V4 från Granada
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4 från Granada
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4 från Granada
- Detta ämne har 27 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-22 22:19 av
solveslamsug.
-
FörfattareInlägg
-
@enor wrote:
Engelska ’granada’ i fyrcylinderversion hette inte granada utan ’consul’, och hade inte v4 utan den raka 2-liters fyran (’pintomotorn’).
Hej på er, god fortsättning!
Jag hittade denna informationen om ”granadafyran”, el ska vi kalla den för consulgranadafyran..
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_ConsulScrolla ner till ”Ford Consul (Granada) (1972–1975)” så kan man läsa under bilden på den gula Consuln om ”Engine 2.0 L Essex V4, later 2.0 Pinto engine, 2.5 L Essex V6. Så den hade alltså en V4 innan Pinto-motorn sattes i.
Så..http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V4_engine, passar denna i ett Saab V4-motorrum? Har inte för mig att jag läst så mycket om det så antagligen gör den inte det..
Gott nytt år!
CCH
december 31, 2012 at 01:05 #50714Näe inga Essex-motorer i SAABar, passar inte så bra. Så företrädesvis V-motorer från engelska bilar med cylindervolym 1.7 (1.66 om man ska vara noga), 2.0, 2,5, 3.0 ska man inte beakta. Raka Ford-motorer har inget i SAABar att göra överhuvudtaget 😉
Det ska vara nån av Cologne-motorerna från en tysk Ford (finns nog undantag). Hursomhelst så finns det gott om storlekar att välja mellan…
1.2 — 1.7 l V4
1.8 — 4.3 l V6Frågan har behandlats utförligt på detta forum flera gånger. :TY
Här finns en intressant lista där man kan hitta mera info om var man kan hitta respektive motor.http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_engines
Gott nytt år på er / Kenth
december 31, 2012 at 16:34 #50735@Morsole wrote:
Du ser lätt skillnad på motorerna då Sussex har fördelaren längs fram, Cologne längst bak…
Sussex motorerna har inte heller det bästa ryktet får man säga!
Mvh Johannes
… vilket är lite skumt eftersom de lär ha varit konstruerade för att också kunna vara diesel-motor (men blev det aldrig såvitt jag vet). De ÄR tyngre och klumpigare och borde således oxo vara stadigare. Men, den amerikanska/tyska Cologne-motorn har ju visat sig vara en förträfflig konstruktion…. (Amerikansk ????? Jo, den va ursprungligen tänkt för Mustang men den fick en rak 6:a istället.)
/ Kenth
januari 1, 2013 at 00:49 #50738@saabcustom wrote:
@Morsole wrote:
Du ser lätt skillnad på motorerna då Sussex har fördelaren längs fram, Cologne längst bak…
Sussex motorerna har inte heller det bästa ryktet får man säga!
Mvh Johannes
… vilket är lite skumt eftersom de lär ha varit konstruerade för att också kunna vara diesel-motor (men blev det aldrig såvitt jag vet). De ÄR tyngre och klumpigare och borde således oxo vara stadigare. Men, den amerikanska/tyska Cologne-motorn har ju visat sig vara en förträfflig konstruktion…. (Amerikansk ????? Jo, den va ursprungligen tänkt för Mustang men den fick en rak 6:a istället.)
/ Kenth
Var den inte tänkt för det aldrig genomförda småbilsprojektet Cardinal?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Løfter er gammel tråd.
Er det noe fra Essex-motoren som kan brukes?
Veivaksel, kolver?Kan få en 1.7 V4 motor fra en Ford Transit.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidapril 1, 2015 at 17:17 #202886Minns att jag på tidigt 90-tal fick nys om en tvåliters V4-motor medan jag hade saabgurka första gången. 100 hästar, eller var det 120? Från Ford Transit sade det. Klart en 96-ägare i busåldern blir nyfiken! Vid första titten såg motorn klart bekant ut, men ganska snart stod det klar att jag lika gärna kunde anta utmaningen att stöka ner en tvåliters VW transporterboxer i stället… :ID
Nä, inte en skruv stämde på denna stora kluns!Saknar alltså essexmotorn balansaxel? Med tanke på hur rå gången blir i våra tyska V4:or när balansaxeldrevet gått i bitar ställde jag mig tveksam. Wikipedia bekräftar: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V4_engine
Granada finns bland de listade bilarna för essexvinkeln så det är sannolikt inte helt fel i trådstarten, bara ett dåligt motorval för 96:an. Å andra sidan ÄR ju essexmotorn en V4 och en händig mekaniker kan nog få de flesta motorer och växellådor att passa ihop om hen är beredd att byta/svarva svänhjul, startkransar, kopplingsaxlar m.m. samt svetsa/fräsa/borra en adapterplatta.En luftkyld VW-boxer vore i så fall bra mycket roligare knasval än essexmotorn. :AP
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.