Vakuumklocka fördelare

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vakuumklocka fördelare

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vakuumklocka fördelare

  • Författare
    Inlägg
    • januari 6, 2016 at 13:06 #384060

      Hej.

      Dags för nästa fråga.

      Jo, tänkte att jag skulle kolla in tändningen idag medans jag höll på med andra smärre jobb på bilen.
      Och den verkade stå rätt till när jag kom på att det vore kul att testa vakuumklockan (tändfördröjning tror jag den är benämnd som i verkstadshandbok).

      För att testa den så var instruktionerna följande.

      “Be någon hastigt varva upp till 3000 v/min och håll kvar, inom 6 sek +- 2sek så ska tändningen ändras till högre grad.”

      Då jag var ensam så fick jag chansa på v/min, så jag vred gasreglaget och höll det jämnt där jag uppskattade att den varvade tillräckligt.
      Upprepade detta flera gånger men märkte aldrig någon skillnad på tändningen.

      Då började jag kolla slangarna samt backventilen och blåste genom slangarna, upptäckte så att från förgasarsidan så går det ej att suga däremot blåsa går.
      Borde det inte vara tvärt om?

      Allting sitter rätt monterat, backventilen är vänd åt rätt håll enligt både märkning och verk.handbok.

      För förgasaren suger väl med bildat vakuum? Inte trycker den?

      Sen undrar jag om man kan testa om vakuumklockan fungerar på annat sätt, då jag inte har någon varvräknare i bilen. Så det blir ju gissningslek även om man är två st.

      Och om den nu är trasig, kan man byta ut något membran eller dylikt? Såg inte ut som att vakuumklockan var delbar.

      Tacksam för hjälp och idéer, och saknas någon info från min sida så är det bara fråga så ska jag komplettera så bra jag kan.

      Bil = SAAB 99 GL -79

        januari 6, 2016 at 13:24 #384061

        Du kan testa klockan genom att suga i slangen (utan någon backventil) till klockan. Om membranet är ok klickar det när du suger.
        Nästa steg är att kolla att tändplattan rör sig. Ta av fördelarlocket och peta på armen från vacuumklockan. Plattan ska gå lätt att vrida.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          januari 6, 2016 at 14:16 #384062

          Ok.

          Men visst ska förgasaren suga? Min backventil släpper ju igenom åt fel håll i så fall.
          Det är väl i och för sig bara att vända på den, men det stör mig när saker inte sitter som de ska 😉

            januari 6, 2016 at 17:27 #384067

            Själv har jag ingen backventil men visst ska den suga.

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              januari 6, 2016 at 18:22 #384069

              Enligt reservdelskatalogen så sitter det en fördröjningsventil på slangen mellan förgasare och tändfördelare.
              Det innebär att det ska vara ett visst motstånd att suga genom ventilen.
              Slutsatsen kan då bli att den är rätt monterad och även ev. fungerar.
              Däremot så är del antagligen bra att ta bort den när du kollar vacumklockan.

                januari 6, 2016 at 20:08 #384071

                Ok, trodde det var en vanlig backventil bara.
                Får koppla in den på någon vakuumpump så man kan lyfta fördelarlocket och kolla så att den funkar vid vakuum.

                Men är det någon som 100% kan bekräfta att det är så vore jag tacksam om ni fyller in i diskussionen,
                jag orkar då inte få igenom någon luft åt ena hållet när jag blåser/suger.

                Tack för era svar.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.