Vad är bästa modellen?

Forum Modellspecifika forum 9000 Vad är bästa modellen?

Detta ämne innehåller 17 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-04-18 11:59.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #226611

    berth
    Deltagare

    Efter att ha sålt en fin OG900 i höstas så är suget efter en SAAB stort. Kollar lite på 9000, men vilken årsmodell ska man sikta på? A50 modellen är det nåt eller? Kan man få några handfasta råd?

    #226631

    Timpa
    Deltagare

    Dom flesta modeller är bäst innan dom läggs ner så en -98 Classic eller en så rostfri som möjligt.
    Men trubbnos modellen är värd att räddas.

    Timpa
    http://saab9000vector.blogspot.se/

    #226734

    antonn
    Deltagare

    Jag håller med timpa om att ett sent exemplar är nog det bästa köpet om du är ute efter en bra bruksbil, du bör du kunna hitta en fin A50 eller Classic för runt 10-15 tusen.
    Personligen så föredrar jag 2.3T, ganska låga varvtal vid långkörning ca: 2000varv i 90km/h på femman och gott om pulver när man behöver det.
    2.0T har lite högre varvtal och inte lika mycket vridmoment men dom går bra dom också.

    Vill du ha mycket bil för pengarna så är nog en 9000 årsmodell 97-98 ett bra val. Jag vill nog säga att om man har ett välskött exemplar så är det nog Saabs bästa/pålitligaste bilar om man får vara så fräck och påstå det.

    Jag har en 2.3T A50 som jag är kanonnöjd med sedan 5 år tillbaka och jag har även haft en MY98 Classic 2.3T 225hk som var en riktigt trevlig bruksbil men dock inte skötts så bra av tidigare ägare men den hade ändå inga bekymmer rent maskinellt.

    Skulle jag köpt en 9000 idag så skulle jag nog letat efter en fin Aero med glaslucka, dom kommer nog inte bli billigare än vad dom är just nu 🙂

    #227572

    Håller med föregående talare! Ååh så jag saknar mina 9000!!

    #227583

    longjohn61
    Deltagare

    Kör en a50 2,3t till vardags en 97a går som en klocka och är dessutom helt rostfri som tur
    tycker att 9000 är en underskattad.
    Den är super komfortabel att köra och även riktigt snål för sin storlek

    Mvh Nisse

    #227676

    antonn
    Deltagare

    Nu blir jag sugen på att ta fram min 9000! Min midnattsblå A50 med svart Aero-inredning & mittarmstöd, kilen väghållningssats och hemmapulat steg 3. Mumma!
    Saker jag gillar med min 9000:
    *Kraften: det är faktiskt lite halvsjukt hur bra denna svenssonbil går. Även original!
    *Riktigt bekväm, speciellt med Aero-inredningen som förvandlar bilens atmosfär totalt.
    *Utrustning: A50 har de mesta, 4x elhiss, ACC, farthållare, färddator, läderklädsel, fjärrlås.
    *Pålitlig och trygg efter vägen.
    *Rolig att köra.
    *Bränslesnål: inga problem att köra ca: 0.65 liter milen om man håller sig runt 90-100km/h.
    *Lastutrymmet: det är faktiskt riktigt bra!
    *Ingen tjej vill ha en för bilen så vill en tjej ha dig så vet du att hon älskar dig!

    Med andra ord är det rätt mycket bil om man kollar i prisklassen 10-20 tusen men det finns många 9000 där ute som inte lever upp till sitt rykte längre då det är lite av en slit & slängbil för många. Man gör nog rätt i att leta efter någon pedant/entusiastägd bil.

