Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › V4 från Granada
- Detta ämne har 27 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-22 22:19 av .
- FörfattareInlägg
- 26 december, 2012 kl. 20:42 #6993
markus a
DeltagareÄr det ngn som har koll på om det suttit ngt annat än 1700-motor i Granada?
Jag har fått nys på två spisar från just Granada för 2500 bagis, tycker det låter som ett bra pris, om nu är 2st 1700..
/M
26 december, 2012 kl. 22:12 #50607cabmange
Deltagaregranada hade inte v4:a i sverige, de fanns med rak fyra på 2 liter, 6:or på 2,0. 2.3 2.6 2.8 3.0.
däremot i tyskland fanns den i tyskland med v4: 1.7 under 70-talet.
v4:an fanns fram till 70/71 i 17m.
//MH
26 december, 2012 kl. 22:40 #50613markus a
DeltagareDe skall vara från Granada…
Jag kan ju inte säga att det är svenska granador. Måste kolla så det inte är en engelsk v4 bara då.
/M
27 december, 2012 kl. 05:35 #50617enor
DeltagareEngelska ’granada’ i fyrcylinderversion hette inte granada utan ’consul’, och hade inte v4 utan den raka 2-liters fyran (’pintomotorn’).
30 december, 2012 kl. 23:10 #50712cch
Deltagare@enor wrote:
Engelska ’granada’ i fyrcylinderversion hette inte granada utan ’consul’, och hade inte v4 utan den raka 2-liters fyran (’pintomotorn’).
Hej på er, god fortsättning!
Jag hittade denna informationen om ”granadafyran”, el ska vi kalla den för consulgranadafyran..
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_ConsulScrolla ner till ”Ford Consul (Granada) (1972–1975)” så kan man läsa under bilden på den gula Consuln om ”Engine 2.0 L Essex V4, later 2.0 Pinto engine, 2.5 L Essex V6. Så den hade alltså en V4 innan Pinto-motorn sattes i.
Så..http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V4_engine, passar denna i ett Saab V4-motorrum? Har inte för mig att jag läst så mycket om det så antagligen gör den inte det..
Gott nytt år!
CCH
31 december, 2012 kl. 01:05 #50714saabcustom
DeltagareNäe inga Essex-motorer i SAABar, passar inte så bra. Så företrädesvis V-motorer från engelska bilar med cylindervolym 1.7 (1.66 om man ska vara noga), 2.0, 2,5, 3.0 ska man inte beakta. Raka Ford-motorer har inget i SAABar att göra överhuvudtaget 😉
Det ska vara nån av Cologne-motorerna från en tysk Ford (finns nog undantag). Hursomhelst så finns det gott om storlekar att välja mellan…
1.2 — 1.7 l V4
1.8 — 4.3 l V6Frågan har behandlats utförligt på detta forum flera gånger. :TY
Här finns en intressant lista där man kan hitta mera info om var man kan hitta respektive motor.http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_engines
Gott nytt år på er / Kenth
31 december, 2012 kl. 10:15 #50716markus a
DeltagareJag måste se motorn ”live” med andra ord, det är ju inte omöjligt att karln har missuppfattat det hela också. Som jag förstått det måste granador med V4 vara väldigt ovanliga i Sverige, och han sitter tydligen på 2 ! sådana spisar.
/M
31 december, 2012 kl. 12:11 #49106morsole
DeltagareDu ser lätt skillnad på motorerna då Sussex har fördelaren längs fram, Cologne längst bak…
Sussex motorerna har inte heller det bästa ryktet får man säga!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
31 december, 2012 kl. 16:34 #50735saabcustom
Deltagare@Morsole wrote:
Du ser lätt skillnad på motorerna då Sussex har fördelaren längs fram, Cologne längst bak…
Sussex motorerna har inte heller det bästa ryktet får man säga!
Mvh Johannes
… vilket är lite skumt eftersom de lär ha varit konstruerade för att också kunna vara diesel-motor (men blev det aldrig såvitt jag vet). De ÄR tyngre och klumpigare och borde således oxo vara stadigare. Men, den amerikanska/tyska Cologne-motorn har ju visat sig vara en förträfflig konstruktion…. (Amerikansk ????? Jo, den va ursprungligen tänkt för Mustang men den fick en rak 6:a istället.)
/ Kenth
1 januari, 2013 kl. 00:49 #50738Janne Hagnell
Moderator@saabcustom wrote:
@Morsole wrote:
Du ser lätt skillnad på motorerna då Sussex har fördelaren längs fram, Cologne längst bak…
Sussex motorerna har inte heller det bästa ryktet får man säga!
Mvh Johannes
… vilket är lite skumt eftersom de lär ha varit konstruerade för att också kunna vara diesel-motor (men blev det aldrig såvitt jag vet). De ÄR tyngre och klumpigare och borde således oxo vara stadigare. Men, den amerikanska/tyska Cologne-motorn har ju visat sig vara en förträfflig konstruktion…. (Amerikansk ????? Jo, den va ursprungligen tänkt för Mustang men den fick en rak 6:a istället.)
/ Kenth
Var den inte tänkt för det aldrig genomförda småbilsprojektet Cardinal?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”1 januari, 2013 kl. 08:31 #50744rally
DeltagareCardinal var projekt namnet innan de döpte modellen till Mustang
/Fredrik
1 januari, 2013 kl. 09:43 #50745hubbe
DeltagareDen tekniska skillnaden mellan den engelska V4 och tyska V4 motor är, att
den engelska V4 har topplock med dubbelt utblås, heron kolvar och ingen balansaxel.Hubbe
31 mars, 2015 kl. 12:14 #202863Morten S.
ModeratorLøfter er gammel tråd.
Er det noe fra Essex-motoren som kan brukes?
Veivaksel, kolver?Kan få en 1.7 V4 motor fra en Ford Transit.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
2009 9-3 SC tid31 mars, 2015 kl. 12:57 #202864stefan
Deltagarenä finns nog inte en skruv som är lika. Essex motorn är en engelsk motor rakt igenom, cologne är ju en tysk med amerikansk härkomst.
1 april, 2015 kl. 17:17 #202886John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareMinns att jag på tidigt 90-tal fick nys om en tvåliters V4-motor medan jag hade saabgurka första gången. 100 hästar, eller var det 120? Från Ford Transit sade det. Klart en 96-ägare i busåldern blir nyfiken! Vid första titten såg motorn klart bekant ut, men ganska snart stod det klar att jag lika gärna kunde anta utmaningen att stöka ner en tvåliters VW transporterboxer i stället… :ID
Nä, inte en skruv stämde på denna stora kluns!Saknar alltså essexmotorn balansaxel? Med tanke på hur rå gången blir i våra tyska V4:or när balansaxeldrevet gått i bitar ställde jag mig tveksam. Wikipedia bekräftar: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V4_engine
Granada finns bland de listade bilarna för essexvinkeln så det är sannolikt inte helt fel i trådstarten, bara ett dåligt motorval för 96:an. Å andra sidan ÄR ju essexmotorn en V4 och en händig mekaniker kan nog få de flesta motorer och växellådor att passa ihop om hen är beredd att byta/svarva svänhjul, startkransar, kopplingsaxlar m.m. samt svetsa/fräsa/borra en adapterplatta.En luftkyld VW-boxer vore i så fall bra mycket roligare knasval än essexmotorn. :AP
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.