Forum › Modellspecifika forum › 9000 › Vad är felet /Vem gissar rätt? / Motorhaveri
- Detta ämne har 37 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-17 09:22 av .
- FörfattareInlägg
- 12 september, 2010 kl. 18:28 #162419
9k94
Deltagaresvarvaren wrote:Kolven till oljereduceringen är gjord i aluminium,
den blir svår att plocka med magnet.
Vevaxel är samma, men stakarna är klenare på 2,3i.
Det konstiga är att på 2,0i och turbo är det lika stakar som 2,3i.
Jag tycker det borde funka med dom stakarna.
Det finns många som trimmar 2,0t så att dom får mer
effekt och vrid än 200hk/324nm(effekt/vrid 2,3T/200) med originalstakarna./OweFinns folk som har trimmat 2.3t 200hk och 225hk till 400-500hk.
Men för att få rätt slaglängd så skall han ha 2.3turbo vevstakar. Skulle han montera på 2.3i stakarna så skulle kolvarna slå i ventilerna redan vid startförsöket om han ens skulle ha fått på topplocket. Då stakarna till en 2.3i är längre än 2.3T. En B234(2.3turbo) vevstakar är 147mm långa, B204/B234i(2.0t/2.3i) är 153mm långa.Så det där med klenare stakar vet ja inte vad du menar med. Är bara längden som skiljer, inte tjocklek eller något annat.
mvh 9k94
12 september, 2010 kl. 21:04 #162437lucasaxman
DeltagareVänta nu här,om veven är samma i 2,3i och 2,3T så kan vi väl
komma överens om att slaglängden är den samma ,i dessa motorer?
Inte kan väl B204 och B234(i el.T) ha samma stakar om vevarna inte är lika ??? såvida inte hela skillnaden ligger i kolven som på V4an 1500/1700
Är det jag som är snurrig???13 september, 2010 kl. 06:46 #162440enor
DeltagareTurbomodellerna har ju lågkompressionskolvar, så det låter högst rimligt tycker jag!
13 september, 2010 kl. 08:57 #162450og900cab
DeltagareHar du lossat oljesugsilen i tråget? På min 2,3 LTT med ”bortglömda” oljebyten var den helt enkelt igensatt av ”oilsludge”. Skuret vevlager på 2:an om jag inte minns fel.
13 september, 2010 kl. 15:56 #162467lucasaxman
DeltagareIgår tömmde jag oljan som var i motorn ifrån uppsammlings kärlet i en större dunk,jag antar att oljan stått och dunstat av gammla bensin rester och annat mer flyktigt,för konsistensen var lik filmjölk ,i botten mer lik gräddfil.
Stackars motor,lite fräsch olja då o då är våra trotjänare värda.16 september, 2010 kl. 15:57 #1625699k94
DeltagareAxmanMotorsport wrote:Igår tömmde jag oljan som var i motorn ifrån uppsammlings kärlet i en större dunk,jag antar att oljan stått och dunstat av gammla bensin rester och annat mer flyktigt,för konsistensen var lik filmjölk ,i botten mer lik gräddfil.
Stackars motor,lite fräsch olja då o då är våra trotjänare värda.Ny olja vart 1000.e mil är rekommenderat. Så kör jag iaf på alla mina bilar. Ett undantag är min gula 9000 då den får sig ny olja en gång varje år då den rullar max 500mil/år. 😉
17 september, 2010 kl. 06:24 #162592Dicst
DeltagareJasså? Jag byter olja varje gång jag tankar min Saab, för att vara på den säkra sidan… :duck: 😀
Annekdot:
Köpte en vinterbil (VW Jetta lågmilare) av en nysvensk (eller heter det gammelarab kanske?) ifjol. Jättetrevlig kille. Han hade ägt bilen ca 9 månader för att åka till och från yrkesskolan och hade bytt olja bara 2 gånger(!) under den tiden, vilket han skämdes lite för.
”Två gånger?” utbrast jag.
”Ja, är det inte för lite?” frågade han skammset.
”Mja, i Sverige brukar man byta efter serviceintervallerna eller en gång per år.” flikade jag in.
”Aaaahaa? Men do vet i Irak, vi byta olja varje månad!” 😮Liiite mer sand i luften där kanske…och olja i backen.
17 september, 2010 kl. 09:22 #162595soulmannen
Deltagarejag byter olja minst 2ggr om året på mina bilar. men ibland 4ggr, ett filter kostar ju bara en 50lapp o oljan kostar 😉 inte så mycket,,,,, 😉 eller inget
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.