    När jag skriver det här så kommer jag att tänka på den här videon där dom jämför 9000 Aero med 850 T5-R: https://www.youtube.com/watch?v=9lxWnilM0L8
    När TS kollat klart på den så vill jag passa på att önska honom lycka till i jakten på en 9000 Aero!
    :mrgreen:

    #228305

    svesson
    Deltagare

    Är automaten törstig? Skulle vara skönt……………..
    Tänker mig då en årsmodell 97-98

    #229884

    gagnefsbon
    Deltagare

    Jag har en CS 2,0i med automatlåda, acc årsmodell 92. Långkörning 0.75 l mil. Blandad körning 0,86-0,93
    Bilen har gått 44000 mil, lådan fungerar helt ua och mig veterligen är den orörd. Viktigt är att byta olja o filter i den var 4000 mil samt se till att växelväljarwiren är rätt justerad.

    #233046

    svesson
    Deltagare

    Tack för info ”gagnefsbon”
    0,75 på långkörning låter inte så farligt, men i övrigt……rätt törstig alltså. Med dagens mått mätt alltså.

    #233076

    Timpa
    Deltagare

    Beror om du jämför med en Micra diesel av dagens mått eller en modern bensinare av samma storlek.
    Kör själv på 1,1 l/mil E85 och det är bättre en V70 Flexifuel som kollegan har som drar 1,2 (fast han spar in på skatten som är billigare).

    Timpa
    http://saab9000vector.blogspot.se/

    #233364

    emul
    Moderator

    Ja saknar jag nåt jag sålt var det min 9000 A50/Jub -98 2,3T 225hk..satan vad den gick! Vilken landsvägskryssare!!

    #233394

    Molte
    Deltagare

    Jag åker själv med en 9000 Turbo 16 Sport som sommarbruksbil. 2,3 fulltryck och automatlåda gör dessvärre att den sörplar i sig en hel del, med mestadels stadskörning ligger den på 1,1L/milen. Går att komma ner på 0,9L/milen på långkörning.

    Bästa modellen, det beror på vad du är ute efter. Är det en bruksbil eller en entusiastbil? Gäller det bruksbil skulle jag välja en A50 2,3 Turbo med 225 hk. Säger som föregående talare, utprovade och går som ett skott! Är det en entusiastbil du vill ha skulle jag satsa på en Aero/Turbo 16 Sport, gärna av modell -91 eftersom det är enda året med gamla karossen, alltså betydligt ovanligare. Va inte rädd för automaten och tro att du tappar körglädje. Gillar man snabba omkörningar så är det få som hänger med när 3an kuggar i och det börjar skjuta på. I Aero och T16 Sport får du massvis med utrustning. T16 Sport är för den amerikanska marknaden och har således hela tillbehörskatalogen.

    Oavsett vilken modell du väljer så får du ett riktigt baksäte med sittdyna värd namnet och ordentligt med benutrymme.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #233395

    norman
    Deltagare

    This reply has been reported for inappropriate content.

    Håller med om flera andras omdömen och som driftsäker och ekonomisk bruksbil funkar även CSE 2,3t/170 hk.
    Har haft en Classic-98 i 3 år som bara kostat några tusenlappar totalt och drar 0,63 vid 70-100km/h de 9 milen till sommarstugan 😉

    Vill du ha en 9000 som blir riktiga klassiker är det Turbo-85 (redan veteran) samt Talladega och Aero CC-91 eller CS från 93 som gäller 🙂

    #235503

    berth
    Deltagare

    Min tanke är en extra bil i bra kvalitet som när man parkerar den och går in på jobbet, då vänder man sig om en gång och tittar på den…
    Kokar jag ihop era svar är det en -97 el -98 med 2,3 motorn som jag söker.

    #236333

    Lustgasen
    Moderator

    Jag är sjukt nöjd med min a50 jag köpt. Går som ett lok i höga hastigheter och är bekväm. Kopplingen börjar ge sig och knutarna knakar lite vid fullt rattutslag men i övrigt är den underbar.
    Jag är nästan sugen på att köpa ytterligare en som att ha som lågmilad entusiastbil.
    Jag säger köp 225an a50!

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng