Vad för luftfilter till korsinsug??

Forum Övrigt SSR Vad för luftfilter till korsinsug??

  • Detta ämne har 18 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-15 21:18 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22976
    rallysaaben
    Deltagare

    Hej!

    Idag när jag skulle fixa lite med luftfiltren till korsinsuget så kom jag fram till att de två nyinförskaffade itg skumgummifiltren på 90mm som jag tänkte ha helt enkelt inte går att använda pga att det inte går att stänga huven då. :crying:

    Så vad finns att välja mellan om jag inte vill köra med ”stuprören”? Kollar man på bilder på andras motorer så är det stuprören som dominerar, är det någon som kör med nått annat filter?

    Jag kollade lite på nätet och hittade väl egentligen bara en variant av filter som garanterat passar men hur är dessa egentligen? har någon provat? är det något att satsa på tro?

    /Anders.

    #163836
    vinkel4
    Deltagare

    Stuprören är bäst av den anledningen att du får kallare/syrerikare luft till motorn när du flyttar bort luftintaget från grenröret.
    Du kanske kan kapa av stuprören och flytta dina filter lite närmare förgasarna?

    #163838
    rallysaaben
    Deltagare
    Vinkel4 wrote:
    Stuprören är bäst av den anledningen att du får kallare/syrerikare luft till motorn när du flyttar bort luftintaget från grenröret.

    Ja det kan nog stämma, jag ska också förtydliga mig lite, jag har inga stuprör heller tyvärr! :banghead:

    #163841
    vinkel4
    Deltagare
    Rallysaaben wrote:
    jag har inga stuprör heller tyvärr! :banghead:

    Det kan väl en plåtslagare fixa åt dig. Dom är ju inte så komplicerade så det blir väl inte så dyrt.:)

    #163849
    fredrik
    Deltagare

    Saab 99-74 är vad som användes i orginal

    /Fredrik

    #163863
    fuling
    Deltagare

    Skulle förvåna mig rätt mycket om det skulle skilja mycket mellan tempen på insugningsluften med stuprören och utan.

    Det som sänker motorrumstempen mycket är att förse grenrören med värmeisolerande matrial.

    Rallysabben: Vad är det som tar i när du försäker stänga huven med dina luftfilter på?

    #163880
    rallysaaben
    Deltagare

    Det är själva filtret som sticker upp för mycket helt enkelt, när jag trycker ner huven så tar filtret i innan huven är igenknäppt, låsklipsen på filtret är också ivägen en hel del, men det verkar inte räcka med att vända den neråt, det verkar ta i ändå.

    #163881
    tikkis
    Deltagare

    Tjänare!

    Har själv kört både och. Med XP- sockor och med ”äkta” grejorna. Tycker själv att dom stora luftburkar tar för mycket mekplats.. men annan sak är att när du använder stora luftburkar, luftmolekylen kan lugna sig innan dyk genom gasarna. Det kan var vis betydelse tror jag.
    En stor nackdel när man anvandar svampsockor, är att webrarna brukar leka ibland och bensin går lätt genom sockor till grenröret och det är vist branfarligt. Med original luftburkar har du små slang i framhörnan som ledar bensin utanför motorrummet !

    #163883
    rallysaaben
    Deltagare

    hmm det där med bensinen var ju också något att tänka på.

    Du har rätt i att stuprören tar en hel del plats, det blir en del grejer som måste flyttas om man ska ha de filtren.

    #163905
    anders jensen
    Deltagare

    Är det inte någon som har hört talas om flammskydd?
    De material som finns i filter idag fanns (förmodligen) inte att tillgå på 70-talet.
    Jag vill minnas att vi till och med inte fick åka med filter monterat ”direkt” på förgasaren

    /A

    #163912
    rallysaaben
    Deltagare

    Hursomhelst så kommer jag att börja med dessa filter, (brandfarligt eller ej), de fick jag tag på idag av en kompis, de är nya, han hade dom liggandes IFALL de skulle komma till användning nån gång, det kan knappast bli enklare att fixa luftfilter, det är ju bara att trä dom över trattarna så är det klart.

    /Anders.

    #168885
    kjetillo
    Deltagare
    Rallysaaben wrote:
    Det är själva filtret som sticker upp för mycket helt enkelt, när jag trycker ner huven så tar filtret i innan huven är igenknäppt, låsklipsen på filtret är också ivägen en hel del, men det verkar inte räcka med att vända den neråt, det verkar ta i ändå.

    Jeg har samme problem med mine K&N filter, det er det runde staget mellom henslene på huven som tar i.
    Jeg har løst problemet med å kappe staget og flytte det.

    Dere ser rester av første forsøk der jeg satte staget inne i U profilen. Det gikk ikke, da tok staget i generatoren.
    Ulempen med å flytte staget er at huven ikke kan åpnes så mye som originalt.

    #168925
    rallysaaben
    Deltagare

    Annars kan jag rekommendera sådana filter som jag har, det funkar kanon.

    En annan metod är att ta bort hela staget på huven och sätta fast den med huvlås(se bilden), det ska jag göra på min, det underlättar ju när man skruvar mycket och tar av och sätter på huven 10 gånger om dan.

    #169003
    kjetillo
    Deltagare
    Rallysaaben wrote:
    ….. 10 gånger om dan.

    :thumbup::jobbar:
    Ja, har tenkt på dette med huvlås selv. Vil det være nok med 2 st i framkant på huven?
    En annen mulighet er jo läderrem.

    En årsak til at jeg forsøker et alternativ er at med ny lakk og (for)korte armer kan fort gå feil når huven skal settes på plass :crying:

    #169010
    Dicst
    Deltagare
    Kjetillo wrote:
    Rallysaaben wrote:
    ….. 10 gånger om dan.

    :thumbup::jobbar:
    Ja, har tenkt på dette med huvlås selv. Vil det være nok med 2 st i framkant på huven?
    En annen mulighet er jo läderrem.

    En årsak til at jeg forsøker et alternativ er at med ny lakk og (for)korte armer kan fort gå feil når huven skal settes på plass :crying:

    Varför satsar ni inte på ett par schyssta handtag av klassisk stil på huven? Funktionellt och rejsigt, har sett det på gamla rallybilar ibland.

    Typ denna kanske?

    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Armaturmontering/Handtag/Draghandtag/

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng