Vad säger lagen om dubbdäck på boggivagn?

Forum / Övrigt / Off Topic / Vad säger lagen om dubbdäck på boggivagn?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 11, 2009 kl. 11:33 #20920

      Är det ngn här på forumet som har kläm på om alla fyra hjulen på en boggivagn måste ha dubbdäck eller om det räcker med ett av paren?

        oktober 11, 2009 kl. 12:06 #146513

        Så här står det på polisens hemsida, så tolkningen är nog alla hjul på vagnen skall ha dubbdäck

        http://www.polisen.se/Halland/Aktuellt/Nyheter/Halland/okt-dec/Har-ar-reglerna-om-vinterdack-/

          oktober 11, 2009 kl. 12:19 #146514

          Det är alltså en tolkningsfråga?

            oktober 11, 2009 kl. 13:13 #146515

            ”Dubbdäck är tillåtna mellan den 1 oktober och 30 april. Använder du dubbdäck till bilen och har kopplat på ett släp ska också släpet ha dubbdäck.”

            Finns väl inget att tolka i den skrivelsen?

            Mvh

            CCH

              oktober 11, 2009 kl. 13:50 #146516

              det är väl inte tillåtet att köra blandat på en bil, så knappast på släp heller. frågan är väl om nån skulle märka det, skulle väl vara vid stundande däckrazzior isåfall. besiktningen anmärker ju iaf inte på sånt, bara mönsterdjupet är rätt för däcktypen.

                oktober 11, 2009 kl. 14:01 #146517

                CCH, man kan väl tolka det som om att om det sitter dubbdäck på den ena axeln har släpvagnen dubbdäck, eller hur?

                Men det är fullt möjligt att det är som William säger, men kan man se att det står så någonstans när det gäller släp?

                  oktober 11, 2009 kl. 16:43 #146519

                  En still undran:

                  Varför ens fundera på att endast montera dubbdäck
                  på en axel och inte på bägge?

                  Är det för att trotsa ev regler eller värsta snålhet!

                  Om jag skulle få den kärran på mig eller någon mig när-
                  stående så är det bäst att förarn håller sig på behörigt avstånd :nono:

                  Ett annat alternativ är att byta till enaxlad kärra
                  så är problemet löst eller?

                  Gunnar

                    oktober 11, 2009 kl. 19:08 #146535

                    GunnarS!

                    Du gav inga svar på frågan vad lagen säger. Övriga kommentarer kan jag vara utan.

                      oktober 11, 2009 kl. 19:15 #146536

                      CCH har ju helt rätt i det han skriver,, vet inte varför spekulera, om det står i lagan att släpen SKA ha så är det ju så,, annars så hade det väll ståt att släpen ska ha dubbat på minst en axel,,, eller??

                        oktober 11, 2009 kl. 19:57 #146539

                        Du gav inga svar på frågan vad lagen säger

                        Helt rätt – jag svarade som en medtrafikant som absolut inte
                        vill vara med på något expriment med olika däck på vagnar.

                        Men för att återgå till din frågeställning; Av vilken
                        anledning undrar du om det räcker med 2 vinterdäck på
                        en vagn med 4 hjul?

                        Gunnar

                          oktober 12, 2009 kl. 15:51 #146568

                          Min frågeställning är vad lagen säger. Din frågeställning är varför jag undrar.
                          Jag har ställt frågan till Transportstyrelsen istället och redovisar svaret här när jag får ett!

                            oktober 12, 2009 kl. 16:16 #146570

                            får du köra med 1st däck på bilen?
                            Står samma där, att bilen ska ha vinterdäck, inte hur många,men jag tror iaf att gemene man förstår innebörden.

                              oktober 12, 2009 kl. 16:36 #146571

                              Enligt en bekant som är länstrafikare(polis alltså) i uppsala så är det väldigt enkelt.
                              Ett släp ska alltid ha lika eller bättre däck än dragbilen.
                              Dvs har du bytt till dubbdäck på bilen så ska vagnen ha dubbdäck.
                              Har bilen dubbfritt så får vagnen ha dubbfritt eller dubbat.
                              Teoretiskt får dragbilen ha sommardäck och vagnen vinterdäck men det faller ju oftast på årstidsreglerna(datumen) eftersom om det är lagligt med sommar på bilen är det ju inte lagligt med dubb på släpet.

                              Att blanda olika däckstyper på samma fordon (oavsett bil eller släp) är ju inte tillåtet annat än i nödfall tex punktering.
                              Dessutom kan det ju drastiskt försämra väghållningen.

                                oktober 12, 2009 kl. 18:21 #146573
                                LE2,0 Thomas wrote:
                                Enligt en bekant som är länstrafikare(polis alltså) i uppsala så är det väldigt enkelt.
                                Ett släp ska alltid ha lika eller bättre däck än dragbilen.
                                Dvs har du bytt till dubbdäck på bilen så ska vagnen ha dubbdäck.
                                Har bilen dubbfritt så får vagnen ha dubbfritt eller dubbat.
                                Teoretiskt får dragbilen ha sommardäck och vagnen vinterdäck men det faller ju oftast på årstidsreglerna(datumen) eftersom om det är lagligt med sommar på bilen är det ju inte lagligt med dubb på släpet.

                                Att blanda olika däckstyper på samma fordon (oavsett bil eller släp) är ju inte tillåtet annat än i nödfall tex punktering.
                                Dessutom kan det ju drastiskt försämra väghållningen.

                                Jaha.. så krånglar vi till frågeställningen ytterligare dårå :banghead:
                                Om du hänger på en sån där sketaliten vagn då… Alltså en såndär superlätt obromsat historia som går att köpa typ på konsum… Behöver du ha vinterdäck på den lille vangnen då? :confused:

                                  oktober 12, 2009 kl. 18:37 #146574

                                  Tillåtet med dubbdäck 1 oktober–30 april
                                  Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.

                                  Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

                                  Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

                                  från:
                                  http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Dack/Vinterdack/

                                  Då var frågan besvarat tror jag. Nej du får inte blanda!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.