Vad innebär "i":et efter 900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vad innebär "i":et efter 900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vad innebär "i":et efter 900

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 11, 2016 at 17:25 #418949

      Ska kanske köpa en till 900 imorgon men som är en 900i vad står i:et för och vad är det för skillnad på den och vanliga 900.
      Har Googlat omkring men hittar inget konkret svar. Tack på förhand.

      Min 900 är en 86:a
      Den jag kanske ska köpa är en 85:a

      // Max. A

        oktober 11, 2016 at 18:10 #418950

        Insprutning. Tom 1985 hette vanliga förgasarbilar GL och insprutare GLi. From 1986 heter vanliga insprutare 900i och de med enkelförgasare (som var det enda kvarvarande förgasaralternativet) 900c.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          oktober 11, 2016 at 20:32 #418958

          Insprutning. Tom 1985 hette vanliga förgasarbilar GL och insprutare GLi. From 1986 heter vanliga insprutare 900i och de med enkelförgasare (som var det enda kvarvarande förgasaralternativet) 900c.

          finns även “saab 900” som också har enkelförgasare. finns tom 88or med gamla fronten och enkelförgasare. snikarnas snik

            oktober 11, 2016 at 21:27 #418969

            Minsann, att gamla fronten fick hänga med visste jag inte. Nästan som en parallell till 90.

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              oktober 12, 2016 at 01:58 #418971

              Tack för svar av er!
              Min nuvarande 900 kör på enkel förgasare. Om man bortser från alla likheter de två bilarna har och vilket skick dem är i, är det värt att byta? Finns det några större för och nackdelar och kan utförandet spela roll på bilens värde? Dvs om jag har förgasare eller insprut? Känns ju mer klassiskt med förgasare till exempel.
              Mvh//Max.A

                oktober 12, 2016 at 06:14 #418972

                Har för mig att alla 900i har servostyrning som standard men det har även 900c. Det är npg så att det även ingick en del “extra standardutrustning” tex uppningsbara bakre sidorutor. Denna utrustning varierar med årsmodell. I’n är ju lite piggare oxå om senbgår riktigt å är rätt inställd, kan vara lite si å så med det.

                  oktober 12, 2016 at 12:59 #418974

                  900i 8v verkar ha ett standardfel att vara svårstartad när den är ljummen, typ man kört till affären och sedan varit inne och handlat. Men det är bara att nöta en stund på starten.
                  Den utrustning jag själv skulle välja bort en bil för är servostyrningen ; de är grymt tungstyrda utan.

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    oktober 12, 2016 at 14:42 #418979

                    Klenis…
                    Testa en 86a Audi 100 utan….

                      oktober 12, 2016 at 15:32 #418982

                      perfa, ska åka och kika på den ikväll 🙂

                        oktober 12, 2016 at 18:52 #418984

                        Klenis… Testa en 86a Audi 100 utan….

                        Skulle aldrig testa en Audi varken med eller utan servo.

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          oktober 12, 2016 at 21:07 #418991

                          og900 med servo men utan servo rem. gärna med biffigare däck typ 205/55-16.

                          körde så 3 månader. jävla vilka underarmar jag fick. men det var helt omöjligt att röra hjulen en millimeter när bilen inte rullade.

                            oktober 13, 2016 at 05:45 #418998

                            og900 med servo men utan servo rem. gärna med biffigare däck typ 205/55-16.
                            körde så 3 månader. jävla vilka underarmar jag fick. men det var helt omöjligt att röra hjulen en millimeter när bilen inte rullade.

                            ???

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.