vad ska en 900 i16 dra??

Forum Övrigt Allmänt vad ska en 900 i16 dra??

Detta ämne innehåller 10 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-04 21:04.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

walle
    Deltagare

hej har en jättefin saab 900 i16 som gått 6600mil aut utan motorvärmare har kört den 300mil sen jagköpte den å kommer ej under 1 liter per mil och jag kör lugnt å försicktigt.
    allt i tändningen är utbytt mot nytt saab orginal.
    kan soppa filtret göra att bilen drar så här mycket bensin??
    eller är det kylan å fulldubb utan värmare som gör denna förbrukning=?? alla tips är välkommna mvh niklas

hanswf
    Deltagare

Jeg tror nok automatkassen er skyld i det. Den bruker nok fort 0,2-0,3 mer pr mil med automat enn manuell.

walle
    Deltagare

den ska dra 0.78 enligt boken min är ju så bra i motor å låda ny olja nya bromsar som inte ligger på det minsta¨
    tror det kommer gå ner ett par dl när de nya sommar däcken kommer på å våren kommer eller vad tror ni ??

William
    Deltagare

Helt orimligt är det väl egentligen inte för en vinterförbrukning och automat. Jag ligger ganska stabilt runt 0,9 blandat tätortsförbrukning med manuellväxlad som oftast får ha motorvärmare en stund. visserligen en lättryckare. det är typ 0,05-0,1dl upp mot sommarförbrukningen.

185/65 däck
    5W-40 motorolja
    Quakerstate växellådsolja
    vanliga servicedetaljer från mekonomen, bosch luftfilter och bosch tändstift.
    men framförallt kör jag som en försiktig äldre dam 😉

vet inte vad mer som kan spela in?!

Själv har jag fixat en uppsättning Michelin Energy snåldäck som dessutom fått 10 år i lagring på sig att bli ännu hårdare och lättrullade, ska bli intressant att se om den drar mindre med dessa framåt sommaren 🙂

900lyx-82
    Deltagare

Du Walle, vad boken säger får du allt ta med en nypa salt.

Bilen drar ca 1 liter mileen, tyvärr.
    Lenita på ditt jobb hade en likadan med auto och
    den drog 1 liter med.

F.

mattias e
    Deltagare

Nja… något bränslefilter tvivlar jag på att det ska påverka. Luftfilter däremot….

Visst påverkar vinterdäck, men bredd och gummiblandning mm gör ju sitt. Att med eller utan dubb skulle spela in håller jag för osannolikt. Kallt väder spelar ju in naturligtvis men naturligtvis körstil och om du kör mest kortare turer, stadskörning, motorväg eller du bara kör landsväg och längre sträckor.

Vad boken säger är rätt så ointressant, har de någonsin stämt med verkligheten? Enligt boken till Saab 95/96 ska de ligga på ca 0.6-0.7 vid ”normal” körning vilket för de flesta är omöjligt att uppnå. 0.8 är mer rimligt för dessa vagnar. Nu snackar jag inte lågfärder i lugnt tempo en 30c varm dag, utan växlande landväg, stad, längre och kortare turer, som folk kör normal sett.

Att ha 0.7-0.8 på en dylig vagn (900i 16v aut) har man närmast i fritt fall med solen i ryggen.

walle
    Deltagare

min 900 1982 med dubbel förgasare drog 0.8 å det var en 8 vetilare
    då ska min inte dra runt litern
    min 900 i16 mauell drog under 0.8 å den körde jag inte så snällt med.

turbocab
    Deltagare

Det är Automaten som är problemet. Jag har aldrig hört att en 900 skulle dra så mkt mindre än litern på Automat, och pressar man uppåt motorvägsfart så drar det iväg ännu mer. Det är ju en mkt gammal konstruktion det hela.

Du kan ju pröva byta tempgivaren kanske, ifall bilen tror att det är ännu kallare än det faktiskt är. Jag har ingen aning om tempgivaren är ett problem på i16 dock.

torzan
    Deltagare

Förgasarbilarna är lättare att snålställa och komma ner i förbrukning. Ligger på 0.95 l/milen på min 900 -93 2,1 man, mest landsväg.

turbo-johan
    Deltagare

Kollat lufttrycket i däcken??
    Det gör absolut ingenting (anser jag) om man har runt 2,5-2,6 kg i vinterdäcken om det är 15″.

longjohn61
    Deltagare

Kör själv med 2,5 i vinterdäcken och den kommer inte under 0,90 l/milen med min 900s 90a
    och då är det ingen tunghögerfot 😀

Mvh Nisse

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng