Forum › Modellspecifika forum › 9000 › Vad är felet /Vem gissar rätt? / Motorhaveri
- Detta ämne har 37 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-17 09:22 av .
- FörfattareInlägg
- 7 augusti, 2010 kl. 18:43 #22600
lucasaxman
DeltagareHej var och köpte vinter däck i dag,och fick med en 9000 2,3 Turbo 200hk -97 23kg mil, ej A50 ,med något slags haveri.
Motorn går så trögt att starten ej orkar dra runt den.
Har kollat stiften alla samma fina färg.
Inget vatten i loppen.
Glykolen är fin till färg o lukt.
Oljan är väl sådär men inget som skvallrar om haveri (obs bara kollat på stickan än sålänge.
Har lyft ventilkåpan kedjan ser ok ut.
Stuckit ner en mejsel i loppen,kolvarna sitter på rätt höjd i förhållande till varandra.
Kammarna rör sig det lilla man kan dra den typ 8-10mm fram och åter men det går tungt som f n.
Skurna ramlager gissar jag på, vad tror ni?
Ska tappa av oljan så får vi se om det kan medföra några ledtrådar.
Gissnings tävlingen är igång !!!8 augusti, 2010 kl. 02:54 #161090kaparn
DeltagareJag tror på en skuren kolv/kolvring.
8 augusti, 2010 kl. 04:57 #161091900lyx-82
DeltagareHåller nog med Kaparn, kolv/kolvring.
8 augusti, 2010 kl. 11:17 #161099lucasaxman
DeltagareÄr det vanligt? Trodde det tillhörde tvåtaktsavdelningen mest
iallafall.
Alltså som jag förstått det hela har ingen buskörning förekommit,då en trebarnsmamma använt bilen till dagis,affären och någon km till jobbet.
Oljebyte kanske inte har stått överst på attgöralistan så ofta iallafall,det förstog jag.
Vi får se.
Ska ut och tappa av en på olja, om nån timme.8 augusti, 2010 kl. 13:51 #161104lucasaxman
DeltagareUpdate!
Inga ledtrådar i oljan,fin men gammal inget glimmer av
lager spån,brukar det inte bli det vid ett lagerhaveri .8 augusti, 2010 kl. 18:16 #161119lucasaxman
DeltagareMotor o låda på väg ur!
8 augusti, 2010 kl. 20:36 #161139jacke
DeltagareHar du lossat på remmen och känt efter så inte generator eller ac har skurit?
8 augusti, 2010 kl. 22:01 #161147lucasaxman
DeltagareJa de ligger bredvid vid det här laget,men motorn är näst intill stumm fortfarande.
9 augusti, 2010 kl. 00:16 #161151s-o.d
DeltagareHur länge har motorn stått??Utan att köras?
9 augusti, 2010 kl. 05:54 #161154mr ems
DeltagareJag gissar på lagerras !! Händer ibland att vevstakarna är härligt blåanlöpna . Får vi bilder på vevaxel och stakar ?? Ta och öppna oljefiltret också !!
9 augusti, 2010 kl. 11:51 #161170v4turbo
DeltagareVill också vara med i gissningsleken.
Mitt bidrag lägger jag på: krökta vevstakar.
9 augusti, 2010 kl. 20:25 #161200lucasaxman
DeltagareSedan 9 Juli,tror jag hon sa som jag köpte den av.
9 augusti, 2010 kl. 20:44 #161202lucasaxman
DeltagareKrökta stakar
Skurna kolvar/kolvringar
Skurna ram/vevlagerVar uppstår problemet,det ena ger det andra det kan vi vara överens om ,och att det kommer an på bristande service (oljebyte)förmoderligen.
Men var är den svagare länken,där det ger upp?
Är det skärning mellan kolv och cylinder eller på vevlagren?
Eller ramlagren? ? borde inte medföra krökta stakar?
Hur som helst bilder kommer när jag fått isär det.Är det någon som har en motor till salu om det är mycket som
är skrot i min? 97ans fulltryckare 200hk.
Turbo och insugningsrör har jag, det är ju inget fel på,turbon är nog bytt tror jag.9 augusti, 2010 kl. 21:14 #161205kaparn
DeltagareJag har sett två rasade H-motorer den ena hade kamkjedjan gått av på och den andra var ett gökur dvs. en kolv hade skurit och en avbruten vevstake tittade ut genom ett hål i blocket.
Därav min gissning på kolvskärning.Matte Rossvall i Vadstena har säkert en motor över om du frågar snällt.
9 augusti, 2010 kl. 21:45 #161206lucasaxman
DeltagareSka ringa Roswall.
Tack för tipset. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.