Vad är felet /Vem gissar rätt? / Motorhaveri

Forum Modellspecifika forum 9000 Vad är felet /Vem gissar rätt? / Motorhaveri

  • Detta ämne har 37 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-17 09:22 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #161207
    soulmannen
    Deltagare

    jag har en motor som funkar kanon

    #161210
    svarvaren
    Deltagare

    Bristande service gör att kolven till oljereduceringen fastnar= noll oljetryck..Resultatet blir haveri.

    /Owe

    #161211
    lucasaxman
    Deltagare

    olje reduseringen i oljepumpen då menar du?

    #161369
    svarvaren
    Deltagare

    Japp! sitter i framkant på transmissionskåpan.
    En skruv med en bricka, och innanför en fjäder+kolv.
    Det är garanterat repor och koks där.

    /Owe

    #161502
    lucasaxman
    Deltagare

    :jobbar:Jaha då har vi vänt rovan uppochned och lättat på
    tråget och …………..ett…………………….STAKLAGER!
    Varmt har det varit muttrarna till överfallet hade lossnat de gick att skruva bort förhand utan verktyg!
    Veven är skrot,men de övriga lagren ser rätt ok ut ??
    Varför går 2ans vevlager ned så kapitalt sammtidigt som de övriga ser rätt ok ut???
    Frågor: passar veven,stakar,från 2,3 sugmotor (kortmotor)94-98
    : frågan är om det är värt att renovera,eller försöka
    hitta en komplett motor att hysta i,men de verkar
    ganska svårfunna.
    Men att renovera drar ju i väg i pengar rätt snart vevaxel,stake, lagersats,packningssats mm.
    Bilen är ju ingen pärla utan en vinter bil.

    Hur skulle ni göra,tips o råd mottages tacksammt /Lucas

    #161505
    wibbe60
    Deltagare

    Ska du behålla bilen länge eller har du tänkt att kränga den igen rätt snart?
    Hade det varit jag och jag skulle behålla bilen hade jag försökt att hitta en bra begagnad vev och investerat i nya lager och ringar. Då vet man vad man har. En begagnad motor är alltid begagnad och den kan ju rasa den med.

    #161506
    lucasaxman
    Deltagare

    Det är så här, jag har en ganska skaplig A50 200hk-97 som jag åker i nu,men jag skulle vilja spara på den och inte köra med den i vinterväglag, och då fick jag tag på denna haverist,tillsammans med sjyssta sommar o vinterdäck.
    Trasig motor,uppruttna framskärmar matt röd lack,men i övrigt vettigt skick,lite linolja ett par skapliga skärmar skulle han gå många vintrar.

    #161507
    wibbe60
    Deltagare

    Fixa en begagnad motor och gör ett raskt byte så har du ju en rackarns bra vinterbil

    #161509
    sabbe
    Deltagare

    Olika motortyper har olika grundorsaker till haverier.
    Vet inte var haverierna börjar på denna motortyp men låg oljenivå ger ofta vevlagerhaverier i långa svängar när oljan trycks upp på sidan i oljesumpen och oljepumen suger luft.
    Vet några andra motortyper där 2:ans vevlager alltid skär först p.g.a. låg oljenivå.
    Det beror på flödet i oljekanalerna.

    Sabbe

    #161510
    lucasaxman
    Deltagare

    Mmm,men det var gott och väl över hälften mellan markeringarna
    på stickan. Flera teorier?
    Jag tror på bristande service oljan var ju inte fräsch,men man kan undra varför just ett lager ger upp.
    Det är väl inget att grubbla över nu ,bäst är att hitta en annan motor.

    #161538
    svarvaren
    Deltagare
    svarvaren wrote:
    Bristande service gör att kolven till oljereduceringen fastnar= noll oljetryck..Resultatet blir haveri.
    AxmanMotorsport wrote:
    olje reduseringen i oljepumpen då menar du?
    svarvaren wrote:
    Japp! sitter i framkant på transmissionskåpan.
    En skruv med en bricka, och innanför en fjäder+kolv.
    Det är garanterat repor och koks där.

    Har du kollat detta?

    /Owe

    #161557
    lucasaxman
    Deltagare

    Jag släppte på pluggen, fjädern var lätt att kolla, var fri från
    koks,men jag ska ta en magnet och se om jag kan få upp resten också.
    Övriga vevlager ser fina ut.

    Kan man ta en vevaxel,vevstake från en 2,3i sugmotor 94-98?

    #161573
    svarvaren
    Deltagare

    Kolven till oljereduceringen är gjord i aluminium,
    den blir svår att plocka med magnet.
    Vevaxel är samma, men stakarna är klenare på 2,3i.
    Det konstiga är att på 2,0i och turbo är det lika stakar som 2,3i.
    Jag tycker det borde funka med dom stakarna.
    Det finns många som trimmar 2,0t så att dom får mer
    effekt och vrid än 200hk/324nm(effekt/vrid 2,3T/200) med originalstakarna.

    /Owe

    #161574
    sabbe
    Deltagare

    När det gäller vevlagerhaverier kan skadan ha uppkommit flera hundra mil innan det slutliga raset.
    Om lagret fått en skada hjälper det inte att fylla upp oljenivån efteråt. Nötningen fortsätter i lagret och på vevtappen även om det finns oljetryck då mycket av oljan läcker ut i sidled och metallytorna kommer i kontakt med varandra.
    Efter några blinkningar på oljetryckslampan fyller ägaren alltid upp med olja, men ofta är det redan för sent. Finns dock fall där motorn klarat sig.
    Jag har sett hundratals sådana motorhaverier.

    Sabbe

    #161578
    janneh
    Deltagare

    En igensatt oljekanal kanske kan förklara ett lokalt haveri?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng