om tyska V4:n och hittar då detta: ”The V4 was later expanded into the Ford Cologne V6 engine that was used in the Ford Capri, Ford Taunus, Ford Cortina, Ford Consul, Ford Granada, Ford Sierra, Ford Scorpio, Ford Ranger, Ford Explorer and many other cars. The V4 engine was (and still is) also used in industrial applications: pumps, electrical generators, and in agricultural machinery and snowcats.

    Förvirrande… 😕

    #202917
    stefan
    Deltagare

    Det sista kan man då ta med en nypa salt………..visst finns det enstaka industrimotorer kvar i drift men de är nog inte fler än fina jubileums 96or……
    Var för några år sedan i kontakt med Ford i USA och träffade rätt direkt och mailade lite med en mycket trevlig karl som skickade nå reservdelskataloger och annat men de hade inte så mycket som en skruv i lager till dem längre. Allt kom från Tyskland dessutom så var det utgånget här så utgick det även där.

    #202921
    Janne Hagnell
    Moderator

    Eller varför inte en vattenkyld boxer från Alfasud eller Alfa 33-145-146? :race

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #202929

    @Janne: Boxer ÄR trevligt, och vill man bygga bränslesnålt kan en tvåcylindrig boxer vara den perfekta kompromissen mellan vibrationer och maximal cylindervolym/minimal kylande yta. Jag har faktiskt övervägt att försöka få tag på en Citroën 2CV-motor att montera fartvindskyld i 96:an men insett att det finns smartare motorval. Alfa-boxer är trevligt men Subaru känns mer ”up-to-date”.

    ON topic: I tonåren åkte jag Iller, en liten men blytung banddriven terrängtruck ( i brist på bättre beskrivning) när jag pryade/praoade hos Vattenfall. Frambyggd hytt, litet lastflak och motorkåpa precis bakom hytten som påstods innehålla drivlina från Saab 96 V4. Minns att illern lät som en saabgurka men har inget minne av motorn. V4 tror jag absolut på, men om det sedan var den egelska eller ”vår” tyska vågar jag inte svara på. Inte heller vad för slags transmission den lilla bandvagnen hade. Hjulen var i skottkärrestorlek och toppfarten 50-60, vilket inte helt emotsäger en växellåda från Saab 96. Styrde gjorde man genom att bromsa banden separat med två spakar.

    Den senare av försvarets bandvagnar, den icke-volvobaserade hägglundaren med frambyggd hytt, har jag för mig innehåller Ford V6 och då antar jag det är den tyska varianten.

    Det finns förstås fler V4:or i världen. Ryssarna hade t.ex. en liten luftkyld sak i ZAZ/Zaporozhets.
    http://en.wikipedia.org/wiki/MeMZ_965
    …including a magnesium alloy engine block, accessories mounted high (to assist in case of crossing rivers), and a rear-mounted oil cooler.
    Låter ju riktigt trevligt tänkt, men frågan är hur det var med hållbarheten. Det finns gott om elaka skämt om Zaz-bilarna och den 965:a jag ägde själv
    för några år sedan hade jag fått till skänks utan motor. Bilen var egentligen i anmärkningsvärt bra skick för att vara från 1967 och det kan man kanske
    tacka den förmodat usla motorn för eftersom bilen bara hade körts några få år innan den ställdes undan. I Baltikum ska tillgången på Zaz-bilar och motorer
    än så länge vara hyfsat god och man får en komplett bil för småpengar om man orkar göra sig det besväret.

    Ljudet från den lilla ryssen är mer gurglande än hos våra vinklar. Cylindervinkeln är 90 grader och jag antar att den i högre grad än Ford V4 med sina 60 grader liknar en itukapad V8 med motstående cylindrars vevstakar på samma vevtapp. Ser det inte ut att vara ganska liten offset mellan cylinderbankerna?
    https://www.youtube.com/watch?v=qMFe50E_Jr4

    Buskörning (eller är det typisk rysk vardag?)
    https://www.youtube.com/watch?v=6k5KZAZDXQk

    Fler V4…. Jo, en kompis har en amerikansk luftkyld fyrtakts V4 med låg kompression, låg effekt och i ungefär samma storlek som Ford V4. Minns i skrivande stund inte vad maskinen heter. Sedan är väl V4 en populär konfiguration på utombords båtmotorer? Några MC med dubbla vevaxlar till något slags pseudo-V4 har jag också sett.

