Vad säger lagen om dubbdäck på boggivagn?
- Detta ämne har 19 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-13 17:04 av
cch.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 11, 2009 kl. 12:06 #146513
Så här står det på polisens hemsida, så tolkningen är nog alla hjul på vagnen skall ha dubbdäck
http://www.polisen.se/Halland/Aktuellt/Nyheter/Halland/okt-dec/Har-ar-reglerna-om-vinterdack-/
En still undran:
Varför ens fundera på att endast montera dubbdäck
på en axel och inte på bägge?Är det för att trotsa ev regler eller värsta snålhet!
Om jag skulle få den kärran på mig eller någon mig när-
stående så är det bäst att förarn håller sig på behörigt avstånd :nono:Ett annat alternativ är att byta till enaxlad kärra
så är problemet löst eller?Gunnar
oktober 11, 2009 kl. 19:15 #146536CCH har ju helt rätt i det han skriver,, vet inte varför spekulera, om det står i lagan att släpen SKA ha så är det ju så,, annars så hade det väll ståt att släpen ska ha dubbat på minst en axel,,, eller??
Du gav inga svar på frågan vad lagen säger
Helt rätt – jag svarade som en medtrafikant som absolut inte
vill vara med på något expriment med olika däck på vagnar.Men för att återgå till din frågeställning; Av vilken
anledning undrar du om det räcker med 2 vinterdäck på
en vagn med 4 hjul?Gunnar
oktober 12, 2009 kl. 16:36 #146571Enligt en bekant som är länstrafikare(polis alltså) i uppsala så är det väldigt enkelt.
Ett släp ska alltid ha lika eller bättre däck än dragbilen.
Dvs har du bytt till dubbdäck på bilen så ska vagnen ha dubbdäck.
Har bilen dubbfritt så får vagnen ha dubbfritt eller dubbat.
Teoretiskt får dragbilen ha sommardäck och vagnen vinterdäck men det faller ju oftast på årstidsreglerna(datumen) eftersom om det är lagligt med sommar på bilen är det ju inte lagligt med dubb på släpet.Att blanda olika däckstyper på samma fordon (oavsett bil eller släp) är ju inte tillåtet annat än i nödfall tex punktering.
Dessutom kan det ju drastiskt försämra väghållningen.LE2,0 Thomas wrote:Enligt en bekant som är länstrafikare(polis alltså) i uppsala så är det väldigt enkelt.
Ett släp ska alltid ha lika eller bättre däck än dragbilen.
Dvs har du bytt till dubbdäck på bilen så ska vagnen ha dubbdäck.
Har bilen dubbfritt så får vagnen ha dubbfritt eller dubbat.
Teoretiskt får dragbilen ha sommardäck och vagnen vinterdäck men det faller ju oftast på årstidsreglerna(datumen) eftersom om det är lagligt med sommar på bilen är det ju inte lagligt med dubb på släpet.Att blanda olika däckstyper på samma fordon (oavsett bil eller släp) är ju inte tillåtet annat än i nödfall tex punktering.
Dessutom kan det ju drastiskt försämra väghållningen.Jaha.. så krånglar vi till frågeställningen ytterligare dårå :banghead:
Om du hänger på en sån där sketaliten vagn då… Alltså en såndär superlätt obromsat historia som går att köpa typ på konsum… Behöver du ha vinterdäck på den lille vangnen då? :confused:Tillåtet med dubbdäck 1 oktober–30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.
Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.
från:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Dack/Vinterdack/Då var frågan besvarat tror jag. Nej du får inte blanda!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
