v4 insug

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 v4 insug

  • Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-18 20:10 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6690
    saabfredde
    Deltagare

    När jag rensade bland några delar hittade jag två dubbelportsinsug, och jag såg att det ena hade en gängat hål just brevid där förgasaren ska sitta, justnedanför / framför. Det va även ett gängat rör rakt ovanför 3ans insugskanal. Har ni nån aning om varför det är gjort så på det, eller hör det till en Fordmotor?

    :wrench

    #45847
    mats a
    Deltagare

    Ser ju lite hemmapulat ut. Är det en vevhusventilation man har donat med här?

    #45860
    jos reinard
    Deltagare

    Jag har sett något liknande för en massa år sedan i Göteborg vid Stigs Center. Där var det några killar som skickade in väteperoxid i aerosolform till insugsröret på en V4’a genom en extra dysa. På en Saab V4’a var det enkelt för den motorn behövdes bara en extra ventil. Motorn gick förträffligt rent, bränsleförbrukningen sjönk med någon dl och avgaserna hamnade på bottennivåer. Ljudet förändrades till det lägre. Kan det vara något sådant?

    #47707
    Janne Hagnell
    Moderator

    Wow! Skulle vara intressant att veta hur ett sådant system fungerar i detalj… Och hur påverkas kraften, månntro?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #47717
    jos
    Deltagare

    Väteperoxid är ett kraftigt oxideringsmedel. Aerosolen föroxiderade bensinmolekylerna och gjorde dem betydligt mer lättantändliga kort före bränsleblandningen sögs in i cylindrarna med följd att förbränningen blev effektivare. Normalt bildas väteperoxid inne i cylindrarna pga stigande tryck och temperatur. Det är en förutsättning för all förbränning. Tanken med systemet var att i förväg mätta bränsleblandningen med peroxider. Ingen dum idé alls som fungerade. Intressant.

    Men det finns minst en hake. Kvävet i luften deltar normalt inte i motorns förbränning men trots det bildas oönskade kväveoxider pga det stigande trycket och temperaturen. Det är den i förbränningsprocessen bildade peroxiden som är boven och oxiderar kvävet. Mättar man dessutom bränsleblandningen före den kommer in i cylindrarna med peroxider bildas givetvis mer kväveoxidutsläpp. Kvävet deltar på sätt i förbränningen och bidrar till energieffektiviteten. Övriga utsläpp reducerades till ett minimum.

    Därutöver klarade inte alla material i en motor att komma i kontakt med väteperoxid. Kan ha glömt en del viktiga detaljer. Under senare år har jag sett ny teknik som klarar hålla nere kväveoxidutsläppen alldeles galant. Men tekniken är sedan länge borta liksom nu sist även Saab-fabriken.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng