Vad hände med min koppling?
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Vad hände med min koppling?
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Vad hände med min koppling?
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2010-08-24 14:54 av
phermansson.
-
FörfattareInlägg
-
Har lite trubbel med min koppling på en 95a från 1974.
Bilen har stått still i 10 år, och nu har jag precis fått motorn att snurra.Glad i hågen skulle jag ju givetvis ut på en provtur…
MEN när jag skulle frikoppla och lägga i ettan så var först kopplingen stenhård, för att sedan, efter ett par pump, bli totalt utan gensvar.Jag kollade i motorrummet och upptäckte då att den sprutat olja i det område som broms och kopplings oljebehållarna sitter (precis framför förarplatsen)…
Vad beror detta på?
Förmodligen så är kopplingshydrauliken stum (kolven sitter fast i slavcylindern som sitter ovanpå växellådan) och du har trampat till så att slangen hoppat loss.
Lösning: åk ut till en skrot och skruva loss slavcylinder och lossa slangen ovanpå huvudcylindern, försök sedan hålla den så att oljan inte rinner ut under transport och montering så slipper du lufta.
Vips så funkar det igen.
det kan även vara så att slangen ”exploderat”. det hände på min ’73 V4. Hade precis fått bilen efter ett kopplingsbyte, var ute och provkörde och då hände samma sak. kopplingen blev stenhård, och sedan på en gång utan gensvar. Jag märkte då jag kollade i motorrummet att slangen exploderat, den hade ett flertal små hål varifrån vätskan sprutade ut.
Lösningen är dock precis den samma som den Kaparn gav dig.
Du ska försöka att inte trampa så mycket på kopplingen före du bytt slangen, för det är besvärligt att få bort kopplingsvätskan ur motorrummet..
Har erfarenhet, haha.Hmm ja, jag kan mycket väl tänka mig att det är slangen som givit upp, på ett eller annat sätt. Bilen har ju som sagt stått still i dryga 10 år.
En annan fundering, är det så att kopplingen har fastnat i ”öppet läge”? Jag kan nämligen inte få i växel över huvudtaget. Jag tänkte att jag ville gärna ha ur nyckeln ur tändningslåset…
Kopplingsvätskan var för övrigt ett bra rengöringsmedel… Allt blev jättefint när jag torkade bort det blöta!
augusti 24, 2010 at 11:47 #161628Kopplingsvätska/bromsvätska är frätande på billacker, bara så du vet.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
augusti 24, 2010 at 14:54 #161641Gör inte som jag gjorde för ett tag sen bara… Skulle torka bort smörja som hamnat vid dörrhandtaget när jag grejade med bromsarna. Tog första bästa trasa, det försvann mer lack än smörja innan jag insåg att trasan innehöll en del bromsvätska…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.