    #202930

    Nä, ryssmotorn har fyra separata vevtappar på samma sätt som Ford V4. Eller vänta lite, är ryssen precis tvärt om? I Ford V4 är de parallellgående kolvparen diagonalt orienterade men ryssmotorn verkar ha samma 90 grader i veven som V-vinkeln och tänker jag rätt då bildar främre och bakre V-paret var sitt parallellpar.
    Motorn har balansaxel men eftersom kolvarna rör sig annorlunda än i Ford V4 ser balansaxeln också annorlunda ut.
    Här skymtar en massa motordelar förbi: https://www.youtube.com/watch?v=Cu0gMBvW7Q0

    #202931
    Janne Hagnell
    Moderator

    Frågan är ju också hur uptodate man vill vara. Själv tycker jag poängen med gamla päronhalvor är att man slipper all modernt elektronikkrafs som stannar och vräker ur sig en felkod om man råkar titta snett på den…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #200041

    @Janne Hagnell wrote:

    Frågan är ju också hur uptodate man vill vara. Själv tycker jag poängen med gamla päronhalvor är att man slipper all modernt elektronikkrafs som stannar och vräker ur sig en felkod om man råkar titta snett på den…

    Word! :CH

    Det där tänder jag på och kör OT några varv till:
    Min personliga nödsituationsstatistik talar sitt tydliga språk. Jag bor precis intill en trafikerad väg med strategiskt problemuppsamlande grusplan utanför huset. En 15 årig vanlig volvo (alltså något jag kallar modern bil medan de flesta säger gammalt skrot) stannade till utanför i somras. Motorn hade dött. Motorn snurrade på starten, gnistor gnistade, bränsletryck till spridarna, tickande/surrande ljud från spridarna och inte det typiska ”lätta” snurret efter att kamremmen gått av. Efter en stunds kliande i skallen fick jag helt enkelt ge upp. Det är svårt att veta vad diverse elektronikboxar och sensorer fattar för beslut när något uppfattas som utanför specifikationerna. Det blir ofta så här när jag försöker hjälpa till med elektroniska bilar… -Och jag kallar mig ändå elektronikingenjör.

    Gamla tiders bilar fixar man däremot med ståltråd, tuggummi m.m. Glidklossen av plast till Spökplumpens brytarspetsar fick för sig att smälta. -Ersattes av en bit masonit klippt ur innergolvet. Höll alla sex milen hem och mer därtill. Gasvajern gick av i min lilla svansmotorfiat för länge sedan. -Fixades genom att öppna mittkonsolen, dra ut vajerresterna, linda kring handen och gasa sig hemåt med högern. En annan fiat jag hade skar ihop i vevstakslager men i stället för skrotning körde jag ytterligare 4000 mil efter att ha dragit ut den havererade kolven/staken samt ”brorsan” (för balansens skull). En elektronikstyrd motor skulle förmodligen vägra starta när signalerna blir fel. Exfruns lilla moderna Renault fick hicka i den elektroniska gaspedalen och det var knappt att ens märkesverkstan lyckades hitta felet. Motorn gick i ”felsäkert läge” och ströp farten till ca 50 km/h, utan att förklara varför. En kompis med smak och kunskaper för engelska bilar tog på sig att renovera en relativt modern jaguarmotor. -Köpte hem en massa delar och en reservmotor, rev isär och skulle byta vevaxellager. Men tjohej, i stället för lager i standardstorlekar var det något system med elektronisk uppmätning av lagerspelen som krävde specialutrustning… Inte ens reservdelshandlarna kunde kringgå systemet och sälja lagerskålar i rätt storlekar…

    Det ÄR supercoolt med multifuelreglerande insprutningar, variabla kamaxeltider, knackningssensorer, kamaxellösa framtidsmotorer med hydrauliska ventillyftare, fiffiga mekanismer för variabel cylindervolym o.s.v. men när det krånglar är det oerhört skönt att ha en gammal surburk! Och att moderna bilmotorer är snålare och renare kan man mer än överträffa med en gammal bil om man är beredd att köra lite annorlunda än folk gör mest!

