Vacuum

  • Författare
    Inlägg
    • maj 28, 2002 at 22:18 #8623

      Hej på er och tack för all hjälp tidigare. Jag har nu kollat igenom och smort alla rörliga delar till förgasaren, och den funkade ju som den ska. Vad jag inte hade fattat var att den andra porten öppnar senare än den första…

      Sen hittade jag dock en vacuumpryl som gasstaget trycker emot när man inte gasar, och som gasstaget lämnar när man gasar. Vad är det? Visst verkar det vara en vacuumgrej? Vad har denna grej för funktion? Det är en liten cylinder som det går in en pinne och en fjäder i. Denna kärvar ordentligt och jag tänkte ta en tur till BilTema och fixa en ny. Är det nåt jag ska tänka på? Kan denna grej vara anledningen till min höga tomgång – det verkar nämligen som att gasstaget aldrig vill tillbaka till viloläge riktigt, och om då denna grej kärvar, så kan ju det vara anledningen till att det alltid gasas lite…

      En fråga till:
      När jag trycker ner gaspedalen och bilen har ett lågt varv – är det som att motorn hickar till innan den varvar. Motorn kan till och med stanna när den gör så. Man får vara oerhört försiktig med gaspedalen (då går det bra) och inte gasa hastigt, för då kan den dö. Vad beror detta på? Kan det vara tecken på tjuvluft, eller att den inte får ordentligt med bensin?

      Tacksam för svar.

      Vänligen,
      Erik

        maj 28, 2002 at 22:33 #64370

        det är gasspjällsdämparen du menar, tror inte ens jag har nån sån på min, har för mig den fattas

        den går justera

        http://130.236.144.7/saab/Solex2-port

        /Nisse
        Team Gbg
        96 V4 '77b
        9-3 Sport '99

          maj 28, 2002 at 23:00 #64371

          Erik:
          Den där vakum-mojen släng den åt hel…
          Den sitter bara där för att jävlas.
          Nja inte riktigt hela sanningen , denns funktion är att tomgången inte skall gå ner helt direkt utan sjunker långsamt ner, har med avgasutsläpp att göra.
          Men jag tycker det är jä.. iriternade när tomgången inte sjunker direkt.

          Din nya fråga:
          Låter alldeless riktig, får snålt med soppa.
          Funkar axpumpen? Kolla genom att ta den locket på luftburken och gas häftigt så skall man kunna se en stråle soppa. Gör detta med bilen avstängd och inte för många gånger för då blir bilen sur(i dubbel bemärkelse). Kolla att inte bensinfiltret är teppt/skitet, brukar kunna sitta som en rund plastburk på soppaslangen mellan soppapumpen och förgasaren.
          Nästa steg är att göra ren förgasaren, men det tar vi sen.

            maj 28, 2002 at 23:15 #64372

            Åkej, jag ska kasta den nedrans gasspjällsdämparen nånstans. Då sparar jag ju ett par kr…

            Detta med gasningen har inträffat efter att jag bytt bensinfilter, om jag inte minns fel. Kanske inte nåt bra filter, köpt på biltema… Jag gjorde både detta och hel del andra saker, så det var lite svårt att härleda just detta problem.

            Nån idé om att det finns dåliga och bra filter?

            /E

              maj 29, 2002 at 08:52 #64373

              kan det inte vara så att tändningen är fel ställd? jag är själv novis i meckandet men min 96:a betedde sig på samma sätt när det var så..

                maj 29, 2002 at 10:12 #64374

                Grejen e den att det funkade bra tills jag bytte olja, kylarvätska och bensinfilter. Jag tar bensinspåret så länge, det känns enklast.

                /E

                  maj 29, 2002 at 10:35 #64375

                  Hej.
                  Har du vänt filtret rätt?
                  Det är oftast en pil på filtret som skall vända med riktningen på bränslet(mot förgasaren).

                    maj 29, 2002 at 11:56 #64376

                    Oj, detta måste givetvis kollas omedelbums (ikväll alltså).

                      maj 30, 2002 at 09:12 #64377

                      Ok, kontrollerat en del nu då;

                      – Bränslefiltret sitter rätt.
                      – Axpumpen fungerar, det kommer soppa.
                      – Gasspjällsdämparen kastad.

                      Fortfarande ingen skillnad. Bilen hickar till före det händer nåt.

                      Jag stoppade i lite KI Akut – förgasarrengörare i bensinen. Få se om det hjälper – Nån som har nån erfarenhet av detta?

                      /e

                        juni 2, 2002 at 08:16 #64378

                        Hej Erik!

                        Jag har haft samma problem på min 96/78a bilen liksom hämtar andan när man skall iväg. Jag fick liksom försiktigt massera igång gasen vid rödljusen för att den inte skulle stanna. Jag löste problemet genom att åka till skroten och köpa en beg. förgasare som jag skruvade dit och vips så gick den perfekt. Visst hade jag skruvat på den gamla gasaren först utan att hitta nåt fel men nog var det den som var problemet alltid.

                        NÄR SAAB AXAR STÅR FANTOMEN STILLA!!!
                        (Gammalt djungeltrumme ordspråk)

                          juni 3, 2002 at 07:19 #64379

                          Ja, det börjar luta åt det hållet, jag har tom fått erbjudande om att få en förgasare mot fraktkostnad. Jag ska prova att byta soppafilter bara, eftersom problemet uppstod i samband med ett dylikt byte, få se om det är nåt trubbel med det. Efter istoppande av KI Akut, vill bilen inte ens starta efter en natts vila, utan dt är läge att knuffa igång den, och DÅ går det bra! Detta kan bero på att jag stoppat i KI Akut för en 50 liters tank i saabens lilla minitank.

                          Annars ska jag hämta min cykel hos reparatörn idag ändå, och då har man ju nåt att färdas på ändå…

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.