Vajsing elhiss – hjälp!
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vajsing elhiss – hjälp!
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-22 20:18 av
Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
Förarsidans elhiss åker ner av sig själv och relät i knappsatsen slår. Man kan dra upp den igen, men så fort man släpper knappen åker den ner igen. Är det här något som känns igen?
Problemet är tillsvidare löst på samma sätt som med så många andra (forna) funktioner på bilen – knappsatsen bortkopplad, men den här finessen är trots allt rätt bra att ha, så jag skulle vilja ha det löst. Jag hade loss och rengjorde brytarna och allt kändes ok, men inte hjälpte det. Det känns väl som sista tidens fuktiga väder kan ha med saken att göra, men hur??
oktober 22, 2014 kl. 10:27 #132392Kan vara så att brytarnas kontaktytor är slitna eller att det lilla fjäderbelastade bläcket hamnat fel. Ibland måste man smörja allt som rör sig i och under knappen…
Kan det bli såhär när en av kablarna jordar i tex dörren eller karossgenomförningarna..?Jag tycker att de små bläcken kändes ok, men det kan väl vara värt att kolla igen. Det som händer verkar ju vara att relät dras när det inte ska, så antingen är det just kontakten som ligger emot eller så är det ngt annat som ser till att relät drar. Får försöka kolla elschemat igen, men det var ändå rätt komplicerat tycker jag…
Det sitter tydligen ett relä under baksätet som är till förardörren bara. Det har med funktionen att om man trycker i botten en gång så går rutan hela vägen ner att göra. Det känns lite som det kunde vara bov i dramat. Blir till att kolla det till att börja med.
Det är bara upp till 1990 som reläet för autodown sitter under baksätet, 1991-1993 sitter det i knappsatsen mellan stolarna.
Knappsats från ng900 eller 9000 passar rakt på så får man trevligare knappar också.
Jag hade provat och byta till en annan knappsats först, OM det nu gäller en 1991-1993. Annars är reläet bra och kolla.
Jag fick det beteendet när jag ung och oförsiktig spillde ut en halv kopp kaffe i knappsatsen :IWS . Efter 20 mil på motorväg med högerhanden konstant hållandes ”hissa-UPP-fönster”-knappen nedtryckt slutade den, jag antar att kaffet torkat i sommarvärmen. Hjälper kanske inte ditt problem i sig (förutom att ge en indikation på att det kan vara något vajsing i knappsatsen), men jag tänkte at tjag kunde bjuda på den nu. Det lär vara preskriberat :ID
Ja tack för tips och info. Jag märkte också att relät saknades, så jag får nog lära mig det en gång för alla att manualen jag har för 89-90 inte stämmer nånstans till mina bilar. Det slutade med att jag tog knapparna från andra bilen, som dessvärre har två dörrar färre, men det får duga så länge. Så en funktion till delvis bortkopplad, men 9000 ng900 var ett bra tips. Borde vara möjligt att hitta på skroten. Dagen slutade för övrigt med en deaktiverad stereo också. Jag har länge irriterat mig på läckström som långsamt dränerar batteriet och jag gjorde slag i saken och plockade säkring efter säkring. På platsen för motorantennen satt en rackare som drog 8 mA, trots att någon sådan inte finns. I vilket fall slutade radion fungera när jag drog den, men hellre det..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