    #202936

    Den ryska V4:n fastnade i min skalle. Inte en aning om huruvida det är en skitmotor eller en okrossbar evighetsmaskin. Jag antar det är som med mycket annat från öst, -att kvaliteten ofta varierar väldigt mycket p.g.a. ojämn kontroll i produktionen. Ungefär som en vinkelslip för 199 kronor från Biltema alltså. -Jag köpte en som höll i några minuter. Ersättaren har jag sedan plågat i över sex år.

    Här är ett fransk forum där någon postat genomskärningsbilder på den ryska V4-motorn:
    https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=fr&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.forum-auto.com%2Fmarques%2FAutres-marques-de-l-est%2Fsujet18-35.htm

    Notera den lustiga lösningen för balansaxeln INUTI kamaxeln! Inte undra på att jag först inte hittade någon balansaxel… 😀
    Oljefiltret är en annan (o-)kul lösning som också fanns på en del äldre Fiat, en centrifugburk i vevaxelremskivan.
    -Perfekt för snåla hemfixare med långt till biltillbehörsfirman! Mindre perfekt om man slarvar vid rengöringen och tappar in små klumpar… (hände mig på Fiat 126 för länge sedan) Luftkylning är lika genialt som vidrigt. Det skramlar och viner, tunna plåtar som spricker av motorvibrationerna, man fryser på vintern och sitter med isskrapan i handen, det är svårmekat och motorn blir klumpig. Luftkylning med fläkt slukar dessutom massor av bensin. Å andra sidan är det inte mycket som kan krångla allvarligt längs vägen, VW:s gamla slogan ”luft kokar inte, luft fryser inte” är klart tänkvärd.
    Tills vidare tänker jag fortsätta fantisera om ryssvinkeln i min saab! :mrgreen:

    #202942
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ett annat exempel på att det var enklare förr: Jag sätter i nyckeln i bilen. Bildatorn förklarar kallt att nyckeln inte hör till bilen. Försök argumentera emot det… Om en äldre bil försöker sig på den analoga motsvarigheten stavas mitt motargument rejäl skruvmejsel i tändlåset… :h

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #202949

    En synnerligen ratrodmässig lösning på nyckelproblemet för att ge den rätta känslan:

    På min volvovalp -67 finns inget rattlås över huvud taget, bara rent elektriskt tändlås. Bakdörren låser jag aldrig, den kräver en handtagsvridning kombinerad med en rejäl tackling av reservhjulet. Jag räknar med att bästa stöldskyddet är skogen av omärkta växelspakar och allmänt skräckinjagande maskinkänsla.
    Delvis gäller samma filosofi för min 96:a Spökplumpen, den är så jäkla ruggig och ful, har elak attityd och drar blickar till sig var man än kör.
    Dessutom inbillar jag mig att gamla saabarnas ASSA-lås kan vara ganska säkra, och om inte är det ändå ingen biltjuv idag som fattar hur man bryter upp dem.

    Och för att återknyta till V4-temat i tråden kan man tänka sig att den moderna biltjuv som får igång en gammal saabgurka raskt kommer överge åbäket som trasig när de hör ljudet. :mrgreen:

    #276541

    Det är långt från Ford Granada till Lancia, men OT i en halvdöd tråd skadar väl inte?
    Jag ramlade nyss på nätfakta om Lancias V4-motor och tycker det verkar vara en kul maskin som inte borde vara helt fel i en Saab 96. Huruvida den verkligen är en V4 är en bedömningsfråga, själv tycker jag den mer är en skev radfyra… Mer kompakt är den dock.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_V4_engine

    #374314
    solveslamsug
    Deltagare

    Vi har diskuterat detta tidigare. Fords V4 som sitter i Saaben kommer från Taunus.
    12m, 15m, och 17m p4/p5/p6.
    MEN man ska ha klart för sig att 1500.an är den vanligaste versionen.
    Kolla stansningen på veven, för att vara säker.

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng